چارسو دیگر خانه جشنواره ها نخواهد بود زیرا تجارت سینما را می بلعد

چارسو دیگر خانه جشنواره ها نخواهد بود زیرا تجارت سینما

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، در سال های اخیر بسیاری از مجتمع های تجاری بزرگ در تهران و شهرهای بزرگ با ساخت سالن های سینمایی و گسترش حوزه های هنری و فرهنگی، بخشی از مالیات های خود از جمله معافیت ها و تخفیف ها را کاهش داده اند.

به گزارش میراث آریا، رشد سالن‌سازی در بخش خصوصی و برخی نهادها و سازمان‌ها در دهه 90 تقویت شد. پردیس سینمایی چارسو در محیطی کاملا تجاری و پرتردد تأسیس شده و عمدتاً برای مقاصد تجاری و تفریحی مردم تهران در مرکز شهر مورد استفاده قرار می گیرد، اما این پردیس برگزارکننده جشنواره جهانی فیلم فجر و میزبان جشنواره «سینما-غکریت» است. جشنواره و جشنواره فیلم فجر نشان داد که چارسو به دلیل محیط و معماری زیبا و مناسب، مکان مناسبی برای میزبانی اهالی رسانه و هنر است. به همین دلیل چارسو میزبان جشنواره جهانی فیلم فجر (در زمان رضا میرکریمی و محمدمهدی عسگرپور) و جشنواره «سینما حقیقت» بود.

در حالی که جشنواره های فیلم با شروع نیمه دوم سال به سرعت در حال افزایش هستند، خبر خوبی وجود ندارد! در این خبر آمده است که مالکان این مجتمع تجاری قصد دارند امسال محصولات خود را در طبقه ششم که ورودی سینماها است به نمایش بگذارند در حالی که در واقع سینماها تنها در طبقه هفتم متمرکز خواهند شد.

با تقدم این شرایط و مختصات تجاری بر معادلات فرهنگی، چارسو دیگر میزبان جشنواره «سینما حقیقت» نخواهد بود و اکران هنر و تجربه برگزار نخواهد شد. حتی از ظرفیت این سینمای مهم شهر نمی توان برای جشنواره فیلم فجر، مهم ترین رویداد سینمایی ایران استفاده کرد.

با توجه به شرایط اقتصادی، طبیعی است که حتی بنیادها و سازمان ها هم به فکر سودآوری باشند، اما آیا فداکاری برای فروش محصولات وارداتی (تلفن همراه، لوازم خانگی و…) کشتار فعالیت های فرهنگی بومی نیست؟

نه پردیس ملت، نه سینما آزادی، نه پردیس مگامال و غیره. دمی اگرچه تجربه موفقی در برگزاری و میزبانی جشنواره ها ندارد، اما برگزاری رویدادها و جشنواره ها در این طاق، بی احترامی به چارسو و بی احترامی به خانواده سینمای ایران است. محیط خوب و آرامش، استراحت و معاشرت بودند.

هیئت امنای اصلی مجتمع تجاری چارسو در روزهای آینده برای این مکان چه تصمیمی خواهند گرفت و آیا باید انتظار داشت که «سینما حقیقت» و سایر رویدادها و جشنواره های فرهنگی و هنری به پردیس سینمایی ملت یا باغ منتقل شوند؟ سینما را رزرو کنید یا چارسوی دوست داشتنی و فراموش نشدنی هنوز وجود دارد؟ رویدادهای فرهنگی و هنری برای اهالی سینما و رسانه ادامه دارد!

24355

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین