سینمای ایران در اسکار چه شد؟

سینمای ایران در اسکار چه شد؟

ماهرخ عباسپور: هیات انتخاب که نماینده سینمای ایران را به آکادمی اسکار معرفی کرد، پس از بررسی و ارزیابی فیلم های مناسب برای اسکار، فیلم «در آغوس درم» به کارگردانی بابک خواجه پاشا را به عنوان نماینده ایران برای اسکار 2025 معرفی کرد. 10 روز.

خانم ها نرگس آبیار، شبنم مقدمی و فریدون جیرانی، علی دهکردی، مرتضی رزاق کریمی، مهدی سجاده چی، اکبر نبوی، بهروز شعیبی و مجید زین العابدین 9 نفر از اعضای هیئت انتخاب هستند که با حضور نماینده برگزار می شود. از سینمای ایران 97 آکادمی اسکار تاسیس شد.

فیلم مستند «ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان، فیلم «شهر خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی و فیلم «در آغوش بگیر» به کارگردانی بابک خواجه پاشا سه نامزد آخر این هیئت بودند.

در آخرین جلسه این هیئت، «شبنم مقدمی» به اتفاق آرا به عنوان سخنران انتخاب شد. اطلاعات تکمیلی در این خصوص از سوی سخنگوی هیئت مدیره طی خبر تکمیلی اعلام خواهد شد.

اگر به تاریخچه حضور سینمای ایران در اسکار برگردیم، متوجه می شویم که سینمای ایران تا اواسط دهه 90 همیشه جایی برای بیان و گفتن داشت. حتی اگر دو اسکاری را که اصغر فرهادی برای «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» دریافت کرد را کنار بگذاریم، می بینیم که آثار معروفی که در خور ستایش هستند به اسکار می روند. در واقع سینمای ایران در سال ۲۰۱۸ با فیلم کوتاه «پریود خطم کلام» برنده اسکار شد.

کمی جلوتر برویم، فیلم «بچه های آسمان» به کارگردانی مجید مجیدی در سال ۱۳۷۷ به عنوان نماینده ایران به اسکار معرفی شد و برای اولین بار در سال ۱۳۷۷ در بین بهترین نامزدهای اسکار خارج از زبان انگلیسی قرار گرفت. 1999.

مهم ترین آنها سابقه حضور سینمای ایران در اسکار است که سال ها پیش و برای اولین بار در سال 56 وزارت فرهنگ و هنر فیلم «دایره مینا» ساخته داریوش مهرجویی را نامزد اسکار کرد و متعاقبا آن را نامزد دریافت اسکار کرد. اسکار فیلم «صبا بد» به کارگردانی آلبرت لاموریس به عنوان نماینده ایران در سال 57 به آکادمی اسکار راه یافت.

پس از آن سینمای ایران تا 16 سال نماینده ای به اسکار ارائه نکرد که در سال 1373 فیلم «زیر درختان زیتون» عباس کیارستمی و پس از آن «بادکنک سفید» در سال 75 به کارگردانی جعفر پناهی در سال 1374 عرضه شد. ، فیلم نامزد نشد، 76 برای گبه از محسن مخملباف، 77 برای “بچه های آسمان” مجید مجیدی (درج نامزدها)، 78 برای “رنگ خدا” مجید مجیدی، 79 برای “زمانی برای” اسب‌های مست» ساخته بهمن قبادی، 80 «باران» مجید مجیدی، 81 «آواز 15 سال مرد»، «من هم» از رسول صدر عاملی، 82 «نفس عمیق» پرویز شهبازی، 83 «لاک‌پشت‌ها» از بهمن قبادی و 84 «تا اینجا خیلی نزدیک» رضا میرکریمی، 85 «کافه ترانزیت»، 86 «میم مثل مادر» رسول ملاقلی پور و 87 «آواز گنجشک ها» مجید مجیدی، 1367 اصغر فرهادی «درباره الی» به کارگردانی. و 1368 «وداع با بغداد» مهدی نادری، «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی، 1369، 1371 «گذشته» اصغر فرهادی، 1372 «امروز» رضا میرکریمی، سال 1373، محمد رسول الله. مجیدی، سال 1374، سال «فروشنده» اصغر فرهادی، سال 1375، «خود» اثر نرگس آبیار، سال 1376، سال «بدون تاریخ، بدون امضا» اثر وحید جلیلوند، سال 1377، «در ردپای فریده»، مجید مجیدی. “خورشید” در سال 2099، “قهرمان” اصغر فرهادی در سال 1400، “جنگ جهانی سوم” هومان سیدی در سال 1401 به عنوان نمایندگان سینمای ایران نامزد اسکار شدند.

وقتی نام این سال ها را بررسی می کنیم به نام کارگردان های بزرگی برمی خوریم که امروز در جشنواره های خارجی دیده نمی شوند و در سینمای خودمان جایی ندارند و این برای سینما یک فاجعه محسوب می شود. او در ده روز گذشته اثری را به اسکار معرفی کرد.

2455555

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین