فهرست بهترین آجیل ها برای کم خونی

فهرست بهترین آجیل ها برای کم خونی

فهرست بهترین آجیل ها برای کم خونی

در این مقاله می خواهیم لیستی از بهترین آجیل ها برای کم خونی را به شما معرفی کنیم تا با تغذیه جذاب و خوشمزه به پیشگیری یا درمان کم خونی خود کمک کنید.

آیا مصرف آجیل در درمان کم خونی موثر است؟

به گزارش همشهری آنلاین، البته بله! اجداد ما با خوردن دانه ها و آجیل عمر مفیدتر و طولانی تری داشتند. اما با ورود ماشین آلات و تولید صنعتی، اضطراب و استرس و از همه مهمتر مصرف مواد غذایی با ارزش غذایی پایین افزایش یافت. ما با مشکلات زیادی روبرو هستیم که همه ناشی از اصل تغذیه است.

کم خونی یکی از آن مشکلاتی است که ممکن است در مراحل اولیه خود را حاد نشان ندهد. اما تاثیر بسیار مستقیمی بر کیفیت زندگی دارد. برای درمان و رفع مشکل کم خونی می توان از گیاهان دارویی موثر و همچنین داروهای توصیه شده توسط پزشکان متخصص استفاده کرد.

علت کم خونی چیست؟

کم خونی به دلیل کاهش تعداد گلبول های قرمز یا هموگلوبین در خون رخ می دهد. یکی از شایع ترین علل کم خونی کمبود آهن است که باعث کاهش تولید هموگلوبین می شود. علاوه بر این، کمبود ویتامین B12 می تواند باعث اختلال در تولید گلبول های قرمز خون شود.

بهترین انواع فندق برای کم خونی

در زیر لیستی از بهترین آجیل ها برای مقابله با کم خونی را به شما معرفی می کنیم و هر کدام را به تفصیل توضیح می دهیم تا بتوانید به جای هدر دادن پول برای غذای بی ارزش، این آجیل را تهیه کنید و یک میان وعده یا حتی یک وعده غذایی خوشمزه و سالم داشته باشید. تغذیه سالم آن را تا حد زیادی کاهش می دهد.

بادام زمینی

این آجیل بسیار جذاب و یکی از مهم ترین مواد تشکیل دهنده تعطیلات برای ما ایرانی هاست. غنی از آهن، این مغز خوشمزه برای تولید هموگلوبین و انتقال اکسیژن در خون ضروری است. پسته فرآیند تولید سلول های خونی را تقویت می کند و البته حاوی ویتامین B6 نیز می باشد. فوق العاده طبیعی و منبع عالی برای افزایش انرژی روزانه است.

از جمله ویتامین های موجود در پسته:

ویتامین E: یک آنتی اکسیدان قوی است که از بدن در برابر آسیب محافظت می کند.

ویتامین K: روند لخته شدن خون را بهبود می بخشد و از سلامت استخوان ها محافظت می کند.

ویتامین B6: سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و عملکرد مغز را بهبود می بخشد.

درخت بادام

مصرف منظم بادام در تامین آهن و پیشگیری از علائم کم خونی بسیار موثر است. بادام به تنظیم سطح هموگلوبین و کاهش کم خونی کمک می کند. انرژی و نشاط را افزایش می دهد. بادام منبع غنی ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان قوی است. همچنین حاوی مقادیر زیادی ویتامین B2 است که به سلامت پوست و عملکرد مغز کمک می کند. از دیگر ویتامین های این مغز خوشمزه که در لیست بهترین آجیل ها برای کم خونی قرار دارد، می توان به B3 اشاره کرد که باعث کاهش سطح کلسترول می شود.

کشمش

ضعف، سرگیجه و خستگی در افراد مبتلا به کم خونی شایع است. ویتامین C موجود در کشمش به افزایش اثربخشی آهن در جریان خون کمک زیادی می کند و همراه با ویتامین B که باعث تولید گلبول های قرمز خون می شود در کاهش خستگی و خستگی بسیار موثر است. کشمش را می توان به عنوان میان وعده در کنار انواع چای نیز استفاده کرد. علاوه بر این، ویتامین های موجود در کشمش در محافظت از سلامت استخوان ها موثر بوده و ریزش مو و سلامت پوست را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

بادام هندی

مصرف بادام هندی در افزایش سطح هموگلوبین و تامین اکسیژن سلول های بدن بسیار مفید است. وجود ویتامین های گروه B در بادام هندی تاثیر زیادی در تولید سلول های خونی و حفظ سلامت سیستم عصبی دارد. برای درمان کم خونی باید 15 تا 20 یا یک مشت بادام هندی به طور مکرر در طول روز مصرف کنید. این مقدار برای تامین آهن، مس و سایر مواد معدنی برای بهبود وضعیت کم خونی ضروری است.

هتل

این مغز خوشمزه سرشار از انواع B6، ویتامین C، آنتی اکسیدان ها، مس، منیزیم و غیره است. حاوی و یکی از بهترین مغزها در برابر کم خونی است. به گفته متخصصان تغذیه، فندق جایگزین بسیار خوبی برای پروتئین موجود در لبنیات است و مصرف روزانه حدود 20 عدد فندق در درمان کم خونی بسیار موثر است.

بادام زمینی

بادام زمینی نیز در فهرست بهترین آجیل ها برای کم خونی قرار دارد. اما به طور کلی بادام زمینی را در دسته حبوبات می دانند. اما نکته مهم در اینجا این است که این ماده مانند سایر آجیل هایی که برای درمان کم خونی نام بردیم دارای فواید و ویتامین هایی است که تاثیر مستقیمی بر تولید و اکسیژن رسانی سلول های خونی دارد.

گردو

یکی از جذاب ترین دانه های مغذی که تاثیر زیادی در درمان کم خونی دارد، گردو است. ممکن است در برخی افراد حساسیت زا باشد و باعث التهاب و زخم در دهان شود. قبل از مصرف گردو، آن را خیس کنید (یک شب) و سپس بخورید. از جمله ویتامین های موجود در گردو: امگا 3، امگا 6، ویتامین B5، ویتامین B6، B12، پتاسیم، فسفر، منیزیم، روی و غیره است. موجود است.

دانه کتان

این دانه مغذی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که به تقویت جریان خون و بهبود سلامت کلی بدن کمک می کند. امگا 3 التهاب را در بدن کاهش می دهد و برای جذب مواد مغذی مفید است. دانه کتان سرشار از فیبر است که به درمان یبوست کمک می کند و سیستم گوارش را بهینه می کند. ویتامین B1 و منیزیم موجود در دانه کتان خستگی ناشی از کم خونی را کاهش می دهد.

دانه های کنجد

دانه های کنجد، به ویژه کنجد سیاه، حاوی مقادیر قابل توجهی آهن هستند. مصرف دانه های کنجد به افزایش سطح هموگلوبین و بهبود اکسیژن رسانی کمک می کند. کنجد حاوی اسید فولیک و ویتامین B6 است. از سوی دیگر؛ کنجد حاوی مقدار زیادی مس است و منیزیم موجود در آن باعث کاهش خستگی ناشی از کم خونی می شود.

دانه کدو تنبل

دانه های کدو تنبل در فهرست بهترین آجیل ها برای درمان کم خونی قرار دارند، از جمله غذاهای حاوی روی فراوان. به تقویت سیستم ایمنی و افزایش جذب آهن کمک می کند. باعث خون سازی و کاهش خستگی و خستگی می شود. مصرف روزانه تخمه کدو به صورت خام یا بو داده یا افزودن آن به سالاد و غذا در تقویت خون و کاهش علائم کم خونی موثر است.

بهترین فندق برای کم خونی

از ما انتظار نداشته باشید یکی از آجیل هایی که معرفی می کنیم را به عنوان بهترین انتخاب کنیم! هر کدام از این مغزها فواید و خواص خاص خود را دارند و همگی در درمان کم خونی بسیار موثر هستند. حتی مصرف روزانه آن (به عنوان غذا) به جای غذاهای مضر برای جلوگیری از کم خونی بسیار توصیه می شود.