خرنوب چیست؟ + خواص خرنوب

خرنوب چیست؟ خواص خرنوب

انتخابتو، درخت خرنوب میوه ای شبیه غلاف نخود دارد. خمیر کاغذ این گیاه حاوی میوه ها و دانه ها دارای ترکیبات شیمیایی زیادی است که مهمترین آنها نمک های کلسیم، سدیم و پتاسیم، ویتامین C، انواع ویتامین های گروه B به ویژه B1، اسید گالیک و هر اسید آمینه ذکر شده.

این گیاه که در گذشته به عنوان شکر مورد استفاده قرار می گرفت، امروزه جایگزین بسیار خوبی برای کاکائو، شکلات و مواد قندی است، به ویژه برای افرادی که باید شکر را از رژیم غذایی خود حذف کنند. در واقع، خرنوب طعمی شبیه شکلات دارد و جایگزینی عالی برای آن محسوب می شود، حاوی فیبر و آنتی اکسیدان فراوان است، چربی و قند کمی دارد و کافئین و گلوتن ندارد.

خواص خرنوب

افزودن خرنوب به رژیم غذایی می تواند فواید سلامتی داشته باشد، زیرا به طور طبیعی سرشار از فیبر است و کافئین ندارد و برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مناسب است و محتوای قند و چربی کم آن، خرنوب را به یک مکمل غذایی عالی تبدیل می کند. شکلات برای کسانی که می خواهند وزن کم کنند.

سطوح بالای ویتامین ها مانند ویتامین A و ویتامین B2 برای سلامت چشم و پوست مفید است و افزودن خرنوب به رژیم غذایی ممکن است در موارد زیر مفید باشد:

  • کاهش کلسترول
  • کاهش خطر بیماری قلبی
  • مشکلات معده را حل کنید
  • درمان اسهال

خرنوب همچنین حاوی ترکیباتی مانند کاکائو است پلی فنول آنتی اکسیدان هایی که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را با افزودن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان کاهش می دهند پلی فنول افزودن خرنوب به رژیم غذایی ممکن است به کاهش کلسترول خون کمک کند.

خواص خرنوب برای کاهش وزن

خرنوب به دلیل محتوای قند و چربی کم خود یک مکمل غذایی عالی یا جایگزین شکلات برای کسانی است که می خواهند وزن کم کنند. بر اساس مطالعه ای که در سال 2006 در مجله تغذیه منتشر شد، خرنوب باعث تحریک ترشح هورمون می شود. وارد شوید چک ها وارد شوید این هورمون که به عنوان هورمون گرسنگی نیز شناخته می شود، بیشتر در روده و همچنین در مغز، پانکراس و روده کوچک تولید می شود.

در این مطالعه، که در آن محققان 20 فرد سالم بین 22 تا 62 سال را با تغذیه فیبر خرنوب قبل از غذا مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند، مشخص شد که محتوای فیبر موجود در خرنوب باعث کاهش تولید می شود. وارد شوید و با ایجاد سیری بیشتر در وعده های غذایی از پرخوری جلوگیری می کند.

خواص خرنوب در برابر مشکلات گوارشی

تانن خرنوب، یک ترکیب غذایی که در گیاهان یافت می شود، با تانن های گیاهی معمولی متفاوت است. تانن های رایج گیاهی محلول در آب هستند و هضم را مهار می کنند، اما تانن های خرنوب اینطور نیست. در عوض، آنها دارای اثر خشک کننده بر روی سیستم گوارشی هستند، به مبارزه با سموم و جلوگیری از رشد باکتری های مضر در روده ها کمک می کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که آب خرنوب ممکن است راهی مطمئن و موثر برای درمان اسهال در کودکان و بزرگسالان باشد، اما قبل از مصرف خرنوب به عنوان مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

خواص خرنوب برای درمان مشکلات تنفسی

از دیگر خواص این گیاه می توان به خلط آور بودن آن اشاره کرد، بنابراین مصرف آن به درمان سرفه و مشکلات سیستم تنفسی کمک می کند، همچنین مصرف این گیاه در درمان تنگی نفس و تورم ریه مفید است.

خواص خرنوب برای بیماری های قلبی عروقی

مصرف این گیاه باعث کاهش کلسترول بد (LDL) خون و افزایش کلسترول خوب خون (HDL) می شود، بنابراین مصرف آن خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

فواید خرنوب برای پوست، سلامت چشم و فشار خون

خرنوب برای افراد مبتلا به فشار خون بالا ایده آل است زیرا به طور طبیعی حاوی مقادیر زیادی فیبر است و کافئین ندارد و ویتامین های A و B-2 بالایی که در آن وجود دارد برای سلامت پوست و چشم مفید است.

خرنوب نیز مانند کاکائو حاوی پلی فنل ها (پلی فنول ها) است. فنلکمی ضد این یک اکسیدان است که خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد و منابع تحقیقاتی قابل اعتماد نشان می دهد که غذاهای غنی از مواد غذایی باید در آن گنجانده شود. فنل افزودن خرنوب به رژیم غذایی شما ممکن است به کاهش کلسترول بالا نیز کمک کند.

خرنوب چیست؟ + خواص خرنوب

نحوه استفاده از خرنوب

چای خرنوب: دو قاشق چایخوری پودر خرنوب یا 10 عدد خرنوب خشک و خرد شده را در یک لیوان آب جوش بریزید و 30 دقیقه بگذارید تا دم بکشد.

جوشانده خرنوب: 50 گرم خرنوب را در 1 لیتر آب جوش بریزید و 15 دقیقه بجوشانید سپس صاف کنید و بنوشید.

پودر خرنوب: می توانید پودر خرنوب را به شیر، قهوه، کیک و سایر غذاها اضافه کنید.

اثرات خرنوب

خرنوب یک غذای ایمن و کم خطر در نظر گرفته می شود، اگرچه آلرژی به خرنوب نادر است، مطالعه ای در اسپانیا نشان داد که افرادی که به آجیل و حبوبات گیاهی حساسیت دارند ممکن است به صمغ دانه خرنوب نیز واکنش های آلرژیک داشته باشند.

این واکنش ها عبارتند از: حباب ها درماتیت، آسم و تب یونجه، اما این مطالعه همچنین نشان داد که افرادی که به بادام زمینی آلرژی دارند می توانند صمغ خرنوب و دانه های پخته شده را بدون هیچ گونه مشکل آلرژیک بخورند.

علاوه بر این، مصرف بیش از حد دانه خرنوب به ویژه برای زنان باردار مضر است و ممکن است باعث کاهش وزن، قند خون و انسولین ناخواسته شود، در حالی که مصرف بیش از حد آدامس دانه خرنوب ممکن است باعث مشکلات گوارشی مانند نفخ، درد شکم، اسهال و یبوست شود. .