چگونه لکه روغن خودرو را از پارکینگ پاک کنیم؟

چگونه لکه روغن خودرو را از پارکینگ پاک کنیم؟

لکه روغن خودرو یکی از لکه های دردسرساز است که بسیار کند و به سختی پاک می شود. اگر می خواهید پارکینگ یا باغ شما مانند روز اول کاملا تمیز و سفید باشد و اگر می خواهید لکه روغن خودرو از بین برود، باید عملیات های مختلفی را روی آن انجام دهید. در این مقاله به بررسی مراحل پاک کردن لکه روغن خودرو از کف پارکینگ می پردازیم.

راه حل پاک کردن لکه روغن خودرو از پارکینگ

به گزارش تابناک، عموماً افراد زیادی سعی می کنند لکه روغن خودرو را از کف پارکینگ (بتنی، کاشی، آسفالت و…)، پارچه و لباس پاک کنند. در نتیجه در این قسمت به بررسی راهکارهای لازم برای از بین بردن لکه روغن خودرو از روی این سطوح می پردازیم. صرف نظر از نوع ماده ای که استفاده می کنید، باید چندین مرحله را طی کنید. در زیر به طور مختصر در مورد این مراحل صحبت می کنیم و سپس نکات لازم برای هر مرحله را در اختیار شما قرار می دهیم.

1. آماده سازی

در مرحله اول، باید اقدامات احتیاطی را در رابطه با طول عمر لکه در نظر بگیرید. اگر لکه هنوز تازه است، باید از خشک شدن آن جلوگیری کنید تا از بین بردن آن راحت تر شود. علاوه بر این، در این حالت، روغنی که هنوز خشک نشده است باید تا حد امکان از سطح جمع آوری شود تا از نفوذ بیشتر جلوگیری شود. اگر لکه کاملاً خشک شده است، باید با استفاده از محلول‌هایی سطح را برای شستشو آماده کنید.

شستشوی دوم

در مرحله دوم باید اقدام به شستشوی لکه کنید. در این مرحله می توانید از مواد مختلفی برای شستشوی لکه روغن خودرو استفاده کنید اما میزان نفوذ لکه و نوع سطح آن از مهم ترین عوامل موثر در انتخاب این مواد خواهد بود.

3. پاکسازی کنید

پس از شستشو نوبت به تمیز کردن سطح می رسد. به طور معمول، پس از شستن لکه، یک فرآیند تمیز کردن لازم است تا اثرات لکه به طور کامل از روی سطح پاک شود.

زمانی که نشت روغن از خودرو باعث ایجاد لک در سطح کف پارکینگ می شود، علاوه بر رفع مشکل نشتی خودرو، باید به تمیز کردن لکه روغن خودرو نیز فکر کنیم. به طور کلی سطح زمین پارکینگ آسفالت، کاشی، بتن، سیمان و … می باشد. آنها از مواد مختلفی ساخته شده اند و فرآیند تمیز کردن همه آنها تقریباً یکسان است. همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم برای این منظور باید چندین مرحله را طی کنید که در ادامه هر یک از این مراحل را به تفصیل توضیح خواهیم داد.

1. آماده سازی

اگر می خواهید در مرحله شستشو زمان آسان تری داشته باشید، باید سطح لکه را برای تمیز کردن آماده کنید. برای این منظور اگر لکه روغن خودرو تازه است باید روغن اضافی آن را جمع آوری کرده و از خشک شدن کامل آن جلوگیری کنید. می توانید از این مواد برای جمع آوری روغن خودرو که هنوز به سطح آن نفوذ نکرده است استفاده کنید:

خاک اره

نشاسته یا آرد ذرت

خاک گربه و…

هنگامی که این مواد روی روغن خودرو قرار می گیرند، این روغن را جذب کرده و از نفوذ بیشتر آن به سطح کف پارکینگ جلوگیری می کنند. بنابراین با استفاده از این مواد در مرحله اول این مقدار روغن را جمع آوری کنید. علاوه بر این، مواد مورد استفاده برای جلوگیری از خشک شدن لکه روغن خودرو عبارتند از:

محلول آب و صابون

نوشیدنی

نازک تر

مایعات اسیدی و …

با استفاده از این مواد می توانید خشک شدن لکه روغن خودرو را به تاخیر بیندازید و پاک شدن آن را کمی آسان کنید. در همین راستا یکی از این مواد را روی سطح لکه بریزید و بگذارید چند ساعت بماند. با این کار ارتباط بین لکه روغن خودرو و سطح مورد نظر شما ضعیف می شود. اگر مدت زیادی از ظاهر شدن لکه گذشته است، استفاده از بخارشوی یکی از راه حل هایی است که می توانید برای تضعیف ساختار لکه استفاده کنید. استفاده از بخارشوی لکه را مایع می کند و این به تمیز کردن کامل لکه کمک می کند. برای جلوگیری از بروز مشکل در فرآیند شستشو، می توانید پس از استفاده از بخارشوی یکی از مواد ذکر شده در بالا را روی سطح لکه بمالید. پس از انجام این مرحله باید شستشوی لکه را شروع کنید.

شستشوی دوم

درست مانند مرحله قبل، در این مرحله نیز می توانید از مواد مختلفی برای از بین بردن لکه روغن خودرو استفاده کنید. در این بین در مورد مهمترین آنها صحبت خواهیم کرد.

جوش شیرین:

جوش شیرین یکی از رایج ترین گزینه ها برای از بین بردن لکه روغن ماشین است. برای این منظور اجازه دهید جوش شیرین به مدت 20 تا 30 دقیقه روی سطح بماند. سپس از یک برس یا ترجیحاً برس فلزی مرطوب شده استفاده کنید تا آن را روی سطح لکه پخش کنید و ذرات روغن ماشین را از روی سطح پاک کنید. می توانید این فرآیند را هر چند بار که لازم است تکرار کنید. البته از جوش شیرین عموماً برای از بین بردن لکه هایی استفاده می شود که مدت هاست ایجاد نشده اند.

نمک جوهر:

یکی دیگر از عواملی که منجر به از بین بردن لکه روغن خودرو می شود نمک جوهر است. البته برای این منظور می توانید از محصولات مشابه استفاده کنید. این مواد باعث ایجاد واکنش شیمیایی در لکه ناشی از روغن خودرو شده و ذرات آن را از سطح جدا می کنند. این مایع را مستقیماً روی لکه بریزید و چند دقیقه صبر کنید.

پودر لباسشویی:

برای استفاده از پودر لباسشویی، آن را با آب حل کرده و با استفاده از یک برس سفت بمالید. این روند را برای 30 تا 40 دقیقه ادامه دهید و اجازه دهید این عامل به لکه نفوذ کند. توجه به این نکته ضروری است که اگر لکه قدیمی باشد و عمیقاً به سطح نفوذ کرده باشد، احتمالاً پودر لباسشویی آن را به طور کامل پاک نمی کند. در این صورت از پاک کننده های قوی تری استفاده کنید.

تمیز کننده اجاق گاز:

این محصول همچنین می تواند به شما در از بین بردن لکه روغن خودرو کمک کند. این ماده را روی سطح لکه بریزید و سعی کنید با استفاده از برس یا برس به لکه نفوذ کنید. سپس مدتی به لکه زمان دهید تا ساختار آن تا حد امکان ضعیف شود.

اسپری (WD-40):

اگر بتوانید این اسپری را تهیه کنید، این روند برای شما راحت تر خواهد بود. قبل از استفاده از اسپری (WD-40) روغن اضافی را با دستمال یا موادی که در قسمت آماده سازی ذکر کردیم جمع آوری کنید و سپس این مواد را روی سطح لکه اسپری کنید. 5 دقیقه صبر کنید و سپس لکه را پاک کنید. اگر لکه به طور کامل پاک نشد، مقداری مایع ظرفشویی روی لکه بریزید و سپس مقداری آب داغ به آن اضافه کنید. پس از ریختن آب داغ روی لکه بمالید تا اثر آن کاملا از بین برود.

3. پاکسازی کنید

هنگامی که مرحله شستشو را با موفقیت انجام دادید، باید ناحیه مورد نظر را کاملا تمیز کنید. این فرآیند عمدتاً با استفاده از محلول آب و صابون یا با ترکیب آب با سایر مواد شوینده انجام می شود. بعد از اینکه ساختار لکه روغن خودرو کاملا ضعیف شد، مقداری از این محلول را اضافه کنید و سپس آب را روی لکه فشار دهید.

نکته مهم

قبل از هر کاری موادی را که گفتیم روی موزاییک در گوشه ای خلوت امتحان کنید. اگر مواد با موزاییک سازگار است، آن را در تمام سطح استفاده کنید. بنابراین، سنگ ها آسیب نمی بینند. همیشه مواد را از فروشگاه گوشه ای امتحان کنید. زیرا برخی از سنگ ها به صورت شیمیایی با برخی مواد ترکیب می شوند. و سنگ خورده می شود. یا لکه ها؛ که خسارات زیادی به بار می آورد. البته موزاییک با اکثر مواد سازگار است. اما پیشگیری بسیار ارزانتر از درمان است!