کشف جالب محققان؛ ماده مرموز در سر و گردن مومیایی های باستانی چه بود؟

کشف جالب محققان؛ ماده مرموز در سر و گردن مومیایی

به گزارش انتخابتو ایسنا، زمانی که محققان ماده مرموزی را بر روی سر و گردن مومیایی های باستانی کشف شده در حوضه تاریم چین آزمایش کردند، متوجه شدند که این ماده در واقع قدیمی ترین پنیر جهان بوده است.

به گزارش مجله «لایو ساینس»، محققان این ماده را که چندین مومیایی را آلوده کرده بود، حدود بیست سال پیش در گورستان «شیائوهه» در حوضه «تاریم» در شمال غربی چین کشف کردند. بر اساس مقاله ای که چهارشنبه 25 سپتامبر در مجله Cell منتشر شد، آزمایش های DNA نشان داد که این ماده مرموز به نام پنیر کفیر نوعی پنیر نرم پروبیوتیک است و هزاران سال پیش با استفاده از پنیرهای گاوی و بزی تولید شده است.

این پنیر حاوی گونه‌های مختلفی از باکتری‌ها و قارچ‌ها از جمله لاکتوباسیلوس کفیرانوفاسینس و Pichia kudriavzevii است که هر دو در دانه‌های کفیر مدرن یافت می‌شوند.

به گفته نویسنده ارشد این مقاله، پنیر موجود در مومیایی قدیمی ترین نوع پنیر کشف شده در جهان است و با توجه به اینکه شرایط نگهداری مواد غذایی مانند پنیر برای چندین هزار سال بسیار دشوار است، کشف این پنیر یک کشف نادر است و یک فرصت ارزشمند در نظر گرفته می شود.

کشف جالب محققان؛ ماده مرموز در سر و گردن مومیایی های باستانی چه بود؟

محققان همچنین معتقدند که مطالعه این پنیر باستانی می تواند اطلاعات بیشتری در مورد فرهنگ و رژیم غذایی مردمان گذشته به ما بدهد.

به گفته محققان، به لطف این کشف، بررسی چگونگی تکامل یک باکتری در 3000 سال گذشته امکان پذیر خواهد بود.

با این حال، هنوز مشخص نیست که چرا این مومیایی ها به پنیر آلوده شده اند.

552

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین