یک رژیم غذایی خوب برای مغز

bato-adv

یک مطالعه جدید نشان می دهد که رژیم غذایی ممکن است بر سلامت روان و مغز تأثیر بگذارد.

به گزارش مهر به نقل از هلث لاین، وی نوشت: محققان افراد را در چهار الگوی غذایی طبقه بندی کردند.

این الگوهای غذایی عبارتند از:

• بدون نشاسته یا کم است

• گیاهخواری

• پروتئین بالا و فیبر کم

• متعادل

بیش از نیمی از افرادی که مورد بررسی قرار گرفتند در گروه “متعادل” قرار گرفتند و سلامت روان و نتایج عملکرد شناختی گزارش شده آنها بهتر از سه نفر دیگر بود. افرادی که از یک رژیم غذایی پر پروتئین/کم فیبر استفاده می کردند، نسبت به افرادی که از یک رژیم غذایی متعادل استفاده می کردند، حجم ماده خاکستری کمتری در بخشی از مغز به نام شکنج پست مرکزی داشتند که نحوه حرکت بدن ما در محیط را هماهنگ می کند.

علاوه بر این، گیاهخواران سطوح بالاتری از ماده خاکستری در قسمت هایی از مغزشان به نام تالاموس و پراکونئوس داشتند. به طور خاص، این مطالعه نشان داد که افرادی که سبزیجات و میوه های بیشتری مصرف می کنند، خطر ابتلا به مشکلات سلامت روان را افزایش می دهند. بیان شد که این یافته که توسط نویسندگان توضیح داده شده است، ممکن است به دلیل طراحی مطالعه باشد و ممکن است نیاز به مطالعات بیشتری باشد.

رژیم‌های غذایی مانند رژیم مدیترانه‌ای که بر ماهی و سبزیجات تأکید دارد، نشان داده است که تأثیرات امیدوارکننده‌ای بر سلامت جسمانی دارد. اما رژیم‌هایی که به کاهش التهاب کمک می‌کنند ممکن است اثرات مهمی بر سلامت مغز و سلامت روان نیز داشته باشند.

علاوه بر این، تأثیر رژیم غذایی بر میکروبیوم روده نیز نقش مهمی در سلامت مغز دارد. شواهد حاکی از آن است که یک روده سالم، که توسط رژیم های غذایی غنی از فیبر غذایی پشتیبانی می شود، می تواند از محور روده-مغز محافظت کند و به طور بالقوه شناخت را بهبود بخشد.

انتخاب سبک زندگی نیز عامل مهمی است. محققان تحت استرس قرار می گیرند و خواب با کیفیت، ورزش منظم و تکنیک های خوب مدیریت استرس برای تکمیل یک رژیم غذایی متعادل ضروری هستند.