مراسم بزرگداشت بهرام دهگانیار برگزار شد

مراسم بزرگداشت بهرام دهگانیار برگزار شد

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، چهاردهمین همایش شعر و موسیقی کانون ادبیات زمستانی با حضور شاعران، ترانه سراها و نوازندگان برگزار شد.
در ابتدای برنامه مجید معاریف وند، احسان افشاری، همایون حسینیان، صابر سعدی پور، مریم بازاری، داود رحمت الهی، شروین سلیمانی و علیرضا مرتضی قلی به شعر و ترانه خوانی پرداختند.
همچنین در این برنامه اجرای پیانو بهرام دهقانیار توسط حمید غلامعلی و مانی رهنما و موسیقی توسط آیدین نظمی، فواد امیری و وحید مهراد اجرا شد. گرشا قباد، خشایار فکی و دانیال شهراتی نیز در اجرای جداگانه آثار خود را ارائه کردند.
در بخش تقدیر و تجلیل از بهرام دهقانیار به پاس فعالیت های چندین ساله موسیقایی تجلیل شد و بهرام شاه محمدلو، ایرج راد، فرهنگ جولی، مانی جعفرزاده، محمدرضا چراغعلی، حمید غلامعلی و مانی رهنما درباره وی سخنرانی کردند.
بهرام شاه محمد لو در این قسمت گفت: بهرام دهقانیار با اجرای اولین و آخرین تیتراژ آقای حکایتی مرا شگفت زده کرد. در این سریال بین دو قسمت برنامه داستان را روایت می کردیم و با تغییر صحنه یک دقیقه ای با ریتم تند برای موقعیت جدیدی آماده می شدیم و بهرام دهقانیار یک دقیقه پیانو می زد. برای این تغییر منظره که ماندگار است. من در خانه آبی با دهقانیار کار کردم و او موسیقی متن و تیتراژ را تهیه کرد و مرا مجبور کرد که بخوانم.
وی ادامه داد: دهقانیار چیزی از نبوغ و خلاقیت واقعی کم ندارد و همکاری با او همیشه افتخار من بوده و هست.

ایرج راد همچنین یادآور شد: بداهه نوازی در موسیقی، تئاتر و سایر هنرها جایگاه ویژه ای دارد. هرکسی توانایی بداهه پردازی را ندارد تا هنرمند در ذات خود وجود داشته باشد و اگر ثبت شود در یک لحظه به یک اثر ابدی تبدیل می شود.
وی ادامه داد: کودک درون مرد همچنان موسیقی آقای حکایتی را دوست دارد و این قطعه همچنان فراموش نشدنی است، امیدوارم وجود دهقانیار جاودانه باشد.
فرهنگ جولی با اشاره به تولید برنامه های رادیویی توضیح داد: به شبکه جام جم طرحی دادم که دو نسل را دور هم جمع کند و دلیل این امر علاقه هنرمندان ممنوع الکار بود. اگر آن اسامی را می گذاشتم قبول نمی کردند. بابک بیات بهرام دهقانیار را به من معرفی کرد تا یکی کنارش بنشیند و این برنامه حداقل دو سه بار پخش شد.
مانی جعفرزاده همچنین گفت: تولد عزیزانم را به یاد دارم و می دانستم تولد بهرام دهقانیار است. شکسپیر می گوید که لازمه پادشاه عاقل بودن است. برای شاه بودن در هر کاری باید عاقل بود و بهرام نغمه های تکراری بسیاری آفرید و آثارش را ساخت و به این معنا شاه است. یاد این مقام او را خوشحال نمی کند و بیش از یک بار نمی خندد، این لحظه شادی یک هنرمند است، از تلاش هایش برای فرهنگ تشکر می کنم و به او افتخار می کنیم.

مراسم بزرگداشت بهرام دهگانیار برگزار شد
محمدرضا چراغعلی آهنگساز نیز گفت: بسیاری از فعالان عرصه شعر و موسیقی ممکن است بخواهند قبل از تولد 60 سالگی خود جشن تولد بگیرند و این اتفاق فوق العاده ای است. 30 سال پیش دهقانیار اثری خلق کرد که هنوز آن را دوست داریم. شاگردانش، تصنیف‌هایش و بی‌نیاز بودن آثار هنرمند از ویژگی‌های بارز اوست. آهنگسازان زیادی داریم که مردم آهنگ هایشان را نمی شناسند. بهرام دهقانیار جنبه های مختلفی دارد. چیزی که این روزها در موسیقی ما کم است احترام به پیشکسوتان است، این روزها این اتفاق نمی افتد و احترام به بزرگترها حفظ نمی شود.
حمید غلامعلی با اشاره به خاطره ای از بهرام دهقانیار 20 ساله در تلویزیون استودیو 103 گفت: وقتی برای من به سراغ ساز رفت، متوجه شدم که دست او اثری را خلق کرده که به یادگار می ماند و باعث شناخته شدن آقای حکایتی شد. . این اثر اثر بهرام دهقانیار است. سبک او محدود نیست و من از شنیدن اینکه موسیقی سنتی اجرا می کند و در همه فنون مهارت دارد شگفت زده شدم.
مانی رهنما در ادامه گفت: فردی که اشک مرا درآورد بهرام دهقانیار بود و از دیدن او خوشحال شدم. او گفت که مشکل تنظیمات در فصل پرواز که بابک بیات ایجاد کرده بود حل شد و باید به سراغ فردی برویم که بتواند این مشکل را حل کند و من با بهرام بیشتر آشنا شدم. شخصیت بهرام طوری است که دلت می خواهد در کنارش باشی و من افسوس می خورم که چرا با دهقانیار بیشتر کار نکردم و هر کاری که کردیم در خاطر مردم می ماند.
در ادامه بهرام دهقانیار روی صحنه رفت و ضمن تجلیل از همکاران و دوستانش گفت: از این مراسم قدردانی می کنم و امیدوارم لایق آن باشم. امیدوارم عشقم به موسیقی و فرهنگ کشور هم تاثیر داشته باشد و از خدا می خواهم که تا آخر عمر به من فرصت انجام این وظیفه را بدهد. من دوست دارم برای صحبت کردن به موسیقی و شعر گوش کنم.
در پایان این مراسم تندیس توسط استاد ایرج راد به بهرام دهقانیار اهدا شد.

22055

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین