کشف اسکلت و اندام مصنوعی در گورستان قرون وسطی

کشف اسکلت و اندام مصنوعی در گورستان قرون وسطی

در سال 1985، باستان شناسان یک گورستان قرون وسطایی را در شمال ایتالیا کشف کردند که بقایای 222 نفر در سال های بعد در آنجا پیدا شد.

به گزارش عصر ایران، اسکلت یک مرد بالغ در میان این بقایا خودنمایی می کرد زیرا به نظر می رسید دست او از قسمت میانی ساعد بریده شده باشد.

اما داستان عجیب تر شد. باستان شناسان در سال 2018 دوباره اسکلت را مورد بررسی قرار دادند و شواهدی را کشف کردند که نشان می دهد مرد قرون وسطایی پس از قطع عضو از یک اندام مصنوعی غیرمعمول استفاده می کرد: یک تیغه آهنی.

گورستانی که بقایای این مرد در آن پیدا شد ظاهراً توسط لونگوباردها، مردم آلمانی که در قرون وسطی بر ایتالیا حکومت می کردند، ساخته شده است. اسکلت برش دستی که با نام TUS 380 شناخته می شود، به قرن ششم و هشتم میلادی باز می گردد. این مرد هنگام مرگ بین 40 تا 50 سال داشت.

به گفته محققان، به نظر می رسد دست این مرد بر اثر ضربات شدید قطع شده است، اما آنها دقیقا نمی دانند چگونه و چرا. او ممکن است تحت نوعی عمل جراحی قرار گرفته باشد یا با توجه به فرهنگ جنگجوی خاص مردم لمبارد، دست خود را در یک مبارزه از دست داده باشد. این احتمال هم وجود دارد که دستش به عنوان مجازات قطع شود.

اسکلتی با علائم استفاده از اندام مصنوعی

مشکل آشکار این است که بقایای این مرد نشانه هایی از استفاده از اندام مصنوعی را نشان می دهد. پس از قطع عضو، او سال ها زندگی کرد که در آن زخم هایش خوب شد اما روی بافتش پینه ایجاد شد. پینه یک لایه ضخیم از پوست است که در نتیجه سطح در معرض اصطکاک ایجاد می شود. استفاده از اعضای مصنوعی ممکن است علت این وضعیت باشد.

دندان‌های این مرد نشانه‌هایی از ساییدگی و پارگی شدید را نشان می‌داد که سرنخ‌هایی برای حمایت از این نظریه ارائه می‌کرد. دندان های سمت راست دهان به حدی فرسوده شده بودند که حفره پالپ باز بود و باعث عفونت باکتریایی شد. به گفته محققان، این مرد احتمالاً از دندان های خود برای سفت کردن تسمه های اندام مصنوعی استفاده کرده است. وضعیت شانه های او نیز این نظریه را تقویت می کند. استخوان بالای بازوی او کمی جابجا شده بود و قوز C شکل روی شانه‌اش ایجاد می‌کرد، احتمالاً به این دلیل که مرتباً بازوی خود را در وضعیتی غیرطبیعی نگه می‌داشت تا بتواند تسمه‌ها را با دهانش بگیرد.

برای بدست آوردن جزئیات بیشتر در مورد شکل اندام مصنوعی، محققان اجسام واقع در کنار آن را بررسی کردند. درحالی‌که اسکلت‌های مردان دیگر در گورستان لنگبرد دست‌هایشان را در کنارشان نشان می‌داد، بازوی راست TUS 380 روی نیم تنه‌اش قرار داشت. در کنار بازو، چاقویی آهنی قرار داشت که دسته‌ای شبیه دسته‌های دست بریده داشت. باستان شناسان همچنین یک سگک برنزی شکل D و بقایای یک ماده آلی را که به اعتقاد آنها چرم است، کشف کردند.

به گفته محققان، اندام مصنوعی احتمالاً شبیه کلاه ایمنی است که یک سلاح تیغه‌ای اصلاح‌شده به آن وصل شده بود، که روی دست بریده مرد قرار داده شده بود و با تسمه‌های چرمی و یک سگک محکم می‌شد.

محققان مطمئن نیستند که او چگونه از این اندام مصنوعی استفاده کرده است. گمان می رود که این اندام مصنوعی می تواند برای کارهای روزمره مانند غذا خوردن یا دفاع شخصی استفاده شود.

اما آنچه مسلم است این است که او بدون کمک دیگران نمی توانست زنده بماند. قابل توجه است که او می تواند پس از قطع عضو در دوره قبل از آنتی بیوتیک به زندگی خود ادامه دهد. افراد جامعه باید به او کمک می‌کردند در یک محیط تمیز بماند و اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از خونریزی، احتمالاً از طریق پمادهای گیاهی، انجام دهند.