کمبود این ویتامین ها باعث ریزش مو می شود

کمبود این ویتامین ها باعث ریزش مو می شود

ویتامین ها نقش مهمی در هر مرحله از چرخه رشد مو دارند و مواد مغذی مورد نیاز سلول های فولیکول مو را برای رشد و عملکرد سالم فراهم می کنند. هنگامی که سطح ویتامین خیلی کم می شود، فولیکول های مو در حفظ تولید موی سالم با مشکل مواجه می شوند. کمبود مواد مغذی این فرآیندها را مختل کرده و موها را در معرض خطر قرار می دهد.

به گزارش خبرآنلاین، کمبود 10 ویتامین زیر اغلب یکی از عوامل ریزش مو محسوب می شود و مصرف آنها برای سلامت مو بسیار مهم است:

1. ویتامین D

کمبود ویتامین D می تواند مو را خشک و شکننده کند و باعث ریزش و نازک شدن موی متوسط ​​تا شدید شود. علاوه بر این، طبق تحقیقات، سطح پایین ویتامین D دلیل سفید شدن زودرس موهاست.

2. ویتامین A

کمبود ویتامین A می تواند باعث نازک شدن قابل توجه مو و افزایش ریزش روزانه شود. مدت زمانی که طول می کشد تا موها پس از ریزش مجدد رشد کنند نیز ممکن است بیشتر طول بکشد. پوسته پوسته شدن و شوره سر یکی دیگر از علائم رایج کمبود ویتامین A است.

3. ویتامین E

علائم کمبود ویتامین E ممکن است به صورت افزایش ریزش روزانه مو و نازک شدن تدریجی موهای سر ظاهر شود. خشکی، شکنندگی و موخوره نیز نشان دهنده سطح پایین ویتامین E است.

4. ویتامین C

کمبود ویتامین C می تواند باعث خشکی مو، وز، افزایش ریزش مو، کند شدن رشد پس از دوره های ریزش مو و شکنندگی ساقه مو شود. مصرف روزانه مکمل های ویتامین C می تواند تا حدودی این مشکلات را برطرف کند.

5. اسید فولیک

اسید فولیک که به عنوان ویتامین B9 نیز شناخته می شود، برای تسهیل تقسیم و رشد سلولی مهم است. هنگامی که بدن اسید فولیک کافی نداشته باشد، فولیکول ها می توانند در تقسیم سریع سلولی مورد نیاز برای تولید مداوم موهای جدید آسیب ببینند. این باعث افزایش ریزش مو و کاهش رشد مجدد پس از ریزش مو می شود.

6. بیوتین

بیوتین، همچنین به عنوان ویتامین B7 شناخته می شود، برای واکنش های آنزیمی درگیر در متابولیسم اسید آمینه و چربی مهم است. کمبود بیوتین با نازک شدن و ریزش مو همراه است.

7. روی

روی یک ماده معدنی مهم است که نقش مهمی در سلامت مو دارد. از جمله فعال کردن رشد سلولی، تولید پروتئین، تنظیم هورمون و محافظت آنتی اکسیدانی در فولیکول ها. در صورت کمبود روی، این فرآیندها مختل شده و نازک شدن و ریزش مو افزایش می یابد.

8. ویتامین B6

ویتامین B6 که به نام پیریدوکسین نیز شناخته می شود، نقش مهمی در بسیاری از واکنش های بیوشیمیایی و آنزیمی در بدن دارد که بر سلامت مو تأثیر می گذارد. اگر به اندازه کافی از این ویتامین مهم دریافت نکنید، موهای شما ممکن است شروع به نازک شدن یا ریزش غیر طبیعی کنند.

9. این است

کمبود آهن می تواند باعث افزایش ریزش روزانه مو و کاهش رشد مو شود.

10. امگا3

اسیدهای چرب ضروری مانند امگا 3 برای سلامت پوست سر و مو مهم هستند. کمبود این اسیدهای چرب می تواند باعث خشکی، خارش پوست سر و موهای شکننده شود.

ارتباط بین کمبود ویتامین و ریزش مو

تحقیقات علمی گسترده ارتباط واضحی را بین کمبود ویتامین و مشکلات مو، به ویژه نازک شدن و ریزش بیش از حد مو نشان می دهد. به عنوان مثال، چندین مطالعه نشان می دهد که سطوح پایین ویتامین D، B12 و سایر ریزمغذی ها در افرادی که موهای نازک و آلوپسی دارند، شایع تر است. آزمایشات بالینی نشان می دهد که جبران کمبود ویتامین منجر به بهبود قابل توجهی در تراکم مو، کاهش ریزش مو و سایر شاخص های رشد و سلامت مو می شود. طبق مطالعات بیوشیمیایی، مکانیسم هایی وجود دارد که کمبود ویتامین می تواند عملکرد سالم فولیکول های مو، رشد مو و تولید پروتئین را مختل کند.

کمبودهای رایج در مردان و زنان

برخی از کمبودها در مردان بیشتر از زنان است و بالعکس. کمبود ویتامین D، ویتامین B6، ویتامین B12، اسید فولیک، منیزیم، کلسیم، آهن و ید در مردان بیشتر است. از سوی دیگر، زنان اغلب کمبود ویتامین B12، ید، آهن، ویتامین D و کلسیم را تجربه می کنند.