خواص بلوط برای بدن و استخوان؛ چگونه بلوط بخوریم؟

خواص بلوط برای بدن و استخوان؛ چگونه بلوط بخوریم؟

بلوط میوه درخت بلوط است. بیش از 450 گونه درخت بلوط در آمریکای شمالی وجود دارد و دانه های بسیاری از آنها غذای انسان و حیوانات را تامین می کند.

شایعات حاکی از آن است که این میوه پوسته سختی دارد و قسمت بالایی آن شبیه یک کلاه کوچک است. بلوط ها از نظر اندازه، زمان رسیدن و مواد مغذی متفاوت هستند و بسته به گونه، می توانند سمی باشند. این میوه در آشپزی بسیاری از فرهنگ ها، به ویژه برخی از غذاهای کره ای و بومی آمریکا استفاده می شود.

تفاوت بلوط و شاه بلوط

بلوط و شاه بلوط دو میوه کاملا متفاوت هستند. بلوط از درخت بلوط می آید و رنگ روشن تری دارد، اما شاه بلوط میوه درخت شاه بلوط است و بزرگتر و رنگ تیره تری دارد. شاه بلوط وقتی رسیده و پخته می شود طعم شیرین تری دارد و به راحتی می توان آن را خورد. بلوط حاوی تانن بیشتری است (یک ترکیب تلخ و سمی) که باعث تلخی آنها می شود.

شاه بلوط خواص زیادی دارد. شاه بلوط حاوی پتاسیم، فسفر، آهن، ویتامین B1 و C بیشتری است. همچنین حاوی الاژیک و اسید گالیک است که اثرات مثبتی بر سلامتی دارد. بلوط حاوی کالری و کربوهیدرات بیشتری است و سرشار از چربی های اشباع نشده، ویتامین های B کمپلکس، مس، منیزیم و منگنز است.

ارزش غذایی شاه بلوط و بلوط

در این قسمت ارزش غذایی 100 گرم از این دو مغز را با هم مقایسه کردیم.

کالری: بلوط تقریبا 2.7 برابر بیشتر از شاه بلوط کالری دارد. در هر 100 گرم بلوط 387 کالری و در هر 100 گرم شاه بلوط 131 کالری وجود دارد.

کربوهیدرات ها: بلوط کربوهیدرات بیشتری نسبت به شاه بلوط دارد. تقریباً 40 گرم کربوهیدرات در بلوط و تقریباً 27 گرم در شاه بلوط وجود دارد.

پروتئین: بلوط پروتئین بیشتری نسبت به شاه بلوط دارد. در هر 100 گرم بلوط 6 گرم پروتئین و در هر 100 گرم شاه بلوط 2 گرم پروتئین وجود دارد.

روغن: روغن بلوط بیشتر از شاه بلوط است. شاه بلوط حاوی مقدار کمی چربی است، اما روغن بلوط بیشتر از نوع غیراشباع آن است.

خواص سلامتی بلوط

1. در مراقبت از پوست مفید است

بلوط خواص مختلفی برای پوست دارد که یکی از آنها سفت کننده پوست است. پس از خیساندن یا جوشاندن این میوه در آب، می‌توانید برای کاهش درد سوختگی و بثورات پوستی، تسریع بهبود زخم و کاهش التهاب یا سوختگی، آب حاوی تانن را روی پوست خود بمالید. از این آب در درمان موضعی درد نیز استفاده می شود.

2. به هضم غذا کمک می کند

مانند اکثر آجیل ها، بلوط ها سرشار از فیبر هستند و برای سلامت دستگاه گوارش عالی هستند. فیبرها حرکات روده را منظم می کنند و یبوست و اسهال را درمان می کنند. بلوط برای افرادی که حرکات نامنظم روده، گرفتگی شکم، نفخ و سایر مشکلات گوارشی دارند بسیار مفید است.

3. از دیابت جلوگیری می کند

یکی از مهمترین خواص بلوط برای دیابت پیشگیری از این بیماری با تنظیم قند خون است. یک مطالعه نشان داد که عصاره دانه بلوط دارای خواص متعددی برای درمان عوارض ناشی از دیابت است. دلیل این خواص وجود فیبر و کربوهیدرات های پیچیده در میوه بلوط است.

4. باعث سلامت قلب می شود

بلوط جایگزین خوبی برای کسانی است که می خواهند مصرف چربی خود را کاهش دهند. از آنجایی که میزان چربی غیراشباع در این مغزها 5 برابر بیشتر از چربی های اشباع شده است، کلسترول را متعادل می کند و از چاقی، تصلب شرایین و سایر بیماری هایی که سلامت قلب را تهدید می کنند، جلوگیری می کند.

5. انرژی بدن را افزایش می دهد

بلوط حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات پیچیده است که به این معنی است که شما برای مدت طولانی انرژی خواهید داشت. می توانید آرد بلوط را جایگزین آرد معمولی کنید یا دانه های بلوط را در رژیم غذایی خود بگنجانید. قهوه بلوط همچنین جایگزین سالم تری برای کربوهیدرات های خالی یا قند ساده موجود در نوشیدنی های انرژی زا است که فقط انرژی کوتاهی به شما می دهد.

6. برای سلامت استخوان مفید است

ترکیب فوق العاده مواد معدنی بلوط حاوی فسفر، پتاسیم و کلسیم استخوان ها را سالم نگه می دارد و شروع پوکی استخوان را به تاخیر می اندازد. کلسیم یکی از مهم ترین مواد معدنی برای تراکم استخوان است و به مقدار زیاد در بلوط یافت می شود.

7. متابولیسم را تنظیم می کند

میوه بلوط سرشار از ویتامین های گروه B مانند نیاسین، تیامین و ریبوفلاوین است که نقش مهمی در تنظیم متابولیسم دارند. مصرف منظم بلوط فرآیندهای آنزیمی مختلفی را که برای سلامت کلی بدن ضروری هستند، تنظیم می کند.

8. شفا می دهد

بلوط منبع غنی پروتئین است و پروتئین نقش بسیار مهمی در ایجاد بافت ها و سلول های جدید، ترمیم نواحی آسیب دیده و تسریع بهبودی پس از آسیب و بیماری دارد. بنابراین، افزودن بلوط به رژیم غذایی به تسریع روند رشد و بهبودی کمک می کند.

چگونه بلوط بخوریم؟

بلوط ها را می توانید به صورت خام مصرف کنید اما طعم تلخی دارند و به دلیل تانن هایی که دارند هضم آنها سخت است. می توانید این مغز را بجوشانید یا در آب خیس کنید تا آب قهوه ای شود. این باعث می شود بلوط خوراکی شود. وجود این تانن مغز می تواند پوشش معده را تحریک کرده و بر هضم شما تأثیر بگذارد. در زیر ۳ روش تهیه بلوط را توضیح می دهیم.

1. روش آب سرد

ساده ترین راه برای حذف تانن از هسته بلوط استفاده از آب سرد است. بسیاری از قبایل بومی آمریکا، بلوط های پودر شده را در آب جاری، مانند رودخانه، قرار می دهند تا آنها را خوراکی کنند. جریان آب باعث بیرون آمدن دانه می شود. اگر نزدیک یک رودخانه تمیز و سرد زندگی نمی کنید، می توانید بلوط های خود را در یک کاسه یا گلدان آب سرد قرار دهید. این روش ممکن است چند روز یا حتی چند هفته طول بکشد. باید حداقل روزی یکبار آب را عوض کنید و این کار را تا شفاف شدن آب ادامه دهید. سپس می توانید بلوط را بچشید تا مطمئن شوید که دیگر تلخ نیست.

2. روش آب جوش

این روش بسیار سریعتر است اما منابع طبیعی بیشتری مصرف می کند. ابتدا 2 گلدان بزرگ را با آب پر کنید. آب را در قابلمه بجوشانید و بلوط ها را به آن اضافه کنید. بعد از اینکه صبر کردید تا آب غلیظ شود، در قابلمه دیگر آب را بجوشانید. بلوط ها را بین گلدان ها حرکت دهید و آب حاوی تانن را در هر گلدان در یک زمان دور بریزید. بلوط ها را در آب جوش نیافته قرار ندهید زیرا تانن و نشاسته را با هم ترکیب می کند. جوشاندن نشاسته بلوط را از بین می برد، پس اگر می خواهید آرد درست کنید این کار را نکنید.

3. روش مخلوط کن

این روش با کمک مخلوط کن خانگی یا غذاساز انجام می شود. بلوط ها را با پوستشان در مخلوط کن بریزید، یک لیوان آب اضافه کنید و هم بزنید تا محلول آبی به دست آید. این محلول را با استفاده از توری ریز زیر آب جاری نگه دارید. برخی از روغن های ضروری و بلوط از بین می روند، اما تانن میوه نیز به سرعت از بین می رود.

اثرات بلوط

عوارض جانبی خفیف: مصرف زیاد بلوط به دلیل وجود تانن باعث تهوع و ناراحتی معده می شود. برای جلوگیری از این عارضه، مطمئن شوید که تمام این ترکیبات تلخ در بلوط حذف شده است.

مسمومیت با بلوط: مسمومیت با بلوط در اثر مصرف زیاد رخ می دهد. این مسمومیت می تواند به سیستم گوارش و کلیه ها آسیب برساند.

حرف آخر

بلوط میوه ای فوق العاده است و ترکیبی از مواد معدنی، ویتامین ها، چربی های سالم، پروتئین و کربوهیدرات های پیچیده آن را به منبعی باورنکردنی از مواد مغذی تبدیل کرده است. این میوه را می توان به عنوان آجیل مصرف کرد یا در تهیه آرد، قهوه و سایر ترکیبات استفاده کرد. البته به یاد داشته باشید که بهتر است قبل از مصرف بلوط ترکیبات تلخی به نام تانن را حذف کنید تا از عوارض آن جلوگیری کنید.