کاوش مستمر تاریخ از دل نیمی از جهان/ اکتشافات «بلمرزرین» امری تخصصی نیست.

کاوش مستمر تاریخ از دل نیمی از جهان اکتشافات بلمرزرین

اخبار آنلاین اصفهان – لیلا جرکانی: «تخریب آثار تاریخی اصفهان در گردنه قمرزرین»؛ خبری که چند ماه پیش از سوی تمامی خبرگزاری های کشور منتشر شد، دردناک بود و خاطرات تلخ یکی دو دهه اخیر را زنده کرد که دولت شهری به راحتی آثار تاریخی اصفهان را به طور اتفاقی از بین برد!

حسین علوی دوستدار میراث فرهنگی در این رابطه معتقد است: در سال های اخیر شاهد اتفاقات عجیبی در خصوص تخریب بناهای تاریخی اصفهان بوده ایم که «طاق طلا» آخرین نمونه آن است. از تخریب شبانه حمام «خسرو آقا» که شهرداری بعداً تنها قسمت کوچکی از آن را بازسازی کرد تا تخریب تمام تابلوهای تاریخی و تونل های زیرزمینی تا میدان قدیم در خیابان عبدالرزاق.

وی می افزاید: تخریب و بازسازی میدان عتیق نمونه دیگری از این هرج و مرج و کشمکش میراث شهری و مدرنیته است. این مربع ممکن است اکنون ظاهری مرتب داشته باشد، اما ما نباید این را فراموش کنیم چنین بازارهای محلی بخشی از فرهنگ شهرنشینی در سراسر کشور است، جایی که رقابت و کالاهای ارزان‌تر در آن عرضه می‌شود و همچنان در شهرهایی مانند تبریز و همدان وجود دارد. و فقط به شکل تاریخی سازماندهی شده اند.

میدان عتیق خواهر ناتنی نقش جهان نیست!

این دوستدار میراث فرهنگی معتقد است که چیدمان این میدان می تواند بهتر باشد اما اکنون می بینیم که قبلی ها و دستفروشان از این تغییر خشنود نیستند و می گوید: حتی تعدادی از دستفروشان این بازار محلی آواره شده اند. به نوعی به میدان دخلوی. میدان امام درست شود!، اما از دید بسیاری از مردم اصفهان، «اتیک» فعلی خواهر ناتنی میدان امام نیست و ساخت آن فقط دسترسی را سخت کرده است.

احداث یک طبقه اضافی در این ساختمان نادرست که باعث ایجاد ترافیک در یکی از حیاتی ترین شریان های اصفهان شد، یونسکو را بر آن داشت که نسبت به حذف میدان نقش جهان از فهرست آثار تاریخی بین المللی هشدار دهد.

وی ساخت بنای خالی جهان نما به جای کاخ تاریخی جهان نما را نمونه دیگری از نادیده گرفتن بافت تاریخی اصفهان دانست و گفت: احداث طبقات اضافی در این بنا که به درستی جانمایی نشده و باعث ترافیک در یکی از بناها می شود. حیاتی‌ترین شریان‌های اصفهان است.»، یونسکو اعلام کرد که این امر باعث شد که وی نسبت به حذف میدان نقش جهان از فهرست آثار تاریخی بین‌المللی هشدار دهد.

ساختمان معروف جهان خسته کننده و افسرده کننده

علوی می گوید: به گفته مالکان و مستأجران ساختمان، با وجود همه تلاش ها و در نظر گرفتن راهکارهای مختلف، این ساختمان هیچ گاه به توسعه اقتصادی مناسبی دست نیافته است و حتی برخی از اهالی معتقدند که تجارت در اینجا به صرفه نیست. همچنین قابل توجه است که پی‌های کاخ جهان نما بعدها در سمت دیگر و در ابتدای خیابان چهارباغ عباسی کشف شد. علاوه بر این تحقیقات کافی در مورد مکان این بنا صورت نگرفت و شاید بهانه ای برای اخذ مجوز ساخت در این منطقه در آن زمان بود.

کاوش مستمر تاریخ از دل نیمی از جهان/

وی می افزاید: عبور مترو از زیر 33 پل یکی دیگر از بخش های ناگوار آشتی مدرنیته شهری و میراث فرهنگی است، در واقع عجیب است که ساخت مترو اصفهان سال ها (حدود بیست سال) طول کشید اما در پایان این غول آهنی از زیر سی و سه پل و تاریخ این خیابان و بافت قدیمی آن چنان مغلوب شد که میراث دوستان هر بار با احتمال آسیب دیدن پل که البته بخشی از آن بود می لرزید. زندگی خود. بستگی به آب دارد

مدیریت استانی و میراث فرهنگی باید بر کار مدیریت شهری نظارت داشته باشد

این دوستدار و کارشناس میراث فرهنگی معتقد است که نمی توان جلوی اشتباهات مدیریت شهری را گرفت و برخی از این اشتباهات برگرفته از میراث و مدیریت استانی در سال های گذشته است و تنها چیزی که می تواند جلوی آن را بگیرد، مدیریت شهری است. استانی و سپس مدیر میراث فرهنگی، اما در سال های اخیر میراث فرهنگی – که البته به نظر می رسد ایشان بعد از مرحوم فریدون الله یاری نتوانست مدیریت باثبات و باثباتی را تجربه کند. او نسبت به مدیریت شهری مدارا می کند، جالب اینجاست که دو نهاد به اصطلاح که در یک جریان جریان ندارند مدام از یکدیگر تعریف و تمجید می کنند. در حالی که وظیفه میراث فرهنگی جلوگیری از برخی اشتباهات مدیریت شهری است، اما اکنون به حق از همه آنها می گذریم.

یکی دیگر از نقاط تاسف بار نشست مدرنیته شهری و میراث فرهنگی این است که مترو از زیر 33 پل می گذرد، در واقع عجیب است که ساخت متروی اصفهان این همه سال (حدود بیست سال) طول کشید اما در نهایت این غول آهنی از زیر سی و سه پل گذشت و از تاریخ و بافت قدیمی این خیابان گذشت

در همین راستا محسن جاوری باستان شناس و دوستدار میراث فرهنگی در گفت و گو با انتخابتو به موضوع تخریب بخشی از بافت تاریخی کمر زرین اشاره کرد و گفت: تخریب این بنای عظیم باعث تاسف است، پروژه باستان شناسی در منطقه کمر زرین توسط متخصصان این حوزه انجام شده است و فردی که مدیریت این کاوش را بر عهده گرفته از نظر ما باستان شناس حرفه ای و با استعدادی نیست .

کاوش مستمر تاریخ از دل نیمی از جهان/

وی می افزاید: در این راستا اگر در ابتدا تخریب صورت می گرفت، این امید وجود دارد که در آینده این داده ها حفظ و اطلاعات مربوطه استخراج شود که گام مثبتی در حفظ این داده ها است که ممکن است مورد غفلت قرار گیرد. به طور کامل نابود شده است.

جاوری تاکید می کند: البته این اقدام مثبت به صورت کارشناسی انجام نشد و از دیدگاه بسیاری از باستان شناسان حرفه ای، هیچ درک دقیقی از سوی کارشناسان فعلی از آنچه از زمین در این منطقه استخراج می شود با دانش و داده های فعلی وجود ندارد..

انتخاب کارشناسان غیرحرفه ای توسط مدیریت شهری!

وی توضیح می دهد: باید بپذیریم که مدیریت شهری نمی خواهد روی موضوع تاریخی بودن کمربند طلایی در ارتباط با این پروژه سرپوش بگذارد؛ بلکه باید به این موضوع اشاره کرد که این موضوع در حال حاضر در سال 1395 به صورت رسمی انجام شده است. بلکه می خواست در حفظ بافت تاریخی این منطقه به خوبی کار کند، اما حقیقت این است که مشاوران و مشاوران خوبی نداشت.امیدواریم این پروژه از کارشناسان خبره و مجرب کمک و راهنمایی بگیرد..

این باستان شناس تاکید می کند: تجربیات متعدد از جمله کاوش های صحرایی در منطقه کمر زرین نشان می دهد که شهر اصفهان به طور کلی باید برای انجام کاوش های حرفه ای باستان شناسی و هر پروژه و پروژه، تیمی از باستان شناسان خبره داشته باشد و آماده کند. کارهایی که در شهر انجام می شود از ابتدا باید زیر نظر باستان شناس حرفه ای باشد نه «بعد از مرگ سهراب».

ضعف مدیریت شهری که ذاتاً حتی در تاریخی ترین شهرها هم مدرنیته را می طلبد، باعث تمایز تدریجی شهر و منطقه شده است، جایی که دیدن تمام آثار تاریخی جدا از زیبایی های طبیعی حتی یک هفته زمان می برد. سایر نقاط کشور و به ویژه شهرهای تاریخی. خواهرانش در مثلث گردشگری یزد و شیراز در حفظ آثار تاریخی عقب هستند.

وی تاکید می کند: تجربه سال ها باعث شده است که هیچ فردی نتواند در این زمینه ادعای بی اطلاعی کند. همه می دانیم که اصفهان شهری تاریخی است که حداقل 6000 سال قدمت دارد و هر کجا قدم بزنید حتی در عمق پنج متری زمین با داده های تاریخی مواجه خواهید شد. این وضعیت عجیبی برای شهری در این عصر نیست، اما آنچه مهم است نحوه رسیدگی و نگهداری از این آثار است.

برج ها و دیوارهای بلند در حریم بافت های تاریخی نیمی از جهان

وی با بیان اینکه تاریخ و بافت منحصر به فرد منطقه کمر زرین مصداق بارز این گفتمان است، تصریح کرد: اگر داده های باستان شناسی واقع در دل منطقه کمر زرین برای حفظ مناسب باشد، باید برای حفاظت از آنها برنامه ریزی دقیقی انجام شود. به عنوان مثال، اگر برخی از این کارها نیاز به پشت نمایشگر دارند. باید هر چه سریعتر شیشه ای با نورگیری مناسب توسط شهرداری تهیه و نصب شود تا نشان دهد این منطقه از شهر اصفهان دارای لایه تاریخی کهن بوده و برای تاریخ نگاری حائز اهمیت است. ما انتظار چنین مطالعاتی را برای تاریخ شهر اصفهان و ایران داریم.

ضعف در حفاظت از میراث تاریخی اصفهان در سال های اخیر نشان می دهد که نهادهای ذیربط در استان اصفهان نمی توانند به وظایف خود به درستی عمل کنند. اصفهانی که بیشترین آثار تاریخی کشور (به جز تعداد بناها و خانه های تاریخی) را در اختیار دارد، از ضعف اداری عجیبی رنج می برد.هیچ شهری در کشور چنین برج و دیوار بلندی در بافت تاریخی نداشته است، در خلوت خیابان ها و بناهای تاریخی، ضعف مدیریت شهری که ذاتاً خواهان مدرنیته حتی در تاریخی ترین شهرها، استان، که حتی یک هفته طول می کشد تا تمامی آثار تاریخی آن علاوه بر جاذبه های طبیعی آن، بر خلاف سایر شهرهای تاریخی کشور متفاوت و به ویژه در حال تبدیل شدن به آن باشد برادران ما در مثلث گردشگری یزد و شیراز ما در زمینه حفظ آثار تاریخی عقب هستیم که به زودی در قالب مستند به آن خواهیم پرداخت.

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین