تحصیلکرده ترین افراد اروپا در کدام کشورها زندگی می کنند؟

تحصیلکرده ترین افراد اروپا در کدام کشورها زندگی می کنند؟

آخرین تحقیقات انجام شده در سال جاری نشان می دهد که نسبت جمعیت بزرگسال اروپا با بالاترین سطح تحصیلات عالی به طور قابل توجهی در سراسر قاره متفاوت است. به طور متوسط، یک سوم از بزرگسالان اتحادیه بین 25 تا 74 سال دارای مدارک عالی از دانشگاه ها، کالج ها، موسسات آموزش فنی و مدارس حرفه ای دولتی و خصوصی هستند. سطح تحصیلات نیز با توجه به سن و جنسیت متفاوت است.

سطح تحصیلات اروپایی چگونه تعریف می شود؟

به گزارش ایمنا، طبق طبقه‌بندی استاندارد بین‌المللی آموزش (ISCED) در طبقه‌بندی آژانس داده اروپایی یورواستات، سطوح تحصیلات به شرح زیر است:

پایین (سطوح ISCED 0-2): آموزش پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه

آموزش متوسطه (سطوح 3 و 4 ISCED): آموزش متوسطه و پس از متوسطه غیر دانشگاهی

دوره سوم (سطوح ISCED 5-8): آموزش عالی شامل دانشگاه های دولتی و خصوصی، کالج ها، موسسات آموزش فنی و مدارس حرفه ای است.

در سال 2022، 31.8٪ از افراد 25-74 ساله در اتحادیه اروپا آموزش عالی دریافت کرده اند. این نرخ از 17.4 درصد در رومانی تا 49.8 درصد در ایرلند متغیر است. کشورهای اسکاندیناوی و بالتیک نیز فارغ التحصیلان بیشتری نسبت به میانگین اتحادیه اروپا دارند.

سهم فارغ التحصیلان آموزش عالی در کشورهای شمال اروپا و بالتیک بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا بود و سوئد و نروژ با بیش از 45 درصد فارغ التحصیلان آموزش عالی در رتبه های سوم و چهارم قرار گرفتند.

در اتحادیه اروپا، 42 درصد از جمعیت 25 تا 34 ساله فارغ التحصیلان آموزش عالی هستند. این رقم بین 24.7 درصد در رومانی و 62.3 درصد در ایرلند متغیر است. برخلاف جمعیت 25 تا 74 ساله، کشورهای شمال اروپا از جمله فنلاند و ایسلند سهم کمتری از آموزش عالی نسبت به میانگین اتحادیه داشتند. این رقم در یک سوم کشورهای اتحادیه اروپا بالای 50 درصد بود. همه 10 کشور از هدف 45 درصدی اتحادیه اروپا تا سال 2030 کوتاهی کردند.

درصد آموزش عالی در کشورهای اروپایی

در سال 2022، 44 درصد از جمعیت لتونی دارای مدرک تحصیلی عالی بودند. سهم فارغ التحصیلان آموزش عالی از سایر کشورهای اسکاندیناوی و بالتیک نیز بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا بود.

در بریتانیا، 43.5٪ از افراد 25-74 ساله دارای تحصیلات عالی بودند. این نرخ بالاتر از چهار کشور بزرگ اتحادیه اروپا بود. این نرخ در فرانسه 38.2 درصد و در اسپانیا 38 درصد بوده است.

سهم فارغ التحصیلان سال سوم در اتحادیه اروپا در رومانی با 17.4٪، پس از آن ایتالیا با 18.5٪، در حالی که کمتر از میانگین اتحادیه اروپا در آلمان (31.5٪) باقی مانده است، کمترین میزان است.

سهم جمعیت تحصیلکرده در کشورهای نامزد اتحادیه اروپا نیز بسیار کم بود. ترکیه بیشترین سهم را از جمعیت کم تحصیلات دارد، به طوری که دو سوم (61.8٪) از جمعیت بزرگسال آن دارای تحصیلات کمتر از دبیرستان هستند. این رقم در چهار کشور اتحادیه اروپا: پرتغال، ایتالیا، مالت و اسپانیا زیر 40 درصد بود.

آمارها نشان می دهد که با نگاهی به جزئیات پیشرفت در آموزش متوسطه از جمله گرایش عمومی و حرفه ای، سهم آموزش حرفه ای در بسیاری از کشورها به طور قابل توجهی بالاتر است. سهم افراد با گرایش حرفه ای در آموزش متوسطه در 9 کشور اتحادیه اروپا، از جمله جمهوری چک (63.9)، لهستان (52.2) و آلمان (47.4) بیش از 45٪ بود. سهم فارغ التحصیلان آموزش عالی در جمعیت جوان در سراسر اروپا نیز به طور قابل توجهی در حال افزایش است. این نشان دهنده عملکرد قوی آموزشی کشورها در سال های اخیر است.

زنان در آموزش عالی از مردان پیشی می گیرند

در 35 کشور اروپایی با داده های موجود، زنان 25 تا 34 ساله از تحصیلات عالی بالاتری نسبت به مردان در همان گروه سنی برخوردار بودند. در سال 2022، متوسط ​​نرخ زنان با تحصیلات عالی 47.6 درصد و نرخ مردان 36.5 درصد بوده است. به جز فنلاند، شکاف جنسیتی در تحصیل به نفع زنان در کشورهای اسکاندیناوی و بالتیک به طور قابل توجهی بیشتر بود. بیشترین اختلاف مربوط به ایسلند با 25.4 درصد، اسلوونی با 23.8 درصد و اسلواکی با 22.8 درصد بوده است.

ترکیه (1.3 درصد)، سوئیس (3.6 درصد) و آلمان (4.6 درصد) کمترین تفاوت را گزارش کردند. این نشان می دهد که سهم آموزش عالی در بین زنان و مردان بسیار نزدیک است.

یادگیری مادام العمر

سهم جمعیت دارای تحصیلات عالی در اتحادیه اروپا در حال افزایش است و سهم افراد 25 تا 74 ساله با تحصیلات عالی نیز دائما در حال بهبود است. از 19.1 درصد در سال 2004 به 31.8 درصد در سال 2022 افزایش یافت.

یادگیری مادام العمر یا آموزش بزرگسالان نیز در این بلوک بسیار مهم است زیرا افراد باید مهارت های خود را به روز کنند. به گفته یورواستات، این شامل تمام فعالیت های هدفمند یادگیری رسمی و غیررسمی با هدف توسعه دانش، مهارت ها و شایستگی ها می شود.

هنگامی که صحبت از دیجیتالی شدن و اتوماسیون در بازار کار می شود، یادگیری بزرگسالان یک ملاحظات مهم و اساسی است.

در سال 2022، سهم افراد 25 تا 64 ساله که در دوره های آموزشی طی چهار هفته در اتحادیه اروپا شرکت کردند، 11.9 درصد است، در مقایسه با 1.7 درصد در بلغارستان و 36.2 درصد در سوئد. کشورهای اسکاندیناوی و کشورهای بالکان نسبت به میانگین اتحادیه اروپا سهم بسیار پایینی داشتند.