هاری و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید

هاری و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید

انتخابتو، بیماری هاری ناشی از ویروسی است که سیستم عصبی مرکزی را تحت تاثیر قرار می دهد و یکی از عوارض اصلی التهاب مغزی مانند سگ های خانگی، گربه ها و خرگوش ها و همچنین حیوانات وحشی است. آن را در عنوان قرار دادندراکون ها و خفاش ها می توانند این ویروس را از طریق نیش و خراش به انسان منتقل کنند و کلید مبارزه با این ویروس پاسخ سریع است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه نزدیک به 59000 نفر در سراسر جهان بر اثر هاری جان خود را از دست می دهند و 99 درصد از این افراد توسط سگ گاز گرفته می شوند. همچنین در سال 1402 بیش از 370 هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور مشاهده شد که به مراکز وزارت بهداشت مراجعه و برای شستشوی محل گزش و تهیه واکسن و سرم اقدامات احتیاطی انجام دادند.

تاریخچه هاری

ویروس هاری در B.C. دانشمندانی مانند ابوعلی سینا که در حدود 2300 سال قبل از میلاد کشف کردند که ناقل اصلی این بیماری سگ ها بوده است. محمد بن زکریای رازی و سید اسماعیل جرجانی به تشریح و تبیین بیماری هاری پرداختند. لویی پاستور در سال 1885 درمان و واکسنی علیه هاری ارائه کرد. انستیتو پاستور ایران در سال 1299 خورشیدی تأسیس شد و امروزه بیش از 300 مرکز درمانی ضد هاری در کشور برای درمان بیماری هاری فعالیت می کنند. همچنین طبق آمار ارائه شده در ایران سالانه بیش از 100 هزار نفر بر اثر بیماری های دامی جان خود را از دست می دهند. گزش مشکوک به هاری به خصوص سگ ها در برابر هاری درمان می شوند.

اپیدمی ویروس هاری

در حالی که هاری که در بسیاری از کشورهای جهان دیده می شود، یکی از مشکلات مهم بهداشت عمومی در وضعیت طبیعی خود در ایران محسوب می شود، در کشورهایی مانند اسکاندیناوی، انگلستان، ایرلند، اسکاتلند، استرالیا و نیو این بیماری هاری دیده نمی شود. نیوزلند، و هاری در کشورهای دیگر دیده نمی شود. به عبارت دیگر این عفونت در این کشورها ریشه کن شده است، این بیشتر به موقعیت جغرافیایی این کشورها مربوط می شود، مخصوصاً اینکه آنها توسط آب احاطه شده اند، اما هاری در کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، اروپا شایع است. ، هند، روسیه، آفریقا و ایران، اکثر حیوانات خونگرم مستعد ابتلا به این بیماری هستند و ناقلین اصلی بیماری سگ ها، گوشتخواران وحشی (به ویژه گرگ ها و …) هستند. مطالعه) و روباه نیز محسوب می شوند.

تخمین زده می شود که هاری سالانه باعث مرگ 59000 نفر در بیش از 150 کشور می شود که 95 درصد موارد در آفریقا و آسیا رخ می دهد. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، 60 درصد مرگ و میرها در هند رخ می دهد. میر هاری در آسیا 35 درصد از مرگ و میرهای جهان را تشکیل می دهد، در حالی که هاری ناشی از خفاش بیشترین موارد هاری انسان را در قاره آمریکا تشکیل می دهد.

علائم هاری در حیوانات

حیوانات وحشی مبتلا به هاری می توانند بسیار تهاجمی و تحریک پذیر شوند و ممکن است گاز بگیرند یا به چیزهایی علاقه داشته باشند. غیر قابل خوردن آنها خود را به صورت سنگ و زباله معرفی می کنند و بزاق آنها فراوان و مایع است در بیماری هاری ناخودآگاه، حیوان وحشی ممکن است آرام، ضعیف و هیچ ترسی از انسان نداشته باشد.

هاری علائم دیگری نیز دارد. به عنوان مثال، حیوان مست یا بسیار ضعیف است، لنگی می زند و تلو تلو می خورد، فلج است و به نظر می رسد تعادل ندارد، اما بسیاری از این علائم همچنین می توانند نشانه بیماری های دیگری مانند مسمومیت با سرب یا کج خلقی باشند.

هاری چگونه منتقل می شود؟

هاری از طریق گزش منتقل می شود

این شکل از انتقال بین حیوانات رخ می دهد و ویروس می تواند باعث بیماری شود. بزاق حاوی ویروس حیوان مبتلا به هاری، ویروس را از طریق سوراخ هایی که هنگام گاز گرفتن پوست و ماهیچه ها ایجاد می شود، به بدن قربانی تزریق می کند. هاری قابل انتقال است. پوست سالم نیست، اما ریختن بزاق حیوانات آلوده بر روی خراش دست باعث بیماری هاری می شود.

در گربه ها نیز این بیماری با کشیدن پنجه ها قابل انتقال است. هار در غدد اشکی، بزاق، مخلوط و ترشحات بینی و همچنین وجود ویروس هاری در خون و مدفوع حیوان هار گزارش نشده.

انتقال هاری از راه های غیر گزنده

1-انتقال پوست

هاری از طریق پوست سالم منتقل نمی شود، اما در صورت وجود کوچکترین خراش یا زخم روی پوست می تواند گسترش یابد.

2- انتقال از طریق جاده مخاط

انتقال بیماری مخاط سگ‌ها و گربه‌های به ظاهر سالم ممکن است در دوره دیرتر شرکت کنند کمون این بیماری می تواند با لیسیدن لب ها، چشم ها و بینی کودکانی که با آنها بازی می کنند هاری را به صاحبان خود منتقل کند.

3- انتقال تنفسی

راه دیگر انتقال از طریق استنشاق ذرات آلوده یا ذرات معلق در هوا است. عفونت هاری تنفسی زمانی رخ می دهد که غلظت ویروس در هوا به حدی برسد که شرایطی را برای گسترش بیماری ایجاد کند، در غیر این صورت ممکن است عفونت ایجاد شود. این گونه است که هاری در شرایط عادی در آزمایشگاه ها رخ می دهد. بسیار ضعیف است و توسط برخی از دانشمندان تایید نشده است.

4- انتقال از طریق پیوند اعضا

ویروس هاری در سلول های طحال، کلیه، پانکراس و مایعات بدن فرد وجود دارد هار همچنین گزارش شده است که ویروس هاری به دلیل پیوند قرنیه منتقل شده است که گسترش یافته و باعث مرگ می شود.

5- انتقال از طریق دستگاه گوارش

انتقال از این طریق بعید است، اما گاهی اوقات ممکن است حیوان گوشتخوار با خوردن لاشه حیوانات مرده به هاری مبتلا شود در هر صورت باید از خوردن گوشت و فرآورده های حیوانات هار خودداری کنید.

هاری و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید

علائم هاری در انسان

دوره بین گزش و شروع علائم در هاری کمون یا گفته می شود که دوره کمون 4 تا 12 هفته پس از ابتلای فرد قبل از ظهور علائم هاری است، اگرچه این کمون می تواند از چند روز تا شش سال باشد.

اولین شروع هاری با علائمی شبیه آنفولانزا شروع می شود:

  • بعد
  • ضعف عضلانی
  • سوزن سوزن شدن
  • همچنین ممکن است در محل گزش احساس سوزش کنید.

با ادامه حمله ویروس به سیستم عصبی مرکزی، دو نوع مختلف بیماری ایجاد می شود.

الف) هاری خشمگین

افراد مبتلا که به هاری خشمگین مبتلا می شوند بیش فعال و تحریک پذیر خواهند بود و ممکن است رفتارهای نامنظم از خود نشان دهند. علائم دیگر عبارتند از:

  • بیخوابی
  • اضطراب
  • سردرگمی، سردرگمی
  • تحریک پذیری
  • توهم
  • ترشح بیش از حد بزاق
  • چالش ها بلع
  • ترس از آب

ب.هاری خاموش (فلج)

این نوع هاری ماندگاری بیشتری دارد، اما اثرات آن به همان شدت است. افراد مبتلا به تدریج فلج می شوند و در نهایت به کما می روند و می میرند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، 30 درصد موارد هاری خاموش هستند.

چه آزمایشاتی برای تشخیص هاری انجام می شود؟

  • آزمایش بزاق دهان
  • بیوپسی پوست
  • آزمایش مایع مغزی نخاعی
  • آزمایش خون
  • ام آر آی

در صورت گزش حیوان چه باید کرد؟

زمانی که شخصی توسط حیوان گزیده می شود باید در اسرع وقت به مراکز پیشگیری و درمان هاری شهر خود مراجعه کند، این مراکز آماده ارائه خدمات رایگان 24 ساعته حیوان گزیدگی هستند.