علائم مسمومیت با الکل چیست؟

علائم مسمومیت با الکل چیست؟

انتخابتو به نقل از سازمان غذا و دارو، راضیه کشاورز ملکی با اشاره به اینکه موارد مسمومیت با الکل در کشور رو به افزایش است، گفت: مصرف مشروبات الکلی تقلبی به ویژه آنهایی که حاوی متانول هستند می تواند منجر به مرگ و میر جدی شود. موقعیت های تهدید کننده خطرات تهدید کننده؛ متانول نوعی الکل سمی است که در مهتاب استفاده می شود. ضد یخ برخی از حلال ها نیز وجود دارند و می توانند به سرعت اولین علائم مسمومیت را نشان دهند.

اولین علائم مسمومیت با متانول معمولاً نیم تا چهار ساعت پس از مصرف ظاهر می شود و شامل تهوع، استفراغ، درد شکم، سردرد، گیجی و خواب آلودگی است و بسیاری از بیماران در این مرحله به پزشک مراجعه نمی کنند.

رئیس اداره تجویز و مصرف فرآورده های بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به علائم اصلی مسمومیت گفت: این علائم که بین 6 تا 24 ساعت پس از مصرف مشروبات الکلی بروز می کند، شامل اختلالات بینایی مانند تاری دید و تاری است. بینایی بینایی، تغییر در میدان دید، فتوفوبیا، دوبینی و حتی نابینایی کامل.

وی ادامه داد: پس از 24 ساعت وضعیت بالینی فرد مسموم شده به شدت وخیم می شود و می تواند منجر به تشنج و کما شود که در نهایت منجر به مرگ می شود.

کشاورز ملکی تاکید کرد: شناسایی سریع فرد مسموم بر اساس علائم بالینی و درمان فوری می تواند جان فرد را نجات دهد، بنابراین در صورتی که اولین علائم در فردی که با الکل یا متانول تماس داشته است ظاهر شود، لازم است برای درمان وی اقدام شود. انتقال در اسرع وقت به مراکز درمانی

وی با تاکید بر اهمیت رعایت موازین شرعی و قانونی و همچنین آگاهی از مضرات مصرف مشروبات الکلی گفت: مصرف مشروبات الکلی نه تنها غیرقانونی است، بلکه سلامت جسمی و روانی افراد را به شدت تهدید می کند و خطرات جدی از جمله نابینایی و مرگ را به دنبال دارد. به افراد بخصوص تقلبی و غیر استاندارد توصیه می شود از مصرف هر نوع مشروبات الکلی به ویژه مشروبات الکلی خودداری کنند.

رئیس دفتر تجویز و مصرف فرآورده های بهداشتی سازمان غذا و دارو افزود: اگر فردی در 72 ساعت گذشته مشروبات الکلی مصرف کرده است، بهتر است برای اطمینان از عدم وجود شرایط جدی به مراکز درمانی مراجعه کند. مراجعه دیرهنگام به مرکز بهداشت به دلیل مشکلات ممکن است عوارض جبران ناپذیری مانند نابینایی و مرگ ایجاد کند.