آیا ویزای تحصیلی آلمان رایگان است؟

آیا ویزای تحصیلی آلمان رایگان است؟

ویزای تحصیلی آلمان یکی از روش های مهاجرت به این کشور است که به متقاضیان امکان ادامه تحصیل رایگان را می دهد. این کشور آلمانی که به عنوان اولین اقتصاد اروپا شناخته می شود، تلاش می کند با اتخاذ سیاست های باز مهاجرتی، منابع انسانی خود را تامین کند. این کشور سال هاست که از کمبود نیروی انسانی ماهر و مولد رنج می برد و با ارائه مشوق هایی مانند آموزش رایگان، سرمایه های انسانی را جذب و برای بهره وری بیشتر تربیت می کند. این مشوق های مهاجرتی فرصت بی نظیری را برای کسانی که قصد تحصیل و زندگی در آلمان را دارند فراهم کرده است. در این مقاله به بررسی اجمالی ویزای تحصیلی آلمان و نحوه درخواست می پردازیم. با ما همراه باشید.

پذیرش از دانشگاه های آلمان کلیه مقاطع تحصیلی

آلمان به متقاضیان بین المللی اجازه داده است که به زبان های آلمانی و انگلیسی تحصیل کنند. این یک کمک ویژه برای دانش آموزانی است که کمتر با زبان آلمانی آشنایی دارند. البته تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان کمی گران است. اما از آنجایی که این دانشگاه ها پس از فارغ التحصیلی نیز برای یافتن شغل پشتیبانی می کنند، گزینه بسیار مناسبی برای متقاضیان خواهد بود.

اخذ ویزای تحصیلی به معنای اخذ حق اقامت دائم نیست و برای این منظور دانشجو باید از طرق مختلف برای اقامت اقدام کند. یکی دیگر از ویژگی های مهم ویزای تحصیلی آلمان، امکان سفر با خانواده دانشجو است که تحت عنوان ویزای پیوست شده تحت شرایط خاصی به متقاضیان ارائه می شود. مرکز رسمی مهاجرت الویزا می تواند تمامی شرایط لازم برای اخذ ویزای پیوست را بررسی کرده و توصیه های لازم را به متقاضیان ارائه دهد.

ویزای تحصیلی در مقاطع مختلف به دانشجویان ارائه می شود و در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

تحصیل در مدارس آلمان

متقاضیان حتی زمانی که هنوز دانشجو هستند می توانند برای ویزای تحصیلی در آلمان اقدام کنند. مدارس آلمان مانند مدارس ایرانی با تقسیم بندی دانش آموزان به سطوح فنی، حرفه ای و نظری سعی در جذب دانش آموزان دارند. برای ورود به هنرستان های فنی حرفه ای نمره ای بین 5 تا 9 در دوره قبل در نظر گرفته می شود و این مدارس دانش آموزانی را که سطح تحصیلات بالایی ندارند تا سن 18 سالگی آموزش می دهند و آنها را برای ورود به بازار کار آماده می کنند. .

دوره های کسب و کار و اطلاعات وضعیت مشابهی دارند. با این تفاوت که تراز دوره قبل کمی بالاتر بوده و تا 10 لحاظ می شود. فارغ التحصیلان این مراکز ممکن است یک دوره کارآموزی را انتخاب کنند یا تحصیلات دانشگاهی را در نظر بگیرند. سایر مدارسی که دوره های تئوری را به داوطلبان ارائه می دهند، شرایط سخت گیرانه تری برای پذیرش دارند. حداقل نمرات این مدارس بین 10 تا 13 است و فارغ التحصیلان این مدارس در صورت تمایل به ادامه تحصیل می توانند با شرکت در آزمون سراسری شانس ورود به بهترین دانشگاه های جهان را داشته باشند.

تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان

آلمان دارای متنوع ترین دانشگاه های جهان در رشته های مختلف است. اگرچه شهرت علمی این کشور بیشتر در علوم مهندسی و فناوری است. با این حال، سایر شاخه های علوم نیز دارای کادر آموزشی قوی در دانشگاه های آلمان هستند. داوطلبان برای ورود به دانشگاه های آلمان در مقطع لیسانس باید پذیرش رسمی از دانشگاه های این کشور دریافت کرده و مدارک خود را ارسال کنند. اتمام تحصیلات متوسطه و دیپلم رسمی از دیگر مدارک مهم پرونده مهاجرت تحصیلی متقاضیان می باشد. داوطلبانی که می خواهند در دانشگاه های آلمانی زبان تحصیل کنند، باید مدرک تحصیلی آلمانی را تا سطح B1 داشته باشند. یکی دیگر از مهمترین مدارک مورد نیاز برای تحصیل در مقطع کارشناسی، تامین منابع مالی به دانشجویان یعنی تامین هزینه های زندگی در این کشور است. توان مالی حداقل 950 یورو در ماه برآورد می شود و این مبلغ باید حداقل یک سال در حساب بانکی نگهداری شود. نکته مهمی که در تمامی مقاطع تحصیلی باید مورد توجه قرار گیرد، وجود مکالمات دانشگاهی در سطوح مختلف است. اگر داوطلبان دارای شکاف تحصیلی بین سطوح هستند، باید یک توجیه منطقی برای این موضوع ارائه کنند.

بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

داوطلبان متقاضی تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری شرایط مالی مطلوب تری برای ادامه تحصیل در آلمان خواهند داشت. وجود کمک هزینه ها و بورسیه های مختلف باعث می شود هزینه تحصیل و زندگی در این کشور برای دانشجویان به صرفه باشد.

  آیا ویزای تحصیلی آلمان رایگان است؟

ویزای تحصیلات تکمیلی آلمان

دانشجویانی که متقاضی ادامه تحصیل در آلمان هستند، باید برخی از شرایط مهم را در نظر داشته باشند. دوره کارشناسی ارشد در آلمان تقریباً 1.5 تا 2 سال طول می کشد و داوطلبان باید قبل از درخواست، اعتبار مدارک تحصیلی خود را در مرکز اعتباربخشی دانشگاهی آنابین بررسی کنند. به طور کلی آلمان لیسانس دانشگاه های سراسری و برخی از واحدهای دانشگاه آزاد را به راحتی تایید می کند. یکی از مهم ترین عواملی که در تایید درخواست ویزای دانشجویی نقش دارد، مهارت زبان دانشجویان است. دریافت مدارک تاییدیه به زبان انگلیسی و آلمانی می تواند در پیشبرد پرونده مهاجرت دانشجویی بسیار کمک کننده باشد.

بورسیه ویزای کار دکترا

فارغ التحصیلان مدرک پیشرفته در صورت داشتن شرایط لازم توسط دولت آلمان می توانند برای ویزای PhD اقدام کنند. برای این منظور رزومه تحصیلی و تجاری قوی در نظر گرفته شده است که باید همراه با سایر مدارک ارائه شود. تسلط به زبان آلمانی یا انگلیسی عامل مهم دیگری است که نقش تعیین کننده ای در پیشرفت پرونده مهاجرتی فرد دارد. وجود مقالات علمی (ISI) و سوابق پژوهشی در مدارک ارسالی متقاضی، برگ برنده ای است که می تواند نظر دانشگاه برای حضور را جلب کند. برای بهره مندی از این فرصت، افراد باید با مشاوران دانشگاه هایی که در آن حضور خواهند داشت تماس گرفته و پس از دریافت نظرات، مراحل درخواست را آغاز کنند.

بورسیه تحصیلی در آلمان

بورسیه ها نیز انگیزه ای برای جذب دانشجو هستند و می توانند در تامین هزینه های زندگی دانشجویان بسیار کمک کننده باشند. بورسیه هایی مانند بورسیه تحصیلی بنیاد Milcheck و Friedrich Ebert برای دانشجویان به ترتیب 1500 و 1000 یورو در ماه برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می کنند. بورسیه هایی در مقطع دکترا وجود دارد، مانند بورسیه بنیاد علم آلمان که به ازای هر دانشجو حداکثر 1250 یورو در ماه اختصاص می دهد.

ویزای کار و تحصیل (Ausbildung)

دوره های Ausbildung یکی از ابتکارات جالب دولت آلمان است که به داوطلبان امکان تحصیل رایگان را می دهد. در این دوره ها داوطلبان آموزش های تئوری و عملی را همزمان می بینند و از همان ابتدا در بازار کار رشته خود آموزش می بینند. مهمترین جنبه کار و دوره های آموزشی در نظر گرفتن حقوقی است که به داوطلبان اجازه می دهد زندگی باکیفیتی داشته باشند.

حرف آخر

شاید در گذشته رویا بوده که آلمان به متقاضیان فرصت تحصیل و اقامت در این کشور را بدهد. این فرصت دریچه جدیدی را به افق مهاجرت در چشم متقاضیانی باز کرده است که با اختصاص مشوق های مختلف سعی در جذب متقاضیان بیشتری دارند. آژانس هایی مانند مرکز مهاجرت الویزا می توانند تمامی مشاوره های لازم برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان را به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار دهند. می توانید از اینجا با مشاوران الو ویزا تماس بگیرید.

به گزارش سلامنو