پودینگ برنج بادمجان؛ برنج مخلوط خوشمزه برای دوستداران بادمجان

پودینگ برنج بادمجان؛ برنج مخلوط خوشمزه برای دوستداران بادمجان

برای فرار برنج مخلوط در سفره ایرانیان جایگاه ویژه ای دارد. برنج باقالی، کلم پلو، هویج برنج، برنج شیرین، کشمش پلو، برنج مارسا و غیره. از جمله انواع برنج مخلوط است که در مهمانی ها افراد را مجذوب خود می کند. برنج مخلوطی که امروز می خواهیم با شما به اشتراک بگذاریم برنج مسما بادمجان است. این برنج مخلوط مخصوص، ترکیبی لذیذ از مرغ، بادمجان، زرشک، کدو و … است و طعم بی نظیری دارد که برای عاشق شدن باید یک بار امتحان کنید. اگر می خواهید این بار یک غذای متفاوت و جدید برای اعضای خانواده خود تهیه کنید، با ما همراه باشید تا در ادامه این مطلب طرز تهیه بادمجان پلو خوشمزه مسما را ادامه دهیم.

مواد مورد نیاز

برنج: 5 پیمانه
فیله مرغ: 7 عدد
پیاز: 1 عدد
رب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذاخوری
زرشک: نصف پیمانه
بادمجان: 5 عدد
گور: نصف لیوان
زعفران دم کرده غلیظ: به میزان لازم
نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و فلفل قرمز: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم

چگونه تهیه می شود

پودینگ برنج بادمجان؛ برنج مخلوط خوشمزه برای دوستداران بادمجان

برای تهیه این برنج مخلوط خوشمزه ابتدا برنج را حدود 4 ساعت در آب گرم و نمک خیس کنید. بادمجان ها را به ورقه های نازک برش دهید و چند دقیقه در آب و نمک خیس کنید و سپس آبکش کنید. پیاز را خرد کرده و در تابه مناسبی با مقداری روغن تفت دهید. بعد از اینکه پیازها نرم و سبک شدند، فیله های مرغ خرد شده را اضافه کنید، زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز را اضافه کنید و مخلوط کنید. پس از چند دقیقه تفت دادن مرغ با پیاز و ادویه جات، رب گوجه فرنگی را اضافه کرده، یک دقیقه دیگر تفت دهید و زعفران دم کرده غلیظ را روی مواد بریزید. حالا زرشک های از قبل خیس شده را با چنگال به مواد بالا اضافه کنید و مخلوط کنید و بعد از یک دقیقه اجاق گاز را خاموش کنید. برنج را آبکش کرده و کمی بزرگتر کنید. بادمجان ها را کف قابلمه دلخواه بچینید و مقداری از برنج آبکش شده را روی آنها بریزید. حالا مواد متوسطی را که آماده کردید روی برنج بریزید و باقی مانده برنج را روی مواد بریزید و سطح برنج را صاف کنید. حالا روی بخارپز گذاشته و قابلمه را روی حرارت متوسط ​​به مدت 45 دقیقه قرار دهید تا برنج دم بکشد. در نهایت برنج را در ظرف مورد نظر قرار داده و میل کنید.

نکات برجسته
برای آبکش کردن برنج به این نکات توجه کنید. پس از شستن برنج، آب گرم و نمک را اضافه کنید. به اندازه ای نمک اضافه کنید تا کمی شورتر از حد معمول شود. اجازه دهید برنج چند ساعت خیس بخورد. برای اینکه برنج کیفیت بهتری داشته باشد، بهتر است حداقل 3 ساعت آن را در نمک خیس کنید. اگر وقت دارید، خیس کردن برنج را از شب قبل فراموش نکنید. برای آبکش شدن برنج، دو سوم قابلمه را پر از آب کنید و روی آتش بگذارید. نمک روی آن اضافه کنید. وقتی آب جوش آمد، برنج را اضافه کنید. آب اضافه شده به آبی که برنج در آن خیسانده بود را خالی کنید و برنج خیس خورده را در آب در حال جوش بریزید. هنگام جوشاندن برنج، حرارت نباید کم باشد و شعله گاز باید متوسط ​​به زیاد باشد. در قابلمه را نپوشانید و صبر کنید تا آب برنج بجوشد. وقتی آب دوباره به جوش آمد، دانه های برنج را با چند بار هم زدن به دقت و در فواصل زمانی خرد کنید.

مراقب باشید برنج را خرد نکنید. تقریباً برنج باید حدود ده تا چهارده دقیقه بجوشد. البته زمان پخت برنج بسته به نوع آن متفاوت است. برنج زمانی که دانه های آن نرم است برای آبکشی مناسب است. اما مغز او هنوز سالم است. پس از آبکش کردن برنج، اطمینان حاصل کنید که برنج کاملاً آبکش شده است. سپس روی برنج آب سرد بریزید تا دانه ها نپزند و نمک اضافی بین دانه های برنج گرفته شود و از شور شدن برنج جلوگیری شود. اگر می خواهید برنج طولانی تر شود، وقتی برنج شروع به جوشیدن کرد، یک لیوان آب سرد اضافه کنید. این کار برنج را شوکه کرده و باعث بلندتر شدن آن می شود. مراقب باشید از وسط برنج آب سرد اضافه نکنید. اما برنج اطراف را خیلی آرام اضافه کنید.

– برای شستن زرشک باید به این نکته توجه کرد که زرشک را نمی توان یک بار زیر آب تمیز کرد. برای شستن زرشک ابتدا زرشک ها را تمیز کرده و در آبکش یا الک قرار دهید. صافی را روی یک قابلمه یا کاسه قرار دهید و آن را زیر شیر آب قرار دهید. وقتی بعد از چند دقیقه صافی را بلند کردید، می بینید که داخل کاسه پر از ماسه است. باید این کار را ادامه دهید تا آب باقیمانده در کاسه کاملا شفاف شود.

سعی کنید همیشه از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید. زیرا هر چه زعفران را با آب بیشتری دم کنید، سبک تر می شود و برای به دست آوردن رنگ مورد نظرتان باید از زعفران بیشتری استفاده کنید. بنابراین روش دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را کاملا پودر کنید بدون اینکه شکر اضافه کنید. سپس 2 قاشق غذاخوری آب جوش و 2 تکه یخ را به 1 قاشق چایخوری زعفران اضافه کنید. افزودن یخ به زعفران ضربه وارد می کند و رنگ بیشتری به آن می دهد. زعفران را در ظرف در بسته در فریزر نگهداری کنید و قبل از استفاده بگذارید در دمای اتاق یخ شود. بعد از هر بار مصرف زعفران باقی مانده را در فریزر قرار دهید. دقت کنید زعفرانی که استفاده می کنید تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمیم صفرا تقلبی است یا خالص. زعفران را بین انگشتان خود بگیرید و فشار دهید. اگر روغن برنگردد؛ پس خالص است. زعفران های تقلبی معمولا براق هستند.

– هنگام خرید بادمجان سعی کنید از بادمجان درجه یک استفاده کنید; زیرا بادمجان های لایه دوم و سوم معمولا پر تخم مرغ و تلخ هستند. همچنین هنگام خرید بادمجان، حتماً بادمجان های براق، بلند و سنگین را انتخاب کنید. مراقب باشید که بادمجان آسیب نبیند. در خرید بادمجان دقت کنید، هرچه پوشش بادمجان طولانی تر باشد، شیرین تر می شود. برای تهیه این غذا می توانید به جای بادمجان معمولی از بادمجان خلال شده استفاده کنید.