وزیر محترم! سایه سنگین مداخلات و راهزنان; نامه ای که افکار و سلیقه های شخصی را از ابتدای سینما و هنر حذف می کند.

وزیر محترم سایه سنگین مداخلات و راهزنان نامه ای که

اخیرا در حالی که گروه های فعال برای انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال یافتن فردی شایسته برای این مسئولیت مهم بودند، برخی گروه ها و گروه ها با گمانه زنی و معرفی افراد مورد نظر خود فضایی آشفته و پر سر و صدا ایجاد کردند. پارلمان رسانه ها و مطبوعات این انتخاب وزیر است آقای رئیس جمهور و اعضای کارگروه پیچیده و دشوار شده بود. در همین حال من به عنوان یکی از اعضای جامعه هنری کشور نامه ای خطاب به رئیس جمهور شریف و صادق نوشتم و این نامه در انتخابتو و سایر خبرگزاری ها و رسانه ها منتشر شد.

بعد از انتخابات آقای سید عباس صالحی مانند چهاردهمین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامیاین فکر که شاید نامه من مورد توجه قرار گرفته باشد در من قوی تر شد. زیرا برخی از خصوصیاتی که در نامه خود بر آن تاکید کردم در شخصیت آقای صالحی نیز دیده می شود. البته من مدعی نیستم که کارگروه ها و مشاوران آقای رئیس جمهور بر اساس نامه بنده این انتخاب را انجام داده اند و یا چنین انتظاری وجود نداشته است. اما به نظر می رسد معیارهایی که در نامه ام ذکر کردم در انتخاب وزیر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است. این نشان می دهد که مطالباتی که در نامه خود بیان کردم بیانگر خواسته های عمومی و مشترک جامعه فرهنگ و هنر است و خواسته هایی است که با این انتخاب تا حدودی برآورده شده است.

انتخاب و انتصاب آقای صالحی به خصوص در شرایط کنونی غیرمنتظره و تعجب برانگیز بود. زیرا تا قبل از این امید چندانی به انتصاب فردی شایسته و بی طرف نداشتیم. با وجود اینکه نامه من توسط مسئولین ذیربط خوانده نشده، دلگرم می شوم که فرد مناسبی برای هدایت فرهنگ و هنر این کشور انتخاب شده است.

من در آن نامه به صراحت خواستار انتخاب فردی به عنوان سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودم. جنبش های باندیسم و ​​جناح های سیاسی در فرهنگ و هنر دور با صداقت و صداقت فقط به جامعه هنری خدمت کنیم. این مطالبه انعکاس تقاضای گسترده جامعه هنری است و انتخاب آقای سید عباس صالحی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان از تحقق این آرزو دارد و اهالی هنر و فرهنگ را امیدوار می کند.

انتخاب آقای صالحی نشان از درک دقیق و هوشمندانه شرایط حساس کنونی و نیازهای جامعه فرهنگی کشور دارد. این انتخابات با توجه به دانش و تجربه ایشان در عرصه فرهنگ و هنر می تواند گامی موثر در جهت بهبود وضعیت فرهنگی کشور باشد. اگرچه شاید در ابتدا حاضر به پذیرش این مسئولیت سنگین نباشد، اما با توجه به رقابت شدیدی که برای این سمت وجود دارد، این انتصاب مایه امیدواری است.

اما سوالی که برای من بی پاسخ مانده این است که چرا آقای صالحی علیرغم تاکید آقای رئیس جمهور حاضر به قبول این مسئولیت نیست؟ این موضوع باعث شد به این فکر کنم که آیا فردی که نمی خواهد چنین موقعیتی را بپذیرد می تواند در این سمت مثمر ثمر باشد؟ شاید این بی میلی ناشی از فشار و اصرار بر آنها باشد. در حالی که از منظر اخلاقی این رفتار ممکن است نشان دهنده تقوا و تدبیر آنها باشد، بسیاری از مردم برای رسیدن به چنین موقعیتی دست از کار نمی کشند. امیدوارم این بی میلی ناشی از مشکلات و معضلات تجربه شده در عرصه هنر و خانواده بزرگ هنرمندان نباشد چرا که این عرصه مشکلات زیادی از بیکاری گرفته تا شرایط نامناسب زندگی مواجه است؛ مشکلاتی که می تواند هر فردی را از ابتدا منصرف کند. اما اگر آقای صالحی تصمیم بگیرد با همدلی و همکاری هنرمندان به این جامعه حقیر، نجیب و دوست داشتنی بپیوندد، اکثر این مشکلات به راحتی قابل حل است.

از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضا دارم برای ایجاد شرایط لازم برای رفع کامل دغدغه های شخصی و سلیقه ای از جامعه سینمایی و هنری کشور اقدامات لازم را انجام دهند. باید فضایی ایجاد کرد که همه هنرمندان و سینماگران بتوانند بدون نگرانی از دخالت و راهزن به فعالیت های خلاقانه و هنری خود بپردازند. اجرای آن به ارتقای هنر و فرهنگ کشور کمک می کند و نقش مهمی در افزایش اعتماد بین جامعه هنری و دولت ایفا می کند.

در پایان باید تاکید کنم که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی بدانند که جامعه هنری همچنان مطالبه گر و تلاش برای رفع محدودیت ها و مشکلات این عرصه است. آقای صالحی باید خود را برای روزهای سخت آماده کند تا با همکاری و همدلی اهالی فرهنگی و هنری مشکلات خطیر این قشر فرهیخته را به درستی مدیریت و حل کند.

با احترام و آرزوی موفقیت برای جنابعالی و دولت محترم

* نویسنده و کارگردان فیلم

5655

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین