رئیس تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران گفت: در ابتدای جنگ یکی از اولین کسانی بودم که علناً اعلام کردم که مدیریت تنگه هرمز هرگز به شرایط قبل از جنگ باز نمی گردد، البته قوانین بین المللی رعایت می شود و تنگه هرمز بر اساس این قوانین و مقررات ایران توسط ایران اداره می شود.
به گزارش ایرنا، محمدباقر قالیباف، رئیس تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب اول تیرماه پس از بازگشت از مذاکرات چهارجانبه سوئیس در گفت وگویی که در رسانه ملی منتشر شد، اظهار داشت: برخی از دوستان تصور می کنند که عرصه دیپلماسی با حوزه نظامی در تضاد است، اما این تفکر از اساس اشتباه است. زیرا هر چقدر هم که در عرصه نظامی موفقیت حاصل شود، در صورت ثبت و ماندگاری آن پیروزی از نظر سیاسی و حقوقی، عواقب آن را میتوان دید. بدون دیپلماسی، کار سخت در میدان به ثمر نخواهد رسید.
مذاکره راهی برای مبارزه و ادامه مبارزه است
وی افزود: گاهی در حوزه نظامی شرایطی فراهم می شود که در عرصه دیپلماسی همان ماموریتی را که میدان می خواست دنبال کند دنبال شود و دیگر این امکان وجود ندارد. به عبارت دیگر، مذاکره روش مبارزه و ادامه مبارزه است; بنابراین، دوگانگی بین این دو حوزه، بحثی انحرافی است.
سفر به سوئیس گسترش میدان نظامی بود
رئیس تیم مذاکره کننده کشورمان تاکید کرد: سفر به سوئیس برای مذاکرات چهارجانبه کاملاً در زمینه نظامی بود. نیروهای مسلح ما این پیروزی بزرگ را با سربلندی، قدرت و شجاعت به دست آوردند. ما این بخش را از طریق مذاکرات در زمان آتش بس و در پایان جنگ به پیش بردیم. اگر در عمل مشکلی وجود داشته باشد می توانیم با موشک پاسخ دهیم یا با مذاکره حل کنیم.
من دیپلمات نیستم. من یک جنگجو هستم
کلیباف تاکید کرد: طبیعتا همه ما اعم از نیروهای مسلح و دستگاه دیپلماسی به طور منظم با یکدیگر در تماس هستیم. من دیپلمات هم نیستم. من یک جنگجو هستم.
دیپلماسی و میدان مکمل یکدیگرند
وی یادآور شد: ما دیپلماسی را دنبال کردیم و دیدید که با گفت وگو، روش مبارزه و تکیه بر توان میدانی پایان جنگ و رفع حصر را به نتیجه رساندیم. حوزه دیپلماسی و حوزه مکمل یکدیگر هستند.
رئیس تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: در بحث لبنان دیدیم که از زمانی که وارد مذاکرات سوئیس شدیم آتش دشمن به لبنان قطع شد و اکثر مردم به خانه های خود بازگشتند. امیدواریم با تصمیمی که در سوئیس گرفته شد، در این گفت وگوها در مورد تمامیت ارضی و حاکمیت ملی لبنان به جمع بندی برسیم و تا رسیدن به این نتیجه از این موضوع کوتاه نخواهیم آمد.
ما به آمریکا اعتماد نداریم
کلیباف با بیان اینکه ما نسبت به آمریکایی ها بی اعتماد بودیم و هستیم و منطقی است که در آینده بی اعتماد باشیم، گفت: در مذاکرات با طرف آمریکایی با نقشه راه و الگوی خاصی عمل کردیم و ماده 13 در این توافقنامه گنجانده شد و بر این اساس اقدامات آمریکا در مواد 1، 4، 5، 5، 1، حداقل باید بلافاصله پس از امضای توافق انجام شود و یا بلافاصله پس از امضای توافقنامه انجام شود. بی اعتمادی به طرف آمریکایی.” فرآیندهای اجرایی باید برای اطمینان از شروع کار آغاز شود. سپس به سراغ موضوعات دیگر می رویم.
رئیس شورای اسلامی با تاکید بر این مطلب گفت: یکی دیگر از اقدامات خوب همکاران ما در هیات مذاکره کننده این بود که در لحظه امضای تفاهم نامه و رفع حصر دو اتفاق بزرگ رخ داد. اگر بخواهیم از راه نظامی این کار را انجام دهیم، طبیعتاً جنگ میشود و خسارت وارد میشود. اما دیدید که یک شبه محاصره حل شد.
وی همچنین یادآور شد: ترامپ پس از امضای توافق اعلام کرد که از امشب تنگه هرمز آزاد می شود. طبق بند 4 این تفاهم نامه، طبق شرایط ایران باید ظرف 30 روز آزاد می شد. این قدرت جمهوری اسلامی است که میتوانیم ترامپ را مجبور به اصلاح توییت کنیم و این نتیجه ترکیب قدرت نرم و سخت ماست.
آزادسازی ارز بلوکه شده و رفع تحریم های نفتی به پایان رسید
رئیس تیم مذاکره کننده ایران درباره آزادسازی دارایی های بلوکه شده کشورمان گفت: طبق بند 11 قرار بود دو مبلغ 6 میلیارد دلاری آزاد شود که پیش از این در سفر به قطر انجام شده بود اما قرار بود امضای نهایی در سفر به سوئیس انجام شود.
وی تاکید کرد: در خصوص بند 10 نیز بحث خام فروشی نفت، پتروشیمی و مشتقات آن و همچنین مسائل بانکی، بیمه و حمل و نقل مطرح است. از آنجایی که این توافق هنوز نهایی نشده است، تحریم ها همچنان در حال اجرا هستند. بنابراین طبق قرارداد امضا شده، تحریم های نفتی تا حصول توافق نهایی رفع شد.
کلیباف موضوع مهم دیگر را چارچوب نحوه پیگیری اجرای مفاد توافقنامه تا پایان 60 روز عنوان کرد و گفت: این موضوع نیز به نتیجه رسید و هماهنگی هایی فراهم شد تا هیئت های ایرانی و آمریکایی دور هم جمع شوند و این موضوعات و اجرای آن را پیگیری کنند.






ارسال پاسخ