آخرین وضعیت تب دنگی در کشور / 63 مورد تایید شد

تب دنگی در اصفهان تشخیص داده نشد/ قطعی است 129 نفر در کشور به تب دنگی مبتلا شده اند.

انتخابتو، شیوع تب دنگی که ناشی از گزش پشه آئدس است که در لاستیک ها و آب های کوچک راکد تخم گذاری می کند و البته به کشورهای همسایه سفر می کند، در ماه های اخیر در ایران افزایش یافته است. کشورها به ویژه امارات ممکن است به گسترش این بیماری در کشور دامن بزنند.

یکی از مهم ترین علائم این بیماری تب بالا است به همین دلیل به این بیماری تب استخوان شکن نیز می گویند. این بیماری بیشتر در مناطق گرمسیری و گرمسیری دیده می شود، اما شیوع آن به دلیل انتقال پشه Aedes به کشورهای دیگر است. انتشار این بیماری در بیش از 110 کشور جهان از جمله اروپا؛ اگرچه تب، سردرد، کمردرد، درد پشت چشم، بثورات و حساسیت های پوستی و در برخی موارد خونریزی به ویژه در لثه از علائم اصلی این بیماری است، اما گاهی علائم آن با برخی بیماری های تنفسی مانند کرونا مشترک است. و آنفولانزا تشخیص آن را دشوار می کند.

هیچ درمان خاصی برای تب دنگی وجود ندارد، اما اگر پشه آئدس ناقل ویروس باشد، علائم تا 14 روز پس از گزش ظاهر می شود، اگرچه در بیش از 80 درصد موارد علائم بسیار خفیف تا متوسط ​​هستند. برخی از موارد بدون علامت هستند. میزان مرگ و میر این بیماری نیز حدود 2.5 درصد است، اما شیوع این بیماری از طریق تخم گذاری توسط پشه آئدس می تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد و در برخی موارد کشنده باشد، بنابراین مهمترین راه کنترل این بیماری، کنترل این بیماری است. پیشگیری از بیماری پشه Aedes که پشه‌ای است که در آب‌های راکد کوچک مانند داخل گلدان یا داخل لاستیک خودرو تخم‌گذاری می‌کند، تخم‌گذاری می‌کند و تخم‌های این پشه حتی در شرایط سخت نیز زنده می‌مانند.

آزمایش 63 نفر مثبت شد

در همین حال، سعید کریمی معاون وزیر بهداشت وی با بیان اینکه 30 درصد از مراجعه کنندگان با علائم تب استخوان شکن به مراکز درمانی مبتلا به تب دنگی بودند گفت: بیشتر این افراد مسافران کشورهای حاشیه خلیج فارس بودند. مراقب باشید بیشتر مبتلایان کسانی هستند که به کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه امارات سفر کرده اند.

یک درصد موارد دنگی منجر به مرگ می شود، افزود: تب بالای 40 درجه و درد شدید استخوان از علائم این بیماری است و 30 درصد افراد با علائم استخوان درد شدید و تب بالا به مراکز درمانی مراجعه می کنند. ، از تب دنگی رنج می برد.

معاون وزیر بهداشت گفت: از 200 نفر مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی 63 نفر با شکایت از درد شدید استخوان و تب بالای 40 درجه مثبت شدند و هنوز جواب برخی آزمایشات منتشر نشده است.

وی ادامه داد: تا پنج روز پس از گزش پشه آلوده علائمی مانند افت فشار خون، ضعف، خواب آلودگی ظاهر می شود و در موارد شدید باعث خونریزی و حتی بستری شدن در بیمارستان می شود.

کریمی با تاکید بر اینکه آب های راکد باید در اطراف خانه جمع آوری شود، گفت: درمان این بیماری علامتی است یعنی با کاهش تب و دادن مایعات، بیماری تحت کنترل قرار می گیرد.

پشه Aedes هنگام طلوع و غروب خورشید بیشتر نیش می زند

شهنام آرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت: وی همچنین اظهار داشت: گروه های حساس بیشتر در معرض خطر ابتلا به تب دنگی هستند و افرادی که به مناطق آلوده سفر می کنند بیشتر در معرض ابتلا به تب دنگی هستند و این افراد علائمی مانند تب، خونریزی لثه و درد استخوان را تجربه می کنند. موضوع.

وی ادامه داد: اولین انقباض این بیماری خفیف‌تر است، اما در صورت ابتلا مجدد باعث بیماری کشنده‌تر و مرگ‌بارتر می‌شود. خطر مرگ ناشی از تب دنگی در افراد مبتلا 1 درصد است البته سرعت درمان و مراقبت از بیمار در صورت ابتلا از پیشرفت بیماری جلوگیری می کند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به افرادی که به مناطق آلوده به دنگی سفر می‌کنند توصیه کرد: در هنگام طلوع و غروب آفتاب که گزش پشه‌ها شدید است از مواد دافع پشه و اسپری‌های پزشکی استفاده کنند و از حضور در مکان‌های آلوده خودداری کنند. خودتان را به بیرون از خانه ببرید.