برای ثبت جهانی مجموعه زندیه شیراز باید کار آغاز شود

برای ثبت جهانی مجموعه زندیه شیراز باید کار آغاز شود

رئیس اداره گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: فعالان میراث فرهنگی و سازمان های متولی نسبت به ایجاد کمپین ثبت جهانی مجموعه زندیه اقدام کنند.

انتخابتو به نقل از تسنیم، علی نیری اظهار داشت: یکی از راه های جذب گردشگر به ویژه در سطح بین المللی آثاری است که به عنوان رکوردهای جهانی شناخته می شوند و می توان گفت اکثریت گردشگران حرفه ای این کارها را انجام می دهند. از آنجایی که می توانند اقتصاد بسیار خوبی را برای کشور به ارمغان بیاورند، بازدید از آثار ثبت شده جهانی را در اولویت بازدید خود قرار می دهند.

وی با اشاره به اینکه شیراز و استان فارس از دیرباز محل ملاقات و مقصد اصلی گردشگران بوده اند، خاطرنشان کرد: این موضوع که بیشترین تعداد آثار ثبت شده بین المللی و ملی را به خود اختصاص داده می تواند به عنوان برند و مزیت مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس اداره گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: یکی از آثار تاریخی که همواره به عنوان گنجینه آثار در شهر شیراز مورد توجه گردشگران قرار می گیرد مجموعه زندیه است. نگاه آن به تعاملات اجتماعی، فرهنگی و مذهبی که از نظر اقتصادی، شهری و فرهنگی حائز اهمیت است، کارکردهای بسیار ارزنده ای داشته و دارد. اما متاسفانه این مجموعه ارزشمند نتوانست ثبت جهانی شود.

نیری خاطرنشان کرد: معاونت گردشگری شهرداری شیراز در سال های اخیر بارها از جمله در نمایشگاه های گردشگری سال 99 و 1402 به میزبانی شیراز و تهران کمپین «ثبت مجموعه وکیل الرایاء» را راه اندازی کرده است که بسیاری از مردم میراث کشور از این جمله هستند. و حوزه گردشگری وزیر، نماینده مجلس و همکارش این کمپین را امضا و حمایت کردند.

وی ادامه داد: موضوع فعلی این است که ثبت مجتمع زندیه به عنوان یک مطالبه ملی از سوی فعالان گردشگری و رسانه ای کار شود و با مشارکت همه فعالان این حوزه و گسترش مطالبه انتظار داریم. پرونده ثبت جهانی مجموعه زندیه باید سال آینده در دستور کار یونسکو قرار گیرد تا این مجموعه ارزشمند تاریخی مانند مجموعه هگمتانه به ثبت جهانی برسد.

رئیس اداره امور سیاحتی و زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز افزود: این سازمان در زمینه تولید محتوای چاپی و رسانه ای تلاش های زیادی برای ترویج این موضوع انجام داده است و این روند همچنان ادامه دارد. برای ترویج بیشتر مجموعه زندیه.

نیری بیان کرد: دوره های زیادی در شیراز شناسی و شیراز پژوهی برگزار شده است، تورهای گردشگری با محوریت مجموعه زندیه برگزار شده است، امسال بیش از هزار تور حرفه ای برای آشنایی شهروندان و گردشگران با این مجموعه برگزار شده است. که اینها بخشی از فعالیت های انجام شده در مجموعه زندیه است. در تلاش هستیم مجموعه زندیه را در سطح جهانی تبلیغ و ثبت کنیم.

وی ضمن تبریک ثبت نام مجتمع هگمتانه به مردم کشورمان و شهروندان همدانی افزود: امیدواریم در دور بعدی پرونده زندیه به ثبت جهانی برسد و شهرداری ما هیچ اقدامی در این زمینه انجام ندهد. برای روشن شدن این موضوع از هیچ کمک و مشارکتی در حوزه گردشگری دریغ نکنید. فعالان حوزه کردستانی و میراث فرهنگی و گردشگری برای ایجاد کمپین تلاش خواهند کرد و وزارتخانه های میراث فرهنگی، شرکت های تابعه استانی، استانداری فارس و سایر نهادها نیز به تحقق هم افزایی لازم برای ثبت جهانی مجموعه زندیا کمک خواهند کرد.

انتهای پیام/424/

به گزارش سلامنو