“سینوه مصری” کیست؟ واقعا چنین شخصیتی وجود داشت؟

سینوه مصری کیست؟ واقعا چنین شخصیتی وجود داشت؟

شاید بسیاری از ما رمان مدرن «سینوهه» را که توسط نویسنده ای به نام میکا والتاری در سال 1945 نوشته شده است، بشناسیم. بنابراین، آیا این رمان فقط یک داستان تخیلی است که کاملاً در ذهن والتاری خلق شده است؟ نه! این داستان در واقع یکی از نمونه های ادبیات مصر باستان است که قدیمی ترین نسخه آن به دوره دوازدهم فراعنه در حدود 4 هزار سال پیش باز می گردد. اساساً، کاری که والتاری انجام داد این بود که داستان را تجسم بخشید، تغییراتی در آن ایجاد کرد (مانند تبدیل سینوهه به یک پزشک)، و ایجاد یک نسخه دقیق و مدرن از آن.

به گزارش فرادید، در میان بسیاری از نمونه های بازمانده از ادبیات مصر باستان، داستان سینوهه به دلیل پیچیدگی، زیبایی و تعداد نسخه های باقی مانده برجسته است. داستان سینوهه شاهکاری پر از تنش و شگفتی است. همانطور که از نامش پیداست، این داستان درباره «سینوهه» است. شخصیتی مبارز که به دنبال نجات است. پس سینوهه کیست و در داستان واقعی او چه اتفاقی افتاد؟

داستان سینوهه چیست؟

سینوه مصری کیست؟ واقعا چنین شخصیتی وجود داشت؟

عکس ادموند پوردوم در نقش سینوهه برای فیلم سینوهه مصری فرانک پاولنی، 1954

مصر باستان فرهنگ غنی و پیچیده ای داشت که هزاران سال را در بر می گرفت، اما بیشتر ادبیات آن تمدن در زمان از بین رفته است، به استثنای یک استثنای قابل توجه داستان سینوهه. چندین نسخه از این شعر در طول 750 سال تولید شده است. بنابراین، همانطور که ما کمدی الهی دانته (1321-1304 بعد از میلاد) را 750 سال پس از نگارش آن خواندیم، مصریان باستان آن را قرن‌ها پس از نگارش اولیه آن خواندند.

داستان سینوهه در واقع در قالب شعر روایت می شود و سبک زندگی نامه ای دارد. این داستان زندگی مردی به نام سینوهه را دنبال می‌کند که گفته می‌شود متعلق به دربار فرعون آمنهات اول، بنیانگذار دوازدهمین سلسله پادشاهی میانه بوده است. اولین نسخه های باقی مانده از این شعر به دوره سلطنت آمنهات سوم، ششمین فرعون آن سلسله برمی گردد. (در سریال یوسف پیامبر، شخصیت سینوهه به دوران سلطنت «آمن هوتپ سوم» آورده شده است که در واقع پادشاه سلسله هجدهم بوده و تقریباً 700 سال پس از آمنهات سلطنت کرده است؛ بنابراین شخصیت سینوهه در این سریال 700 است. سالها از زمان اصلی خود فاصله دارد).

داستان باستانی سینوهه می گوید که چگونه سینوهه از مصر فرار کرد. او زندگی موفقی در خارج از مصر داشت، اما دلش برای وطن بسیار تنگ شده بود. پس از مدتی فرعون از او می خواهد که برگردد و در قصر شرکت کند. این دعوت به سینوه اجازه می دهد تا به رویای خود مبنی بر دفن شدن طبق آداب و رسوم سنتی در زادگاهش جامه عمل بپوشاند.

داستان سینوهه به طرز جالبی از همان ساختار سه پرده ای پیروی می کند که در رمان ها و فیلم های مدرن می بینیم. در واقع، این داستان الهام بخش رمان تحسین شده نویسنده فنلاندی میکا والتاری و فیلم حماسی 1954 به کارگردانی مایکل کورتیز بود.

عمل 1: فرار از مصر

1728557231 690 سینوه مصری کیست؟ واقعا چنین شخصیتی وجود داشت؟

نقش برجسته Amenemhat I، سلسله دوازدهم (حدود 1926-1971 قبل از میلاد)

سینوهه در آغاز عمل اول، یک مقام عالی رتبه در دربار آمنهت اول در سی امین سال سلطنت خود است. سینوهه در حال بازگشت از نبرد با ارتش خود بود که متوجه شد فرعون در یک کودتا کشته شده است. واکنش او به این خبر این بود که بلافاصله از خاک مصر فرار کرد و به سمت شرق حرکت کرد.

سینوهه با یک قایق باری بدون سکان از دریای سرخ گذشت. زمانی که در آسیا بود، در بوته ها پنهان شد تا کسی او را نشناسد. سینوهه ترسید. مشخص نیست که آیا او از انتقام گیری از سوی شورشیان می ترسید یا متهم به همدستی در حمله به Amenemhat. دلیل ترسش هر چه بود، شبانه با عبور از دیواری که شرقی ترین مرز مصر را مشخص می کرد، از چنگ نگهبانان مسلح فرار کرد.

سپس از کوه ها و بیابان ها گذشت و از زادگاهش دورتر شد تا این که در اثر خستگی و تشنگی تسلیم شد. سینوهه از مرگ دور نبود که یک سوری به او رحم کرد و به او آب و شیر داد و از او پرستاری کرد. سینوهه سپس یک سال و نیم را در جبیل و شهرهای دیگر گذراند تا اینکه یک حاکم محلی به نام آموننشی از شهرت او مطلع شد و او را به دربارش دعوت کرد. اگرچه این فرصت بدون شک در مقایسه با دربار فرعون یک تنزل رتبه بود، اما او با کمال میل این دعوت را پذیرفت.

قانون 2: زندگی در آسیا

1728557232 494 سینوه مصری کیست؟ واقعا چنین شخصیتی وجود داشت؟

رهبران آمو از شو، سلسله دوازدهم رونوشت نقاشی از مقبره Khnumhotep، اثر نورمن دی گاریس-دیویس، 1931

Amunenshi برای فرعون احترام زیادی قائل بود و به داشتن سینوهه در دربار خود افتخار می کرد. او مسئولیت های مهمی مانند مدیریت آموزش فرزندانش را به سینوهه داد. او همچنین دخترش را به عقد سینوهه درآورد و به او اجازه داد تا زمینی را برای ساختن خانه اش انتخاب کند. به گفته سینوهه، زمینی که او دریافت کرد برای انجیر، انگور، عسل، جو، گندم و گاو حاصلخیز بود.

سینوهه با وجود اینکه از بیرون آمده بود، بدون تکیه بر کسی بسیار قدرتمند شد. او و پسرانش رهبران قبایل و اعضای محترم نخبگان سوری شدند. همه مسافران اعم از مصری ها و دیگر خارجی ها در خانه او مورد استقبال قرار گرفتند. آمونانشی به اعزام سینوهه به مأموریت ها ادامه داد و سینوهه در نبرد و به عنوان یک فرمانده در سوریه و مناطق اطراف خود را ثابت کرد.

یک بار، سینوهه توسط رهبر یک قبیله دیگر به دعوا کشیده شد. ثروت و نقش او در دربار Amunenshi حسادت اعضای سایر قبایل را برانگیخت. طلوع خورشید زمان جنگ بود. سینوهه موفق شد از ضربات خنجر و شمشیر حریف طفره برود. سینوهه با تیر و کمان جنگید و خیلی زود تیری بر گلوی حریف گذاشت و او را کشت. سپس روستای رقیب خود را غارت کرد و بر ثروت و اعتبار خود افزود.

عمل 3: فراخوانی به تبس

1728557233 704 سینوه مصری کیست؟ واقعا چنین شخصیتی وجود داشت؟

مجسمه نیم تنه سنوسرت اول، سلسله دوازدهم (حدود 1926-1971 قبل از میلاد)

سینوهه در اوج کار خود در آسیا بود و هر آنچه که یک مرد می خواست را داشت، اما هنوز در درونش خلأ احساس می کرد. او که از پیری قریب‌الوقوع آگاه بود، می‌دانست که اگر در سوریه بماند، طبق رسوم محلی، به جای مومیایی شدن بر اساس رسوم مصر، در لباس گوسفند دفن می‌شود. بر اساس مذهب مصر، سینوهه فکر می کرد که بدون تشریفات تدفین مناسب نمی تواند در دوات (سرزمین مردگان) زندگی ابدی داشته باشد. به همین دلیل است که او اغلب از اشتیاق خود برای Amunenshi صحبت می کرد، اما حاکم اصرار داشت که Sinuhe با او بماند.

1728557234 304 سینوه مصری کیست؟ واقعا چنین شخصیتی وجود داشت؟

نقش برجسته ای که پادشاه سنوسرت اول را نشان می دهد که پتاه را در آغوش گرفته است، سلسله دوازدهم (حدود 1926-1971 قبل از میلاد)

با این حال، موفقیت سینوهه در آسیا به حدی بود که حتی فرعون جدید مصر، سنوسرت اول، نام او را شنیده بود. او خدمتکاری را فرستاد تا به سینوهه بگوید که او از تعقیب در امان است و می تواند به دادگاه مصر در تبس بازگردد. فرعون به سینوها وعده شغل، مقبره و دفن مناسب مصری داد.

سینوهه از دریافت این پیام خوشحال شد و به خانه بازگشت و تا پایان عمر در خدمت فرعون ماند.

آیا سینوهه واقعا وجود داشته است؟

1728557235 374 سینوه مصری کیست؟ واقعا چنین شخصیتی وجود داشت؟

سنگ آهک Stracon حاوی بخشی از داستان Sinuhe، سلسله 19 (حدود 1186-1295 قبل از میلاد)

مصر شناسان این سوال را مطرح کرده اند که آیا این یک روایت تاریخی است یا یک اثر داستانی که در مصر باستان دهان به دهان منتقل شده است؟ از آنجایی که داستان سینوهه با یک واقعیت تاریخی کاملاً ثابت شروع می شود (یعنی قتل آمنهت اول)، این احتمال وجود دارد که سینوهه واقعاً یک فرد مشهور بود که در طول زندگی خود به شهرت رسید.

این ممکن است، اما هیچ مدرک دیگری برای حمایت از این نظریه وجود ندارد. قبر سینوهه هرگز پیدا نشده است و هیچ اشاره ای به سینوهه در خارج از شعر وجود ندارد. همچنین هیچ منبعی وجود ندارد که به Amunenshi اشاره کند، اما احتمالاً این یک نسخه مصری شده از نام سوری است که در اسناد محلی به گونه‌ای متفاوت نوشته شده است.

در نتیجه، اجماع کنونی این است که این اثر تاریخی «داستانی» با «مکانی تاریخی واقعی» و قهرمانی تقریباً ساختگی است. این امر در ادبیات مصر، به ویژه در دوران پادشاهی میانه، غیر معمول نبود. دیگر موضوعات رایج، افسانه ای و ماوراء طبیعی بود، مانند داستان “ملوان شکسته”.

سرنخ داستان سینوهه چیست؟

1728557236 400 سینوه مصری کیست؟ واقعا چنین شخصیتی وجود داشت؟

صحنه ای از مقبره سنجام، سلسله نوزدهم (حدود 1295-1186 ق.م.)

اگر داستان سینوهه یک متن تاریخی نیست، هدف از مطالعه آن چه بوده است؟ این داستان احتمالاً یک اثر تخیلی است اما عناصری از زندگی در مصر باستان و خاورمیانه را نشان می دهد.

این داستان اطلاعاتی در مورد سازماندهی سیاسی جوامع کوچک در آسیا در اوایل هزاره دوم قبل از میلاد ارائه می دهد. این جوامع توسط رهبران محلی اداره می شدند که به توانایی خود در کسب ثروت و اعتبار لازم برای حفظ قدرت اطمینان داشتند. رهبران موظف بودند گله‌های گاو داشته باشند، در جنگ‌ها پیروز شوند، به روستاهای دیگر حمله کنند و غنائم جنگی را عادلانه بین مردم خود تقسیم کنند. سلسله مراتبی در میان حاکمان وجود داشت که سینوهه تابع آموننشی، رئیس منطقه ای قدرتمندتر بود.

این داستان اهمیت مراسم تشییع جنازه و زندگی پس از مرگ را در مصر باستان نشان می دهد. برای سینوهه، هیچ چیز مهمتر از پیروی از آیین صحیح برای تضمین عبور به زندگی پس از مرگ نبود. این فقط در مورد مرگ در وطن نبود، بلکه یک تشییع جنازه و دفن مناسب مصری برای زندگی ابدی پس از مرگ بود.