رویاهای شما رنگی هستند یا سیاه و سفید؟ / دلیل علمی این تفاوت چیست؟

رویاهای شما رنگی هستند یا سیاه و سفید؟ دلیل

بعدی- زمانی اعتقاد بر این بود که بیشتر مردم خواب سیاه و سفید می بینند و خواب های رنگی با مشکلات روانی مرتبط است. علم از آن زمان این نظریه ها را رد کرده است.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، اگرچه سیاه و سفید بودن رویاها غیرمعمول نیست، اما رویاهای اکثر افراد معمولا رنگی است. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که تقریباً 50 درصد از رویاهای شرکت کنندگان رنگی بود، در حالی که رویاهای سیاه و سفید تنها در 10 درصد اتفاق افتاد. در 40 درصد از رویاها، خواب بینندگان نمی توانستند به خاطر بیاورند که آیا رنگی وجود دارد یا نه.

گرایش ذهن به رویاهای سیاه و سفید یا رنگی می تواند تا حد زیادی تحت تأثیر سن و مرحله رشد باشد. تحقیقات نشان می دهد که تا دهه 1950، اکثر مردم فقط گاهی یا به ندرت در نظرسنجی ها شرکت می کردند یا هرگز رویاهای رنگی نمی دیدند. به نظر می رسید که با ظهور تلویزیون های رنگی این موضوع تغییر خواهد کرد. مطالعه ای در سال 2008 نشان داد که تنها 34 درصد از افراد بالای 55 سال که احتمالاً بدون تلویزیون رنگی بزرگ شده اند، رویاهای رنگی می بینند. افراد زیر 25 سال می گویند که تقریباً 68 درصد از رویاهای آنها رنگی است.

رویاهای شما رنگی هستند یا سیاه و سفید؟ دلیل علمی این تفاوت چیست؟ / ترجمه

ناتوانی در به خاطر سپردن رنگ رویاها ممکن است نشان دهنده این باشد که ذهن جنبه های دیگر رویاها را در اولویت قرار می دهد. اینجاست که توجه و حافظه به کار می آید. به عنوان مثال، پس از صرف ناهار در رستوران، مشتری احتمالاً رنگ پیراهن گارسون را به خاطر نخواهد آورد. این به این معنی نیست که پیراهن رنگ ندارد، بلکه به این معنی است که رنگ آن در نظر گرفته نمی شود. تصور بر این است که دنیای خواب و بیداری از این نظر مشابه هستند.

از آنجایی که رنگ ها در رویاها باقی می مانند، ممکن است با افزایش سن کاهش پیدا کنند. در سال 2011، محققان یافته‌های دو نظرسنجی را منتشر کردند که نشان می‌داد حدود 80 درصد از شرکت‌کنندگان زیر 30 سال رنگ رویاهای خود را گزارش کردند، اما این تعداد تا 60 سالگی به حدود 20 درصد کاهش یافت. به طور کلی، یادآوری رویاها و جزئیات آنها با افزایش سن کاهش می یابد.

برخی از افراد همچنین ممکن است رنگ های غیر واقعی برای اشیا یا رنگ هایی که در دنیای واقعی وجود ندارند ببینند. رنگ اشیاء در خواب بر اهمیت آنها تأکید می کند. به طور کلی، رویاها بسیار شخصی هستند و اغلب منعکس کننده زندگی و تعاملات روزانه بیننده خواب هستند. به عنوان مثال، شخصی که به عنوان یک نقاش کار می کند، ممکن است رنگ های رویاهای خود را بیشتر از کسی که به طور کلی نسبت به رنگ ها بی تفاوت است، معنادارتر بیابد.