چرا بعد از یک خواب شبانه خسته از خواب بیدار می شویم؟

bato-adv

خواب بی قرار ممکن است نشانه یک مشکل پزشکی بزرگتر مانند سندرم پای بی قرار، فیبرومیالژیا، آنسفالومیلیت میالژیک/سندرم خستگی مزمن (ME/CFS) یا کووید طولانی باشد. برخی از اختلالات خواب قابل درمان، مانند پرخوابی، آپنه خواب و نارکولپسی، حتی اگر فرد شب قبل خواب کافی داشته باشد، باعث خستگی مفرط در طول روز می شود.
به گزارش تایم، اگر از آن دسته افرادی هستید که دائماً صبح ها خسته از خواب بیدار می شوید، باید عوامل زیادی را که نشان می دهد خواب آرامی دارید بررسی کنید.

به گزارش اطلاع رسانی آنلاین؛ ممکن است چیزی را تجربه کنید که به عنوان خواب بی قرار شناخته می شود. خواب بدون طراوت، که به عنوان خواب غیر ترمیمی نیز شناخته می شود، دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد: خوابی که بدن و مغز شما را به اندازه کافی شارژ نمی کند تا به شما کمک کند احساس استراحت کنید.

دکتر توماس راث، بنیانگذار مرکز تحقیقات و اختلالات خواب هنری فورد در میشیگان، می گوید که افراد مبتلا به این بیماری مانند قبل از خواب احساس خستگی می کنند.

خواب بدون استراحت دقیقا چیست؟

افراد مبتلا به بی خوابی در به خواب رفتن یا به خواب رفتن مشکل دارند و اغلب به طرز دردناکی از مدت زمانی که در رختخواب بیدار بوده اند آگاه هستند. این لزوماً در مورد خواب بی قرار صدق نمی کند. بیماران ممکن است با احساس خستگی از خواب بیدار شوند حتی اگر سریع بخوابند و هرگز در طول شب بیدار نشوند. به عبارت دیگر، آنها می توانند به اندازه کافی طولانی بخوابند، اما خواب کار خود را انجام نمی دهد.

دکتر عصب شناس دانشگاه ایالتی میشیگان. سونیا شوتز اینگونه توضیح می دهد: از خواب بیدار می شوم و احساس می کنم کامیونی مرا زیر گرفته است.

چه چیزی باعث بد خوابی می شود؟

خواب بی قرار ممکن است نشانه یک مشکل پزشکی بزرگتر مانند سندرم پای بی قرار، فیبرومیالژیا، آنسفالومیلیت میالژیک/سندرم خستگی مزمن (ME/CFS) یا کووید طولانی باشد. برخی از اختلالات خواب قابل درمان، مانند پرخوابی، آپنه خواب و نارکولپسی، حتی اگر فرد شب قبل خواب کافی داشته باشد، باعث خستگی مفرط در طول روز می شود.

بنیانگذار مرکز Bateman Horne در یوتا، که به بهبود مراقبت از افراد مبتلا به ME/CFS اختصاص دارد. لوسیندا بیتمن می گوید: [به طور مزمن]احیا کننده نیست، برای رد این شرایط و سایر شرایط به معاینه پزشکی نیاز دارید.

به گفته بیتمن، استرس مزمن، اضطراب، درد یا اختلال در عملکرد سیستم عصبی نیز می تواند کیفیت خواب را کاهش دهد. سبک زندگی و عوامل محیطی نیز می توانند تفاوت زیادی ایجاد کنند. شوتز می گوید سر و صدای پس زمینه و نور محیط می تواند منجر به خواب بدتر شود. حتی نوشیدن مقادیر کم کافئین و الکل نیز می تواند باعث این امر شود.

برای درمان بی قراری خواب چه باید کرد؟

همه افراد گهگاهی شب‌های بی‌خوابی دارند که منجر به بی‌خوابی روز بعد می‌شود. اما اگر به طور مداوم با خواب غیر ترمیم کننده مبارزه می کنید، ارزش دارد که به عادات خواب و بهداشت خود دقت کنید. شوتز می گوید، ابتدا مطمئن شوید که خواب کافی دارید. برخی از مردم فکر می کنند کمتر از هفت تا نه ساعت توصیه شده در شب نیاز دارند، اما در واقع به طور مزمن دچار کمبود خواب هستند.

شوتز برای آزمایش اینکه آیا به خوبی استراحت کرده اید، پیشنهاد می کند از تنظیم زنگ ساعت در روز تعطیل خود صرف نظر کنید و ببینید چقدر دیر از خواب بیدار می شوید.

به توصیه های خواب کلاسیک توجه کنید. مصرف کافئین و الکل را محدود کنید؛ قبل از رفتن به رختخواب گوشی خود را خاموش کنید. یک روتین آرامش بخش قبل از خواب ایجاد کنید و زمان خواب و بیداری ثابت را هدف قرار دهید. و سعی کنید در یک اتاق خنک، تاریک و ساکت بخوابید. تمرینات ذهن آگاهی و تمدد اعصاب که استرس و اضطراب را به حداقل می‌رسانند نیز به خواب بهتر شما کمک می‌کنند.