فیلم ها می توانند فرهنگ گذشته را به کودکان و نسل امروز منتقل کنند.

فیلم ها می توانند فرهنگ گذشته را به کودکان و

مهسا بهادری: افزایش مهارت های شناختی مانند مهارت های بصری فضایی در کودکان یکی از جنبه های مثبت انیمیشن است، اما تاثیر انیمیشن ها می تواند منفی نیز باشد. البته تاثیرات مثبت و منفی انیمیشن ها بر روی کودکان بیشتر از نوجوانان است، زیرا کودک در این دوران از زندگی خود اصول و سبک زندگی را می آموزد و قسمت اصلی شخصیت او برای همین شکل می گیرد. در این سنین، استدلال، تقلید و الگوسازی به انیمیشن اجازه می دهد تا تأثیر بیشتری بر کودکان داشته باشد. البته تمام مسئولیت این اتفاق بر عهده انیمیشن ها نیست، در فیلم های کودکان نیز به این اتفاق اشاره می شود و البته جشنواره هایی مانند جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان نیز وجود دارد. نقش پر رنگ تری در ایجاد این فضا دارد.

سینمای کودک ارزش و ارزش زیادی دارد زیرا درباره کودکان، آینده و سرنوشت کشور است. فیلم‌های کودکان ممکن است مهم‌تر از اسباب‌بازی‌ها، بازی‌های رایانه‌ای، سایر صنایع فرهنگی و حتی کتاب باشند. زیرا کودکان امروزی بیشتر بصری هستند و وقتی می توانند با شخصیت های برجسته داستان فیلم همذات پنداری کنند، سبک زندگی و افکار شخصیت مورد علاقه خود را در پیش می گیرند و سپس بازی، کتاب، اسباب بازی، پوستر و سایر محصولات مرتبط با آن را مصرف می کنند. اما در این بین می توان از طریق این فیلم ها و جشنواره ها در حوزه های خاص بسیاری از موارد و معضلات اجتماعی را تشخیص داد و در جهت ارتقای سلامت جامعه استفاده کرد، به همین دلیل در گفتگو با سید حسن موسوی چلک رئیس جمهور انجمن سلامت سعید مانداری، جامعه شناس انجمن مددکاران اجتماعی ایران و کروش محمدی، رئیس انجمن آسیب شناسی ایران. هر سه نفر در مورد اهمیت سینمای کودک و نوجوان صحبت کردند و درباره جایگاه و تاثیر سینمای کودک و نوجوان اظهاراتی داشتند.

فرهنگ چگونه به کودکان منتقل می شود؟

سعید ماندری، جامعه شناس درباره راه انتقال فرهنگ به کودکان گفت: فرهنگ مختص انسان است و موجودات زنده دیگر فرهنگ ندارند، البته برای برخی از موجودات استثنایی قائل شده است، اما در کل فرهنگ متعلق به انسان است، برخی از موجودات زنده هستند. حتی اگر ما این را بپذیریم که انسانها یک حیوان فرهیخته هستند و در عین حال اگر بپذیریم که فرهنگ چیزی است که از بدو تولد تا مرگ می آموزیم تاریخ گذشته، ارزش‌های ما، قهرمانان ما، حماسه‌های ما در دوران کودکی، پس فیلمی که می‌خواهد برای کودکان فرهنگ‌سازی کند، باید این عناصر اساسی فرهنگ یک جامعه را در نظر بگیرد. در واقع آنها معتقدند که فرهنگ میراثی قابل انتقال است از نسلی به نسل دیگر «فیلم‌ها می‌توانند فرهنگ گذشته را به کودکان و نسل‌های کنونی منتقل کنند».

سعید مانداری

این جامعه شناس در پاسخ به این سوال که آیا رویدادی مانند جشنواره کودک می تواند در اثرگذاری و انتقال فرهنگ نقش داشته باشد، گفت: هر جشنواره ای که بتواند رویدادها را در یک مکان جمع کند، یک کار فرهنگی است و تاثیر فرهنگی دارد، پس وقتی می خواهید جمع آوری کنید. فیلم‌هایی که سازندگانشان در یک مکان پراکنده شده‌اند، این یک نوع فرهنگ‌سازی و فرهنگ‌سازی است، بنابراین جشنواره‌ها نوعی انتقال فرهنگی هستند، به این معنی که رویدادهای کشور در یک مکان جمع‌آوری می‌شوند کودکان، جوانان، میانسالان و افراد مسن، از این رو وقتی از این تعریف به آن نگاه می کنید، روحیه جشنواره نیز یک نوع انتقال فرهنگی به جامعه است تلاش فردی نهادها و افراد برای فرهنگ سازی جدید در این میان اگر این گونه جشنواره ها تکرار شوند و نقاط ضعف آن برطرف شود، می تواند در شکل گیری فرهنگ اجتماعی بسیار موثر باشد.

آسیب های روانی در کودکان و پیشگیری از آن

کوروش محمدی در تشریح اهمیت سینما و جشنواره کودک و نوجوان گفت: جشنواره فیلم کودک و نوجوان فرصت ارزشمندی است تا آموزش و پرورش کشور و حوزه سینما بسته به رشد و توسعه، اندیشه و هم افزایی مشترک داشته باشند و این جشنواره ندارد. اینطور کار کنید، اما این فرصتی است که این اتفاق بیفتد.”

وی گفت: این جشنواره در گذشته دارای ضعف هایی بود؛ عدم حضور زیاد در عرصه اجتماعی، نداشتن درآمد ارزی، اما امیدوارم یزد که شهری جهانی است نیز در این جشنواره حضور داشته باشد. که همان شهر کریمان است، شهر میراث فرهنگی و هنری است، گفتند حلقه های گمشده را پیدا کرده اند، فکر می کنم این شهر توانایی اصلاح ایرادات کوچک گذشته را دارد، مهم ترین چیز ارزش گذاری و احترام است بچه ها چون بچه های این سرزمین هستند و آینده سازان هر چه این جشنواره ها و برنامه ها موفق تر باشند، هر چه امید بیشتر شود قطعاً بیشتر خواهد شد.

فیلم ها می توانند فرهنگ گذشته را به کودکان و نسل امروز منتقل کنند.
کروش محمدی

سینما و مطالبات اجتماعی

سید حسن موسوی چلک با اشاره به اهمیت سینما در ارتقای سلامت روان جامعه گفت: یکی از زمینه هایی که می تواند به ارتقای سلامت روانی و اجتماعی کودکان و نوجوانان کمک کند، حوزه فرهنگی است که سینما و سینما هم ظرفیتی است که می تواند نقش های متفاوتی را در حوزه کودک بازی کند در حوزه کودک، تولید و نمایش فیلم هایی با ماهیت آموزشی و پیشگیرانه است، اما نکته ای که باید بر آن تاکید شود، توجه به شرایط مخاطبان است که گاهی برای کودکان فیلم و برنامه ساخته می شود، گاهی آنها والدین هستند. مربیان، معلمان مانند سایر بخش ها، محتوا برای افرادی تولید می شود که با کودکان تعامل دارند، بنابراین اولین چیزی که مهم است شناخت مخاطب و ارائه محتوای مناسب است.

وی در توضیح نکته دوم گفت: موضوع دوم نحوه برخورد با آسیب های اجتماعی در عرصه رسانه و هنر است و این کار روش جذابی است زیرا کار دیگر سینما می تواند ساخت مستندهای خاص با رویکرد مثبت باشد. ” علاوه بر این، این مطالب را می توان به طور مستقیم یا غیر مستقیم در زمینه اسکریپت اعمال کرد. اهمیت سناریو در پرداختن به مشکلات کودکان این است که خود نویسنده ها موضوع سناریو را می شناسند و با رویکردی که می خواهند به آن بپردازند به اندازه کافی نزدیک و آشنا هستند و برای این امر به انجمن ها، کارشناسان، متخصصان و متخصصان نیاز است. موسسات تحقیقاتی و کارشناسان کمک می‌کنند و تیمی از متخصصان را برای مشاوره مناسب در اختیار دارند، این گروه باید وجود داشته باشد زیرا مشکلات چندوجهی است و باید از همه جنبه‌ها به آن رسیدگی شود.»

فیلم ها می توانند فرهنگ گذشته را به کودکان و نسل امروز منتقل کنند.
سید حسن موسوی چلک

این کارشناس شیوه های مطالبه گری از سینما را اینگونه تشریح کرد: موضوع سومی هم وجود دارد و آن اینکه اگر بخواهیم از ظرفیت سینما استفاده کنیم باید این مطالبه و سوال به صورت مستقیم و غیرمستقیم صورت گیرد چرا که حوزه سینما ، اساس فرهنگ و هنر به قدری گسترده است که حالا چه جشنواره ای باشد و چه جشنواره ای «فعالیت باشد یا فعالیت دیگری می تواند از همه ظرفیت ها استفاده کند و شرایط را توضیح دهد».

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تولید فیلم های هشداردهنده و پیشگیرانه و اهمیت آن در سینما را اینگونه تشریح کرد: چهارمین موردی که حائز اهمیت است این است که سینما و رسانه می توانند چندین بار مستند هشداردهنده و پیشگیرانه یا فیلم هایی مانند مستریم تولید کنند. متری شیش و نیم، استخرهای تصویر و… باید اقداماتی انجام داد که در جهت مطالبه گری یا هشدار دادن عمل کنند و نکته ای که در مورد سینما وجود دارد این است که گاهی سینما می تواند هشدار باشد، گاهی پیشگیرانه، گاهی راه حل مشکل. مستقیم یا غیرمستقیم.»

وی در پایان درباره تاثیر سینما بر کودکان گفت: تاثیر سینما بر کودکان و نوجوانان چندوجهی است، سینما و جشنواره های این چنینی را نباید صرفا سرگرمی نادیده گرفت.

۲۴۵۲۴۵

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین