کدام پدر و مادر بچه های بی ارزش تربیت می کنند؟

کدام پدر و مادر بچه های بی ارزش تربیت می

اجازه دهید فرزندتان ببیند شما برای امرار معاش چه می کنید. آنچه شما با آنها انجام می دهید به معنای غذا، پوشاک، سرپناه، تعطیلات و غیره است. نشان دهید که هزینه های خود را تامین کرده اید.

به گزارش ایسنا، یکی از مسائلی که بسیاری از والدین با آن دست و پنجه نرم می کنند نحوه خرج کردن پول فرزندانشان است. بچه ها به راحتی می توانند پولی را که دارند خرج چیزهایی کنند که در حال حاضر نیازی به داشتن یا انجام دادن ندارند. بسیاری از والدین انتظار دارند که فرزندشان مراقب خرج کردن باشد یا از خواسته های غیر ضروری خودداری کند. با این حال، در عمل می بینیم که بیشتر به این مقوله اهمیت نمی دهند. آنها فکر می کنند این وظیفه والدینشان است که هر چیزی را که می بینند به نحوی در اختیارشان بگذارند.

از یک طرف والدین دوست دارند تمام تلاش خود را برای فرزندان خود انجام دهند و به نوعی فکر می کنند که فرزند من در آینده ناامید نخواهد شد. شاید بسیاری از آنها توان مالی برای این کار را نداشته باشند، توانایی نه گفتن به فرزندان خود را نداشته باشند و از طرفی می خواهند فرزندانشان تا حدودی وضعیت خانواده را درک کنند و منصرف شوند. برخی از خواسته های غیر ضروری آنها. شاید ما به عنوان والدین نتوانیم به درستی با فرزندان خود در این مسائل برخورد کنیم. در این خصوص با سالومه حاج آقایی روانشناس بالینی گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

چگونه می توانم به فرزندم بفهمانم که تلاش زیادی صرف پولی می شود که به همین راحتی خرج می کند؟

اجازه دهید فرزندتان ببیند شما برای امرار معاش چه می کنید. آنچه شما با آنها انجام می دهید به معنای غذا، پوشاک، سرپناه، تعطیلات و غیره است. نشان دهید که هزینه های خود را تامین کرده اید. زیرا والدین الگوی فرزندان هستند. می گویند چون بچه ها خیلی کوچک هستند، در همه امور تربیتی بیشتر با دیدن یاد می گیرند تا شنیدن; بنابراین اگر والدین بیش از حد اسراف کنند و از فرزندان خود بخواهند که در پول خود صرفه جویی کنند، ممکن است فرزندان هرگز این را یاد نگیرند یا معنای آن را درک نکنند، به جز کودکانی که از نظر روانی آسیب دیده اند و احساس می کنند والدین آنها بیش از حد خرج می کنند. کاملا برعکس والدینشان. از طرفی وقتی کودک می بیند که پدر و مادرش سخت کوش هستند و برای زندگی تلاش می کنند، این بچه ها هم همین کار را می کنند.

کودکان 3-4 ساله می توانند به مهدکودک بروند، به خصوص آنهایی که مادرانشان سر کار می روند. ممکن است مادری به فرزندش بگوید که باید فوراً بروم سر کار، می توانم برایت اسباب بازی بخرم یا می توانم تو را به شهربازی ببرم. کودک از همان سن می فهمد که اگر پدر و مادرش سر کار نروند، پول خرید ندارد.

در واقع بچه ها قانون زندگی را یاد می گیرند که مردم باید سر کار بروند و با کار کردن درآمد کسب می کنند. با این پول می توانند چیزهایی را که دوست دارند از طریق اپلیکیشن خریداری کنند. در واقع کودکان از سن 3 تا 4 سالگی می توانند این مفهوم را درک کنند و با بزرگتر شدن این حوزه می تواند گسترش یابد زیرا ذهن آنها از نظر ریاضی و مفاهیم آماده تر است و ما می توانیم انتظارات زیر را از فرزندان خود داشته باشیم: چون وقتی مقداری از پول را به عنوان پول جیبی به آنها می دهیم، سر کار نمی روند. آنها باید با تقسیم این کمک هزینه نیازها و خواسته های خود را تعیین و اولویت بندی کنند.

چگونه یک محصول را زمانی که می خواهند بخرند انتخاب کنند. مثلاً وقتی 9-10 ساله هستند و می خواهند اسباب بازی یا غذا بخرند، می توانند قیمت برندهای مختلف را ببینند، آنها را با هم مقایسه کنند و با توجه به قیمت، برند، حجم، شکل و کیفیت آنها را انتخاب و خریداری کنند. . والدین باید قبل از خرید همه این موارد را با فرزندان خود در میان بگذارند. با توجه به اینکه اکثر خریدهای کودکان تحت تاثیر تبلیغات است والدین باید آنها را راهنمایی کنند که هر چیزی که تبلیغ می شود ارزش خرید ندارد و باید در این مورد به خوبی تحقیق کنند.

برای اینکه کودکان و نوجوانان ارزش پول را بدانند و به راحتی آن را خرج نکنند، چه باید بکنیم؟

وقتی نوجوانان پول را هدر می دهند چه باید کرد؟ چگونه از هدر دادن پول فرزندانمان جلوگیری کنیم؟ بچه‌هایی که دائماً پول می‌خواهند و سؤالات بیشتری در مورد پول می‌پرسند، پاسخ‌ها ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، به عنوان مثال یک کودک نوجوان دائماً درخواست پول می‌کند، باید مطمئن شویم که او چگونه پول را خرج می‌کند. به عنوان مثال، شاید او در حال استفاده از مواد مخدر یا از دست دادن پول در برد و باخت است.

اگر فرزندتان پول را از شما می گیرد، خیلی سریع خرج می کند، چیز دیگری می خواهد که می بیند و شما آن را می خرید، بهتر است در شیوه فرزندپروری خود تجدید نظر کنید. در این مورد، می توانید چیزی مانند: “متاسفم، می دانم که شما اکنون آن را می خواهید، اما باید تا هفته آینده که کمک هزینه بعدی خود را دریافت کنید، صبر کنید.” بنابراین، اگر فرزند شما تمام پولی را که دارد خرج می کند و هیچ پس انداز نمی کند، به این معنی است که وقت آن رسیده است که از او انتظار بیشتری داشته باشید.

اگر فرزندان شما در خرج کردن پولی که برای پس انداز نیاز دارند آزادند، باید آنها را تا حد امکان در قبال چیزهایی که می خواهند مسئول سازید. شاید برای تولد آنها هدایای زیادی بخرید تا مجبور نباشند برای چیزهای گران قیمت پس انداز کنند. همچنین اگر همراه شما بیایند، خرید برایشان بسیار جذاب خواهد بود، بنابراین در این مرحله که می خواهید مدیریت خرج کردن پول را به فرزندتان آموزش دهید، او را زیاد به مراکز خرید نبرید. بنابراین، ارائه یک برنامه پس‌انداز و مهارت‌های مدیریت پول برای فرزندانمان، آنها را برای آینده‌ای مطمئن آماده می‌کند. والدین باید به فرزندان خود در مورد مسائل مالی آموزش دهند تا بتوانند از دام هایی که در هنگام مرگ فرزندشان می تواند از نظر مالی ویرانگر باشد جلوگیری کنند. با شروع زودهنگام پس انداز و درک نحوه بودجه بندی، کودکان در بزرگسالی عادات محکمی خواهند داشت.