آیا آبله میمون در حال افزایش است؟ / شناسایی گونه های خطرناک آبله میمون در 6 کشور

آیا آبله میمون در حال افزایش است؟ شناسایی گونه

انتخابتو، اولین مورد آبله میمون در سوئد گزارش شد و سخنگوی وزارت بهداشت سوئد ساعاتی پس از اعلام هشدار بین المللی و اعلام شرایط بهداشتی مرتبط با آن از سوی سازمان جهانی بهداشت در بیانیه ای اعلام کرد. جهش آبله میمون: این نوع آبله میمون در خارج از قاره شناسایی نشده است که یک نفر در حین اقامت در منطقه ای از آفریقا که در آن اپیدمی بزرگ آبله میمون وجود داشت، به این بیماری مبتلا شده است. زیر مجموعه “1b” به آبله میمون آلوده است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت سوئد، فرد مبتلا در منطقه استکهلم درمان شده است و این واقعیت که این بیمار در سوئد شناسایی شده و در استکهلم تحت درمان قرار گرفته است، خطری برای جمعیت عمومی در سوئد ندارد.

حداقل 450 نفر در موج اول شیوع در جمهوری دموکراتیک کنگو جان خود را از دست دادند و موارد جدید آبله میمون نیز در آفریقای مرکزی و شرقی به دلیل سفر و جابجایی مسافران ظاهر شده است. زیر مجموعه آنها “1b” را تعیین کردند.

آبله میمون چگونه منتقل می شود؟

آبله میمون (Mpox) از طریق تماس نزدیک، مانند آمیزش جنسی، تماس پوست به پوست، بوسیدن، در آغوش گرفتن، یا به اشتراک گذاشتن حوله یا ملحفه حمام بیمار، در صورت ابتلا به آبله میمون در حین مسافرت با خانواده، به سایر افراد سالم منتقل می شود. و اطرافیان او آسیب پذیرترین افراد هستند.

آبله میمون باعث تب و ضایعات پوستی می شود و در موارد شدید می تواند کشنده باشد. به طوری که از هر 100 مورد، 4 مورد منجر به مرگ می شود، اگرچه این بیماری بیشتر در جنگل های استوایی غرب و مرکز آفریقا دیده می شود و سالانه هزاران نفر را مبتلا می کند، اما در شرایط فعلی نیز ممکن است رخ دهد. به سایر کشورهای جهان گسترش یافت.

از آنجایی که اولین آبله میمون “1b” در جمهوری دموکراتیک کنگو مشاهده شد و اولین عفونت در سوئد گزارش شد، آزمایشگاهبوروندی، “کنیا” و “روآندا” گزارش شده است، ممکن است به دلیل کیفیت مراقبت های بهداشتی در سوئد، میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری در سوئد کمتر از کشورهای آفریقایی باشد.

2022، اما “زیر مجموعه 2″ یک اورژانس بهداشتی با نگرانی بین المللی ایجاد کرد، اما شدت بیماری کم بود. سوئد در سال 2022 با آبله میمون مواجه شد، بنابراین تقریباً 300 بیمار مبتلا به این بیماری شناسایی شدند که اکثر آنها سابقه سفر به آفریقا را داشتند.

کشورهای اتحادیه اروپا به طور فعال با مقامات بهداشتی سوئد در مورد بهترین راه برای مدیریت اولین مورد تایید شده آبله میمون کار می کنند. کلاه سازمان جهانی بهداشت در بیانیه «1b» از کشورهای جهان خواسته است که مانند سوئد در خصوص آبله میمون شفاف و سریع عمل کنند، زیرا در روزها و هفته های آینده احتمال ابتلای بیشتری در اروپا وجود دارد.

علائم آبله میمون

علائم آبله میمون یک تا دو هفته پس از تماس نزدیک با بیمار ظاهر می شود و ممکن است شامل تب و سردرد باشد که پس از چند روز به ضایعات پوستی آبکی یا زخم تبدیل می شود.

اگرچه موارد منجر به مرگ شده است، اما در شیوع اخیر آفریقا، بیشتر افراد علائم خفیف تا متوسط ​​را تجربه کردند و بعداً به طور کامل بهبود یافتند. با این حال، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند.

اگرچه در حال حاضر اطلاعاتی در مورد تعداد بیماران بدون علامت در آفریقا وجود ندارد، اما نمی توان به طور قطعی صحبت کرد، اگرچه ممکن است تعداد این افراد محدود باشد و نقشی در گسترش همه گیری نداشته باشند. در حال حاضر قطعیت وجود دارد و این موضوع نیازمند گذشت زمان و تحقیقات بیشتر است.

واکسن آبله میمون

واکسن‌های فعلی برای کسانی که در معرض خطر هستند و «کسانی که با یک فرد آلوده در تماس بوده‌اند» در دسترس است، بسیاری از کارشناسان نگران در دسترس بودن واکسن و بودجه مورد نیاز برای تحویل واکسن در سراسر جهان، در صورت لزوم، هستند. افرادی که در مناطق پرخطر هستند که بیشتر به واکسن نیاز دارند.

احتمال کشف موارد بیشتری از آبله میمون وجود دارد و کارشناسان بهداشتی معتقدند احتمال شناسایی موارد بیشتری از این بیماری در اروپا و سایر نقاط جهان وجود دارد. از آنجایی که در حال حاضر هیچ مکانیسم قابل اعتمادی برای جلوگیری از بروز موارد وارداتی و مسافرتی آبله میمون وجود ندارد، اقدام سریع بین المللی می تواند به جلوگیری از گسترش بیشتر این بیماری کمک کند.

در کدام کشورها نوع خطرناک “آله میمون” شناسایی شد؟

دارو مسری تر و خطرناک‌تر ویروس آبله میمون، کلاس Ib، یک نگرانی جهانی است زیرا به سرعت گسترش می‌یابد و اطلاعات کمی در مورد آن وجود دارد که از طریق تماس نزدیک منتقل می‌شود.

کشورهایی که تاکنون موارد ابتلا به ویروس آبله میمون نوع “پوشش Ib” را گزارش کرده اند به شرح زیر است:

جمهوری دموکراتیک کنگو

در جمهوری دموکراتیک کنگو دو نوع آبله میمون به نام «کلاد I» که قبلاً در این کشور رایج بود و نوع جدید «کلاد آیب» در حال رایج شدن است.

با ظهور آبله میمونی در این کشور، از ژانویه سال 2023 تاکنون 27 هزار نفر به این بیماری مبتلا شده اند و بیش از 1100 نفر که اکثرا کودکان بودند جان خود را از دست داده اند.

سوئدی

در 15 مردادمقامات سازمان جهانی بهداشت تایید کردند که نوع جدیدی از ویروس آبله میمون در سوئد شناسایی شده است که اولین مورد در خارج از قاره آفریقا محسوب می شود.

مقامات بهداشتی سوئد در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردند که این مرد زمانی که در آفریقا بود به آبله میمون کلاد Ib مبتلا شد و در حال حاضر تحت درمان است.

بوروندی

وزارت بهداشت بوروندی تا نهم مرداداین سازمان 61 مورد بیماری آبله میمون “کلاد آیب” را در مناطق مختلف کشور شناسایی کرده است و بر اساس داده های سازمان بهداشت جهانی، هیچ موردی در این منطقه وجود ندارد. بوروندی او از آبله میمون نمرده است.

کنیا

به گزارش یورونیوز، در 29 جولای، وزارت بهداشت کنیا تایید کرد که اولین مورد آبله میمون Clade Ib در این کشور شناسایی شده است.

طبق داده های سازمان بهداشت جهانی، تا قرن هشتم مرداد هیچ مورد مرگ و میر ناشی از این بیماری در کنیا وجود نداشته است.

رواندا

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، تا قرن هفتم مرداد چهار مورد آبله میمون در این کشور شناسایی شده و بر اساس این گزارش تا ساعت 7 هیچ فردی به این ویروس مبتلا نشده است. مرداد او بر اثر آبله میمون در رواندا نمرده است.

اوگاندا

اوگاندا تاکنون دو مورد آبله میمون کلاد آیب را شناسایی کرده است که اولین مورد تایید شده این بیماری در این کشور است.

بر اساس تحقیقات، ویروس آبله میمون در خارج از اوگاندا و تا 2 مورد منتقل شده است. مرداد هیچ مورد دیگری از انتقال این بیماری از این دو نفر به افراد دیگر گزارش نشده است.

داده های سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که تا 8 مرداد هیچ مورد مرگ و میر ناشی از این بیماری در اوگاندا وجود نداشته است.

پاکستان

روز گذشته (16 آوریل) مقامات بهداشتی پاکستان نیز موارد ابتلا به آبله میمون را در این کشور تایید کردند، اما این موارد همچنان از همان نوع هستند. عصبی شدن آنها اعلام نکردند و تاکید کردند که تا زمانی که توالی ژنوم ویروس در این بیماران کامل نشود، اخباری در این زمینه منتشر نمی کنند، به همین دلیل اعلام کردند که هنوز مشخص نیست این بیماران به کدام نوع بیماری مبتلا بوده اند.

بیماری آبله میمون که در اثر عفونت ویروس آبله میمون ایجاد می‌شود، یک بیماری شایع در بین انسان‌ها و حیوانات است که قبلاً در مناطق جنگلی مناطق گرمسیری آفریقا دیده می‌شد و در دو سال اخیر در سایر نقاط جهان نیز مشاهده شده است. به خصوص در اروپا

این بیماری معمولا دو تا چهار هفته طول می کشد، دوره نهفته آبله میمون پس از آلوده شدن انسان به ویروس بین پنج تا ۲۱ روز است، یعنی علائم بیماری بین ۵ تا ۲۱ روز پس از ورود ویروس به بدن ظاهر می شود. بدن .