اثرات منفی مدیتیشن

اثرات منفی مدیتیشن

اولین شواهد ثبت شده از مضرات مدیتیشن در هند یافت شد که قدمت آن به بیش از 1500 سال قبل می رسد.

بر اساس اطلاعات موجود در اینترنت، تمرکز حواس یا مدیتیشن امروزه در بسیاری از کشورها رایج شده است، زیرا به حداقل تجهیزات نیاز دارد و روش های زیادی برای این کار تبلیغ می شود. ذهن آگاهی و مراقبه ریشه در بودیسم دارد که در بسیاری از فرهنگ ها رواج یافته است، اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد تمرین روزانه آنها اثرات منفی دارد.

اولین شواهد ثبت شده از این کشف شده در هند بیش از 1500 سال قدمت دارد. متن مراقبه دارماتاتا که توسط جامعه بودایی نوشته شده است، شامل علائم افسردگی و اضطراب است که ممکن است پس از مدیتیشن رخ دهد.

در هشت سال گذشته موجی از تحقیقات علمی در این زمینه وجود داشته است. این مطالعات نشان می دهد که عوارض جانبی غیر معمول نیست. یک مطالعه در سال 2022 با استفاده از نمونه ای متشکل از 953 نفر در ایالات متحده که به طور منظم مدیتیشن می کردند نشان داد که بیش از 10٪ از شرکت کنندگان اثرات منفی را تجربه کردند که تأثیر منفی قابل توجهی بر زندگی روزمره آنها داشت و این حداقل یک ماه طول کشید.

مطالعات همچنین نشان داده‌اند که اثرات منفی می‌تواند رخ دهد و منجر به علائم طولانی‌مدت در افرادی شود که هیچ شرایط سلامت روانی قبلی ندارند و در افرادی که فقط در معرض مدیتیشن متوسط ​​قرار دارند.

در سال 1976، آرنولد لازاروس، یکی از چهره های مهم جنبش علوم شناختی-رفتاری، اظهار داشت که مدیتیشن، زمانی که به طور تصادفی استفاده شود، می تواند باعث مشکلات روانی جدی مانند افسردگی، اضطراب و حتی اسکیزوفرنی شود.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ذهن آگاهی می تواند برای سلامت افراد مفید باشد. مشکل این است که مربیان، فیلم ها، برنامه ها و کتاب های تمرکز حواس به ندرت در مورد عوارض جانبی احتمالی به افراد هشدار می دهند. صنعت مدیتیشن تنها در ایالات متحده 2.2 میلیارد دلار ارزش دارد، اما آیا فروش اپلیکیشن‌های تمرکز حواس، برگزاری کلاس‌های مدیتیشن به مردم یا حتی استفاده از ذهن آگاهی در تمرین‌های بالینی بدون ذکر اثرات منفی آن اخلاقی است؟ با توجه به شواهدی مبنی بر تنوع و مشترک بودن این اثرات، پاسخ باید منفی باشد.