بهترین زمان برای خوردن شام از نظر متخصصان تغذیه

بهترین زمان برای خوردن شام از نظر متخصصان تغذیه

بهترین زمان برای خوردن شام از نظر متخصصان تغذیه

به گفته محققان، خوردن شام بین پنج تا هفت بعد از ظهر به کاهش وزن، بهبود خواب و هضم بهتر غذا کمک می کند.

به گزارش عصر ایران، در این روش که به «مدل خروس خوری» معروف است، آخرین وعده غذایی بین ساعت پنج تا هفت شب خورده می شود. این شما را با ریتم شبانه روزی طبیعی بدنتان هماهنگ نگه می دارد. این ریتم که بر متابولیسم، هضم و ترشح هورمون تأثیر می گذارد، در روز به اوج خود می رسد و در عصر کاهش می یابد.

دیر غذا خوردن این ریتم را مختل می کند و می تواند بر خواب، هضم و حتی خلق و خوی تأثیر منفی بگذارد.
تارا اشمیت، متخصص تغذیه از کلینیک مایو می‌گوید: «ما می‌دانیم افرادی که دیر شام می‌خورند بیشتر در معرض چاقی هستند.

طبق مطالعه ای که در سال 2022 در مجله Cell Metabolism منتشر شد، افرادی که در ساعت 17:00 شام می خورند، کالری بیشتری نسبت به کسانی که دیر شام می خورند، می سوزانند.

خوردن چهار ساعت قبل از خواب به شما فرصت می دهد تا بعد از شام به پیاده روی بروید.

به گفته اشمیت، فرآیند هضم زمانی که نور وجود داشته باشد و بدن فعال باشد، بهترین کار را انجام می دهد. فعالیت های بدنی، مانند پیاده روی بعد از غذا، به کنترل موثرتر سطح قند خون کمک می کند.

دیرهنگام خوردن شام نیز می تواند سوزش سر دل یا رفلاکس اسید معده را تشدید کند.

از سوی دیگر، مطالعه ای که در سال 2023 انجام شد، نشان داد افرادی که بعد از ساعت 21:00 شام خوردند، 28 درصد بیشتر در معرض خطر سکته مغزی بودند. به ازای هر ساعتی که شرکت‌کننده در مطالعه بعد از ساعت 8 بعد از ظهر شام می‌خورد، خطر سکته مغزی که به طور موقت جریان خون به مغز را قطع می‌کند، 8 درصد افزایش می‌یابد.

علاوه بر صرف وقت برای خوردن، مصرف غذاهایی که دارای چربی و اسید بالا، کافئین و طعم های تند هستند، احتمال ایجاد سوء هاضمه و سوزش سر دل را افزایش می دهد. چه چیزی می تواند خواب را مختل کند؟

غذاهایی که به بهبود خواب کمک می کنند به طور کلی دارای تعادل خوبی از پروتئین بدون چربی، فیبر و کربوهیدرات های پیچیده هستند. این ترکیب از مواد مغذی به بدن کمک می کند تا در طول شب آرامش بیشتری داشته باشد و عمیق تر بخوابد. از آنجایی که غذاهای حاوی پروتئین به ترشح هورمون‌های خواب کمک می‌کنند، فیبر و کربوهیدرات‌های پیچیده انرژی پایدار و طولانی‌مدتی را برای بدن فراهم می‌کنند.