شروع پاییز و شیوع افسردگی فصلی با این علائم

شروع پاییز و شیوع افسردگی فصلی با این علائم

افسردگی فصلی اختلالی است که معمولاً با تغییر فصل به بالاترین حد خود می رسد و بیان می کند که خلق و خوی برخی افراد ممکن است در برخی از فصول سال به دلایل نامعلومی دچار تغییراتی شود.

به گزارش مهر، وی افزود: به طور کلی افسردگی فصلی نوعی اختلال است که فرد در سایر ایام سال شرایط طبیعی دارد اما در فصلی خاص احساس اضطراب و افسردگی می کند.

وی با اشاره به اینکه نور خورشید و ساعت بیولوژیکی بدن که ترشح هورمون ها را تنظیم می کند، بر خلق و خو و خواب تأثیر می گذارد، خاطرنشان کرد: افرادی که با تغییر فصل دچار افسردگی می شوند، هر چه نور بیشتری دریافت کنند، زودتر افسردگی و بدخلقی برطرف می شود.

عضو هیأت علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با شروع فصل پاییز و سرد شدن هوا روحیه 11 درصد از جمعیت عمومی بدتر می شود.

وی با تاکید بر اینکه همه مبتلایان به افسردگی فصلی دچار افسردگی نمی شوند، تصریح کرد: درصد کمی از افرادی که با تغییر فصل ناگهانی دچار اضطراب و افسردگی می شوند ممکن است نیاز به درمان های مداخله ای داشته باشند.

این روانپزشک با بیان اینکه اختلال عاطفی یا افسردگی فصلی افراد را به شکل های مختلف تحت تاثیر قرار می دهد، افزود: در ماه های بهار نیز احتمال تغییرات خلقی وجود دارد.

وی با بیان اینکه احتمال بروز افسردگی در ابتدای پاییز بسیار بیشتر از فصل بهار است، خاطرنشان کرد: مانیا یا شیدایی یک حالت افسردگی است، در این الگوی اختلال خلقی که از بهار شروع می شود، انرژی فرد به قدری افزایش می یابد که این اختلال باعث ایجاد اختلال می شود. خلق و خوی بالا به صورت شادی، تحریک پذیری، بیش فعالی، شادی، با علائمی مانند خوش بینی بیش از حد، بی قراری، مشکل در تمرکز و برنامه های بلندپروازانه دیده می شود.

وی گفت: در بیماران دوقطبی علائم شیدایی و شیدایی با شروع فصل بهار عود می کند و علائم افسردگی در پاییز عود می کند.

این روانپزشک با بیان اینکه علائم و نشانه های افسردگی فصلی شباهت زیادی به اختلال افسردگی مزمن دارد، خاطرنشان کرد: کاهش انرژی، تغییرات قابل مشاهده در میزان خواب، میل جنسی، توجه و تمرکز و تغییر در میزان اشتها از جمله این علائم است. علائم افسردگی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تنها عاملی که افسردگی فصلی را از سایر اختلالات روانی و افسردگی متفاوت می کند، زمان بروز افسردگی فصلی دانست و گفت: افسردگی فصلی در فصل خاصی از سال عود می کند.

شمس با بیان اینکه احتمال بروز همه بیماری ها و اختلالات روانی تقریباً یکسان است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال اوج سن افسردگی بین 30 تا 40 سالگی است در حالی که اختلال دوقطبی یا شیدایی بین 20 تا 25 سالگی بیشتر است.

مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه اختلالات روانی به طور کلی تاریخ شروع دقیق یا سن مشخصی برای انواع بیماری ها ندارند که از این قاعده مستثنی نیستند، تاکید کرد: حتی افسردگی یا افسردگی فصلی بیش از 50 سال یا کمتر از 20 سال فردی که افسردگی را تجربه می کند.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت درمان انواع افسردگی خاطرنشان کرد: اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود و درمان ها قبل از شدت گرفتن علائم آغاز شود، روند درمان تا حد زیادی از بروز مشکلات بعدی جلوگیری می کند.

وی استفاده از دارو، درمان های غیردارویی و یا مشاوره را یکی از روش های درمانی افسردگی فصلی دانست و تاکید کرد: درمان این اختلال با کمک نور درمانی، دارو درمانی و روش های روانپزشکی انجام می شود و در صورت ابتلای فرد به آن از این شرایط شما باید پزشک خود را در مورد اختلال دوقطبی اطلاع دهید زیرا این امر هنگام تجویز نور درمانی و سایر داروهای ضد افسردگی بسیار مهم است.

این روانپزشک گفت: درمان با داروهای ضدافسردگی در برخی از بیماران مبتلا به اختلال عاطفی فصلی به ویژه اگر علائم شدید باشد بسیار موثر خواهد بود.