2 تا از بهترین فیلم های درام سینمای ایران

2 تا از بهترین فیلم های درام سینمای ایران

در میان آثار درام سینمای ایران، فیلم هایی مانند «هیچ» و «هندی ها» وجود دارد که تأثیر عمیقی بر روی مخاطب می گذارد و او از تماشای دوباره این فیلم ها لذت می برد.

به گزارش فرارو، گروهی از فیلم ها به دلیل ویژگی های خاص خود به اثری ماندگار در سینمای ایران تبدیل شده اند. فیلم هایی مانند «جنگل پرتغالی» و «چند ساعت دور دنیا» به دلیل فیلمنامه قوی و بازیگران برجسته با استقبال و استقبال مخاطبان مواجه شدند. به جز این فیلم ها چه آثار دیگری می توانند جزو بهترین درام ها باشند؟

به کارگردانی عبدالرضا کاهانی

این فیلم از آن دسته آثار نمادین نیست که مردم در میان داستان هایشان برای هیچ می جنگند. نادر بلک با بازی مهدی هاشمی را نمی توان یک طمع انسانی دانست که در نهایت به پرخوری نادر ختم می شود. پیرزن ترور شده به خانواده ای فقیر پول می دهد تا با مادر خانواده ای که شوهرش را از دست داده ازدواج کند. اما چیزی در مورد این اختلال به آنها نمی گوید. خود خانواده کم کم متوجه می شوند که چه اتفاقی افتاده است.

این فیلم داستان ها و دیالوگ های خلاقانه ای دارد که اغلب خنده دار به نظر می رسند، اما واقعیتی خشن را نیز به تصویر می کشند. بنابراین می توان گفت این فیلم در ژانر کمدی سیاه می باشد. بازیگران در این فیلم خوب بازی می کنند. «هیچ» یکی از بهترین کارهای مهدی هاشمی است و احتمالاً صابر ابر را در بهترین حالتش در این فیلم خواهیم دید. بهترین بازیگر پانته آ بهرام در «هیچ» درباره او گفت: نقش های سختی می نوشتم چون می دانستم پانته آ بهرام خوب است. طبق آمار سایت های پخش فیلم، 5 درصد از مخاطبان معتقدند «هیچ» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی حاوی نکات ارزشمندی است که در داستانی جدید گفته شده است.

مقاله بی سواد از ناصر طهاوایی

2 تا از بهترین فیلم های درام سینمای ایران

فیلم «کاغذ بدون کاغذ» داستان خانواده ای چهار طبقه را روایت می کند که مادر از نظافت خسته شده و می خواهد از عشقش بنویسد. همسرش (خسرو شکیبایی) در ابتدای داستان مشکلی ندارد و حتی رویا (هدایت تهرانی) را در کلاس فیلمنامه نویسی ثبت نام می کند که باعث شروع مشکلات خانوادگی می شود. «کاغذ خط» جدیدترین اثر ناصر تهویی است که تصویری واقعی از خانواده ایرانی را به نمایش می گذارد. این فیلم دیالوگ های قوی و موثری دارد و با استفاده از کنایه، پیام های خود را هنرمندانه در دل داستان گنجانده است. مقاله غیرحرفه ای نه تنها داستان رویا، بلکه داستان زنانی است که آرزوها و خواسته های خود را در میان آثار بی پایان خانه جستجو می کنند.

خانه دوست کجاست توسط عباس کیارستمی اداره می شود

2 تا از بهترین فیلم های درام سینمای ایران

در فیلم «خانه دوست» داستان از جایی شروع می شود که احمد به طور اتفاقی همکلاسی خود نعمت زاده را به خانه می آورد. او سعی می کند این دفتر را به صاحبش برساند. در ابتدا این مهم نیست، اما وقتی متوجه می شویم که واگذاری تنها دارایی نعمت زاده است، تمام تلاش خود را می کنیم تا آن را به صاحبش برسانیم.

فیلم عباس کیارستمی اوج مهربانی و ادب را در فرهنگ ایرانی نشان می دهد. پس از تماشای این اثر متوجه می شویم که چرا کیارستمی و فیلم «خانه دوست» برای کارگردانانی مانند مارتین اسکورسیزی جذاب است. در «خانه دوست کجاست» طرح ساده ای داریم که عباس کیارستمی بر جزئیات آن تمرکز کرده و آن را به یکی از بهترین آثار سینمای ایران تبدیل کرده است.

هوشنگ آزادی شاعر، مترجم و مستندساز ایرانی با بیان اینکه فیلم «خانه دوستان کجاست» جلوه ای از شعر سپهری، حساسیت و عمق لطفی و عرفان نقاشی بهمن بروجانی است، گفت: این اثر تنها در ایران سازنده بود. و فقط کیارستمی توانست آن را خلق کند.

جنگل پرتغالی به مدیریت آرمان خوانساریان

2 تا از بهترین فیلم های درام سینمای ایران

فیلم سینمایی «جنگل پرتغالی» به کارگردانی آرمان خوانساریان، داستانی خانوادگی و درام در جاده های شمالی کشور است. داستان فیلم درباره سهراب، نمایشنامه نویس شکست خورده ای است که اخیراً به عنوان معلم در یک دبیرستان تمام پسرانه مشغول به کار شده است. عدم ارتباط خوب با دانش آموزانش باید به دانشگاه محل تحصیلش برود و مدارکش را برای مدیر مدرسه بفرستد. سهراب در دانشگاه با اتفاقاتی روبرو می شود که زندگی او را متحول می کند. این سفر به عنوان یک محرک درام در داستان عمل می کند و اسرار پنهان از دیگران را فاش می کند.

آرمان خوانساریان، کارگردان و نویسنده، تجربیات و احساسات شخصی خود را از دوران دانشجویی و بعدها به عنوان مبنای فیلمنامه خود انتخاب کرد. او توانست با همکاری بازیگران مطرحی چون میر سعید مولویان و سارا بهرامی اثری متمایز خلق کند. مصطفی مستور نویسنده و پژوهشگر می گوید: پایان این فیلم یک پایان سینمایی خوب است که شخصیت اصلی آن مسیر ممنوعه در جاده های شمال را باز می کند.

به کارگردانی نیما جاویدی

2 تا از بهترین فیلم های درام سینمای ایران

ویژگی دوم نیما جاویدی هندی. در این فیلم با سه شخصیت اصلی روبرو هستیم: زندانیان با بازی نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار و رئیس زندان با بازی زندانی که هرگز او را نمی بینیم، اما داستان حول محور زندانی می چرخد. داستان از آنجا شروع می شود که به سرهنگ جاهد دستور داده می شود که زندان را به مکان دیگری منتقل کند. او دستور را با دستیار اجرا می کند، اما ناگهان متوجه می شوند که یکی از زندانیانی که قرار است اعدام شود گم شده است.

نوید محمدزاده در «اشاره» شاید یکی از بهترین نقش های او باشد. شخصیت او در این فیلم با تمام شخصیت هایی که تاکنون بازی کرده متفاوت است. ژان لوک گدار منتقد سینما نوشته است: «سینما نقطه تلاقی هنر و زندگی است، گاهی اوقات به آثاری برمی خوریم که با تمام اصول سینما مطابقت دارند و در عین حال کارگردان فیلم «هندی ها» را عمیقاً درک می کند «همچنین از این قاعده پیروی می کند و کارگردان با هوشمندی شخصیت هایی با روح و جان خلق کرده و ما می توانیم با آن ها کنار بیاییم.

هامون به کارگردانی داریوش مهرجویی

2 تا از بهترین فیلم های درام سینمای ایران

فیلم سینمایی «هامون» به کارگردانی داریوش مهرجویی از آثار شاخص او پس از انقلاب بر اساس تضاد عشق و عقل است. این فیلم داستان مردی به نام هامون (با بازی مرحوم خسرو شکیبایی) را به تصویر می کشد که در آستانه جدایی از همسرش مهشید است. از سوی دیگر هامون نقدی با عنوان «عشق در ادیان ابراهیمی» می نویسد که نمی تواند آن را تمام کند. داریوش مهرجویی علاوه بر خسرو شکیبایی از بیتا فرحی که در آن زمان تازه کار بود استفاده کرد. شاید یکی از مهمترین صحنه های فیلم سکانسی باشد که هامون در دادگاه تا آخر فریاد می زند: این زن عشق من است. ازدواج او به بن بست رسیده و طلاق تنها راه نجات آن است.

مرحوم حمیدرضا صدر در کتاب تاریخ سیاسی سینمای ایران در سینمای ایران توضیح می دهد: «هامون اولین فیلمی است که شخصیت انسان روشنفکر را بدون تکیه بر الگوهای قبلی سینما و مرکز توجه به تصویر می کشد، سینمای ایران آورده شد. حمید همایون در این فیلم به گفته داریوش مهرجویی، بلاتکلیفی، سردرگمی نشان دهنده گروهی از روشنفکران در سردرگمی و فراموشی است.

پرویز به کارگردانی مجید برزگری

2 تا از بهترین فیلم های درام سینمای ایران

پرویز یکی از آثار شاخص سینمای ایران در سال های اخیر است. با وجود بودجه محدود، فیلم تاثیرگذار بود و مخاطبان را به خود جذب کرد. پرویز (با بازی لوون هافتون) مردی از طبقه متوسط ​​است که هنوز ازدواج نکرده و با مشکلات زندگی روبروست. او با پدرش زندگی می کند و با کار روزانه پول کمی دارد و به آن عادت کرده است. با این حال، با تصمیم پدر برای ازدواج همه چیز تغییر می کند و داستان مسیر جدیدی به خود می گیرد.

پرویز که سالها مشکلات را تحمل کرده بود، ناگهان شکست و شروع به تلافی و انتقام از پدر و دیگران کرد. شخصیت پدر در این فیلم یک رهبر با قد جلوتر از پرویز است. اما در نهایت خود را نابود می کند.

ماهی های عاشق به کارگردانی علی رفیعی

2 تا از بهترین فیلم های درام سینمای ایران

داستان فیلم حوت عاشق ماجرای پدری است که معشوق برای فروش خانه به ایران باز می گردد. اما او متوجه می شود که او برای رستورانی اجاره می کند که باعث می شود عاشق او شود. داستان فیلم در یکی از شهرهای شمالی ایران است و به نظر می رسد مخاطب خالی از هر گونه تکرار و کلیشه باشد. غذا و رستوران در این فیلم بخش مهمی از داستان است. این عنصری است که شخصیت را می سازد و در کنار آن سر تکان می دهد. رویا نوهنالی و گلشیفته فراهانی یکی از بهترین بازی های خود را در کنار رضا کیانیان اجرا می کنند. این فیلم که در ششمین سال ساخت آن به گفته مخاطبانش، عطر زندگی، شور و شوق و غذاهای محلی است.

کارگردانان و عوامل در طراحی مناظر و نورپردازی ظریف و با دقت عمل کرده اند که با داستانی ساده و در عین حال گیرا ترکیب شده است. از انتخاب لباس های رنگارنگ برای خانم ها گرفته تا طرح لباس های تیره برای عاشقی که به تازگی از روی انگشتان برگشته است.

فیلم سینمایی اژدها به کارگردانی مانی حقیقی می باشد

2 تا از بهترین فیلم های درام سینمای ایران

فیلم سینمایی «اژدها می آید» درامی مهیج به تهیه کنندگی امیر جدید و نویسندگی و کارگردانی مانی حقیقی است. در خلاصه داستان فیلم آمده است: «شورلت از گورستانی می گذرد و به کشتی می رسد و روی گلی نشسته است که در آن یک زندانی تبعیدی به دار آویخته می شود. در همان زمان، کارآگاه حفیظی سعی می کند بفهمد که چرا سال ها است که کسی در قبرستان دفن نشده است. مانی رئال برای ساختن میدان اژدها، جزیره قشم و دره ستارگان می‌رسد و یکی از معدود آثار سینمایی ایرانی است که لذت کشف را برای بینندگانش به ارمغان می‌آورد.

یکی از نقاط قوت فیلم اژدها فیلمبرداری و صداگذاری آن است که فضای ترسناک را به خوبی نشان می دهد. لی مارشال منتقد سینما می گوید: «کارگردان مجموعه ای از ترفندهای سینمایی پست مدرن را به کار برد. این ترفندها شامل مصاحبه های طنز، پرش های زمانی، طراحی لباس و صحنه های جذاب (به ویژه ایمپالا نارنجی) است. همچنین آهنگی بلند و با الهام از سبک راک از کریستوفر رضایی برای این فیلم به جذابیت آن افزود.

فیلم در دنیای تو به کارگردانی صفی یزدانیان است

2 تا از بهترین فیلم های درام سینمای ایران

فیلم «چند ساعت دور دنیا» اثری عاشقانه با دیالوگ های ساده است که به زیبایی از دردهای عشق می گوید. صفی یزدانیان در این فیلم مانند حافظ نشان می دهد که عشق با درد همراه است و مخاطب به خوبی درک می کند. لیلا حاتمی و همسرش علی مصفا نیز در این فیلم عملکرد خوبی داشتند. شخصیت گل با بازی لیلا حاتمی پس از پنج سال زندگی به ایران بازمی گردد و برای دیدار با خانواده اش به زادگاهش می رود. فرهاد با بازی علی مصفا که عاشق گل قدیمی و صمیمی است خوشحال از بازگشت به او استقبال می کند. اما ناگهان فرهاد مانند ساختمانی عظیم در حال فروریختن ناامید می شود زیرا گل از او خاطره ای ندارد. داستانی زیبا اما دردناک در دنیای تو در شهر عزیزت رشت به تصویر کشیده شده است. صدا نقش مهمی در این فیلم دارد. موسیقی آوای باد، باران و کریستوفر رضایی، ترکیبی از گویش شمالی و نت های فرانسوی.

۲۴۴۵۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین