علائم رفلاکس معده و درمان در نوزادان

علائم رفلاکس معده و درمان در نوزادان

علائم رفلاکس معده و درمان در نوزادان

رفلاکس معده نوزاد چند ماه طول می کشد؟ رفلاکس در نوزادان در سال اول شایع است و معمولا بی ضرر است. اما گاهی اوقات این علامت بیماری جدی رفلاکس معده به مری (GERD) یا سایر شرایطی است که نیاز به درمان پزشکی دارند.

به گزارش همشهری آنلاین، نوزادان ممکن است به دلیل رشد ناکافی ماهیچه های مری دچار مشکلات ریفلاکس اسید شوند که منجر به تف کردن و استفراغ، امتناع از شیر خوردن، مشکل در خواب و رشد و عفونت های مکرر ریه می شود. مری لوله ای است که غذا را از گلو به معده می رساند. در انتهای مری، جایی که به معده می رسد، حلقه ای از ماهیچه وجود دارد که به طور معمول هنگام قورت دادن باز می شود. این حلقه عضلانی به اسفنکتر تحتانی مری (LES) معروف است. هنگامی که LES به طور کامل بسته نمی شود، محتویات معده و شیره های گوارشی می توانند به مری برگردند.

برای اینکه بدانید رفلاکس معده نوزاد چند ماه طول می کشد و علائم خطرناک آن چیست، باید این مطلب را بخوانید.

رفلاکس معده در نوزادان چیست و چرا ایجاد می شود؟

رفلاکس اسید زمانی است که غذا از معده کودک به مری (لوله عضلانی که دهان را به معده متصل می کند) برمی گردد که می تواند باعث تف کردن یا استفراغ شود. از آنجایی که سیستم گوارش نوزاد هنوز به طور کامل رشد نکرده است، رفلاکس در اکثر نوزادان مشکلی ایجاد نمی کند.

اما برای برخی از نوزادان، رفلاکس جدی‌تر است و بر توانایی آنها در دریافت مواد مغذی کافی تأثیر می‌گذارد. کودکان اغلب علائم دیگری مانند خون در استفراغ، کاهش وزن یا سرفه مزمن دارند. متخصصان اطفال این علائم را “علائم مزاحم” می نامند. زیرا چنین علائمی تفاوت بین بیماری ریفلاکس معده (GER) و بیماری شدید ریفلاکس معده به مری (GERD) را نشان می دهد. GERD شکل جدی تری از GER است که می تواند باعث مشکلات جدی سلامتی شود.

در نوزادان سالم، رفلاکس معده بارها در روز اتفاق می افتد. تا زمانی که کودک شما سالم، شاد و به خوبی رشد می کند، رفلاکس جای نگرانی ندارد و باید بدانید که با رشد کودک کاهش می یابد. این غیرعادی است که نوزاد پس از 18 ماه رفلاکس را تجربه کند.

در موارد نادر، رفلاکس نوزاد باعث کاهش وزن یا رشدی می شود که از سایر کودکان هم سن و جنس عقب می ماند. این علائم ممکن است نشان دهنده یک مشکل پزشکی باشد. این مشکلات پزشکی ممکن است شامل آلرژی، انسداد در دستگاه گوارش یا بیماری شدید ریفلاکس معده به مری (GERD) باشد.

در نوزادان، حلقه عضلانی بین مری و معده هنوز به طور کامل رشد نکرده است. این عضله اسفنکتر تحتانی مری (LES) نامیده می شود. هنگامی که LES به طور کامل توسعه نیافته است، به محتویات معده اجازه می دهد تا دوباره به مری نشت کند. با گذشت زمان، LES به طور طبیعی رشد می کند.

برخی از عواملی که به رفلاکس معده در نوزادان کمک می کند در نوزادان شایع است و اغلب قابل پیشگیری نیستند. اینها شامل بیشتر اوقات دراز کشیدن و خوردن یک رژیم غذایی کاملاً مایع است. اما گاهی اوقات رفلاکس اسید در نوزادان می تواند ناشی از شرایط خطرناک تری باشد:

اسید معده بیشتر از حد طبیعی: در این شرایط، معده حاوی اسید کافی برای تحریک و آسیب به پوشش مری است.

تنگی پیلور: یک دریچه عضلانی وجود دارد که به غذا اجازه می دهد از معده خارج شده و به عنوان بخشی از هضم وارد روده کوچک شود. در تنگی پیلور، این دریچه ضخیم و بزرگتر از آنچه باید باشد. به این ترتیب دریچه ضخیم شده غذا را در معده به دام می اندازد و از عبور آن به روده کوچک جلوگیری می کند.

ازوفاژیت ائوزینوفیلیک: نوع خاصی از گلبول های سفید به پوشش مری حمله می کند. این گلبول سفید ائوزینوفیل نامیده می شود.

سندرم ساندیفر: این سندرم باعث کج شدن و چرخش نامنظم سر و حرکات تشنجی می شود. جالب است بدانید که سندرم ساندیفر یکی از عوارض نادر GERD است.

رفلاکس در نوزادان بسیار شایع است. تقریباً 50 درصد از نوزادان علائم رفلاکس مانند آب دهان حداقل یک بار در روز در 3 ماهگی دارند. هنگامی که نوزادان 4 ماهه هستند، این میزان حدود 66 درصد خواهد بود. اما این رقم در 7 ماه به 14 درصد و در 14-10 ماه به زیر 5 درصد می رسد. بسیاری از نوزادان در سال اول مبتلا به GER هستند که شایع است و جای نگرانی نیست. با این حال، برخی از نوزادان نیز ممکن است GERD داشته باشند.

هنوز دقیقاً مشخص نیست که چه تعداد از نوزادان مبتلا به GERD هستند. بسیاری از علائم GERD مشابه علائم GER هستند. به عبارت دیگر، علائم مختص GERD نیستند، اما می توانند به بسیاری از علل یا شرایط احتمالی دیگر اشاره کنند. بنابراین، تعیین دقیق اینکه آیا یک نوزاد به بیماری ریفلاکس شدید معده به مری مبتلا است، می تواند دشوار باشد.

اما محققان پیشنهاد می کنند که کودکانی که شرایط زیر را دارند بیشتر در معرض ابتلا به GERD هستند:

او فتق هیاتال دارد.

آنها اختلالاتی دارند که بر مغز یا سیستم عصبی آنها تأثیر می گذارد.

من مبتلا به فیبروز کیستیک هستم.

من صرع دارم

آنها با شرایطی به دنیا می آیند که بر آنها تأثیر می گذارد.

من آسم دارم

زود متولد شد

رفلاکس معده نوزاد چند ماه طول می کشد؟

رفلاکس در نوزادان معمولاً در حدود 2 تا 3 هفتگی شروع می شود و در 4 تا 5 ماهگی به اوج خود می رسد. با این حال، باید بین 9 تا 12 ماهگی به طور کامل ناپدید شود، و غیرعادی است که علائم GER در هفته اول زندگی نوزاد یا پس از 6 ماهگی شروع شود. بنابراین به طور خلاصه، رفلاکس معده در نوزادان معمولاً قبل از 8 هفتگی شروع می شود و تا یک سالگی بهبود می یابد.

اکثر نوزادان در 3 ماه اول زندگی خود چندین بار در روز تف می کنند. در بیشتر موارد، نوزادان رشد می کنند و GER آنها 12 تا 14 ماهگی بهبود می یابد. کودکان و نوجوانان بین 2 تا 19 سال نیز گاهی اوقات به GER مبتلا می شوند.

علائم رفلاکس معده در نوزادان چیست؟

اکنون که می دانیم رفلاکس معده نوزاد چندین ماه طول می کشد، بهتر است به سراغ علائم و نشانه های آن برویم. علامت اصلی رفلاکس معده در نوزادان، تف کردن یا استفراغ است که پس از شیر خوردن رخ می دهد. نوزادان معمولاً کمی تف می کنند و طبق معمول به تجارت می پردازند. این برای بسیاری از نوزادان در سال اول معمول است. اما علائم اضافی، مانند امتناع از خوردن یا سرفه، ممکن است نشان دهنده بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) باشد.

علائم GER در نوزادان عبارتند از:

تف کردن یا استفراغ بعد از تغذیه معمولا جزئی است.

تغذیه ای که بیشتر از حد معمول طول بکشد با تف کردن قطع می شود.

افزایش وزن نوزادان مبتلا به GER طبیعی است و معمولاً مشکلی در تغذیه ندارند.

به نظر نمی رسد که آنها تحت تأثیر رفلاکس قرار بگیرند.

علائم GERD در نوزادان عبارتند از:

تف کردن یا استفراغ که می تواند شدید باشد.

ناراحتی یا تحریک پذیری در هنگام تغذیه، که ممکن است شامل گریه یا قوس دادن به پشت باشد.

امتناع از شیر دادن یا نوشیدن از شیشه.

افزایش وزن یا عدم رشد مشهود است.

استفراغ خون

مشکل در بلع

سرفه

غرغر کردن

تنفس پر سر و صدا

گرفتگی صدا

این علائم ممکن است نشان دهنده بسیاری از شرایط احتمالی دیگر به جز GERD باشد. اگر هر یک از این علائم را در کودک خود مشاهده کردید، با پزشک اطفال خود تماس بگیرید.