یک راز کوچک برای جلوگیری از بیمار شدن در فصل سرد

یک راز کوچک برای جلوگیری از بیمار شدن در فصل

بعدی- مجرای بینی اولین خطر دفاعی بدن در برابر بیماری هاست. بنابراین هوای سرد و خشک احتمال ابتلا به بیماری های مختلف را افزایش می دهد.

بر اساس گزارش نیویورک پست، دکتر متخصص ریه ایمی براون می گوید: «آناتومی بینی به گونه ای طراحی شده است که اولین گام در مبارزه با عفونت و فیلتر کردن محرک های محیطی باشد. بینی دارای یک سیستم مرطوب کننده داخلی است که امکان سازگاری با تغییرات محیطی را فراهم می کند و به بدن اجازه می دهد واکنش مناسبی نشان دهد. بهترین راه مقابله با بیماری ها در فصل سرما، محافظت از بینی است که اولین خط دفاعی بدن است.

وقتی محیط خیلی خشک است، بینی در مرطوب نگه داشتن هوای استنشاقی مشکل دارد. هنگامی که عملکرد فیلتر هوای بینی و سیستم ایمنی بدن به دلیل خشکی هوا کاهش می یابد، ویروس ها راحت تر وارد بدن می شوند، به خصوص آنهایی که باعث عفونت های ویروسی و سرماخوردگی های پاییزی می شوند. خشکی لب ها، بینی و پوست نشان دهنده خشکی محیط است. با این حال، رطوبت بیش از حد در محیط خانه می تواند تنفس را دشوار کرده و رشد کپک را تشویق کند. این می تواند کمک کند، اما براون هشدار می دهد که رطوبت بیش از حد در خانه می تواند تنفس را دشوار کند و رشد کپک را تشویق کند. سطح رطوبت مناسب برای محیط های داخلی بین 35 تا 45 درصد است.

پس راه پیشگیری از بیماری ها در فصل سرما چیست؟ کارشناسان معتقدند که کلید پیشگیری در محافظت از لایه مخاطی بینی نهفته است. قسمت موجدار لایه مخاطی به عنوان یک سپر دفاعی در برابر باکتری ها و ویروس ها عمل می کند. این لایه بسیار مهم است زیرا ذرات معلق در هوا را قبل از رسیدن به دستگاه تنفسی تحتانی از بین می برد. تحقیقات نشان می دهد که وقتی ویروس ها یا باکتری ها وارد بینی می شوند، وزیکول های خارج سلولی تکثیر می شوند. وزیکول های خارج سلولی مانند سایر سلول های بدن هستند اما با یک تفاوت مهم. وزیکول های خارج سلولی خود را به سلول های دیگر تبدیل می کنند و ویروس ها و باکتری ها به اشتباه به سد دفاعی بدن متصل می شوند.

این عادت ساده خطر ابتلا به بیماری در فصل سرما را تا حد زیادی کاهش می دهد

حفره بینی همچنین حاوی سلول های مژگانی است که با بیماری مبارزه می کنند. طبق گزارش انتخابتو، زمانی که هوا سرد و خشک است، عملکردهای دفاعی بدن نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. قبلاً گزارش شده بود که کاهش دمای داخل بینی تنها به میزان 12 درجه سانتیگراد، تقریباً 50 درصد از میلیاردها سلول ضد ویروسی و باکتریایی سوراخ های بینی را از بین می برد. با کاهش دما، رطوبت نیز کاهش می یابد و عملکرد لایه مخاطی را دشوار می کند. این تغییرات در سیستم دفاعی بدن از ابتدای مهر آغاز می شود و تا اردیبهشت که شامل فصل آنفولانزا می شود ادامه دارد.

در حالی که هوای سرد یکی از دلایل اصلی خشکی بینی است، سایر عادات سبک زندگی نیز ممکن است در این امر نقش داشته باشند. از جمله کم آبی بدن، آلرژی ها، برخی داروها، بیماری های خودایمنی، دود تنباکو، ورود مکرر اجسام خارجی به بینی، خوشبو کننده های هوا و شمع های معطر. دکتر براون می گوید: «اگر ذرات تحریک کننده یا عفونی بیش از حد در محیط وجود داشته باشد، فیلتر کردن هوا برای بینی سخت تر می شود که می تواند منجر به خشکی و ضعف سیستم ایمنی شود.

علائم خشکی بینی

درد، تحریک یا احتقان

مخاط ضخیم یا مخاط زرد خشک

تغییر در حس بویایی

پوسته پوسته شدن پوست خارجی بینی یا خشکی در حفره بینی

خارش یا سوزش

خونریزی بینی

لکه خون روی بینی

کارشناسان معتقدند بهترین راه برای حفظ و حفظ عملکرد بینی در فصول سال، محدود کردن قرار گرفتن در معرض هوای خشک است. تنظیم سطح رطوبت در خانه یا محیط کار نیز برای پیشگیری از بیماری ها ضروری است. مصرف آب کافی در منزل، استفاده از سونای بخار، استفاده از اسپری های بینی نمکی و پرهیز از مواد معطر نیز به محافظت از اولین خط دفاعی بدن در برابر بیماری ها کمک می کند.