کاربرد سازه سقف به یک اثر تاریخی در این شهر

کاربرد سازه سقف به یک اثر تاریخی در این شهر

به گزارش انتخابتو، خانه تاریخی نواب وکیل سال هاست که در اختیار میراث فرهنگی استان بوده و یکی از بخش های مهم میراث فرهنگی در این بنا قرار دارد، اما بنا به دلایلی در این ساختمان. چند سال پیش به مدت 13 سال اجاره شده بود یکی از ارگان های یزد اخیراً این بنا را خلاف میراث فرهنگی متخلف و تصرف کرده است.

برنا در یکی از گزارش های خود نوشت: عبدالمجید شکری شمسی درباره تخلف سقف سازه ای این بنای تاریخی گفت: اصولاً واگذاری بناهای تاریخی به سایر ادارات با هدف حفظ این بافت تاریخی انجام می شود اما ما این کار را نخواهیم کرد. اجازه ورود مستاجرین به ساختمان ها بدون مجوز و هماهنگی با میراث فرهنگی به ویژه این خانه تاریخی که در ثبت جهانی بافت تاریخی یزد قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی استان یزد ادامه داد: فعالیت این مستاجر پیش از این متوقف شده بود و زمانی که اخیرا اقدام به ریختن پلی کربنات در باغ کرد، جلوی این تخلف محض را گرفتیم و این فعالیت را تعطیل کردیم و وسایل وی را جمع آوری و توقیف کردیم. .

وی واگذاری این خانه تاریخی را ناشی از تصمیمات اشتباه در سطح استان عنوان کرد و افزود: البته با توجه به آب و هوای یزد و تابستان های گرم، مانعی برای پوشش حیاط این گونه خانه های تاریخی وجود دارد. برای اهداف میراث فرهنگی گرفته نشده است، اما نباید باعث خرابی در عملکرد ساختمان شود.

بنای تاریخی نواب متعلق به دوره قاجاریه در بافت جهانی شهر یزد واقع شده و به شماره 7762 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بنای مورد بحث از دو قسمت داخلی و خارجی با ورودی های متفاوت توسط دو گذر تشکیل شده است و این دو قسمت از داخل به یکدیگر متصل می شوند.

خانه نواب وکیل دارای تالار با دهانه 10.5 متری است که در خانه های قدیمی با این دهانه ها به ندرت می توان آن را یافت.

۲۳۳۱۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین