پوکی استخوان؛ دشمن خاموش سلامتی

پوکی استخوان؛ دشمن خاموش سلامتی

انتخابتو، پوکی استخوان یا پوکی استخوان یکی از بیماری های شایع استخوانی است که به تدریج تراکم استخوان ها را کاهش داده و خطر شکستگی را افزایش می دهد.

پوکی استخوان به دلیل عدم تعادل بین بازسازی و تخریب بافت استخوانی ایجاد می شود. در حالت طبیعی بدن به طور مداوم بافت استخوانی را تجدید می کند، اما در افراد مبتلا به پوکی استخوان به دلیل سن، جنسیت، ژنتیک، کمبود کلسیم و ویتامین D، تغذیه نامناسب، فعالیت بدنی کم، ورزش نکردن و عوامل محیطی این روند مختل می شود. سبک زندگی از جمله عواملی است که در پیدایش این بیماری موثر است در این زمینه تولید هورمون هایی مانند استروژن و تستوسترون که بر سلامت استخوان ها تأثیر منفی می گذارند با افزایش سن کاهش می یابد و زنان باید این را بدانند. آنها بیشتر از مردان در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند، به خصوص اگر سن آنها بالای 40 یا 50 سال باشد، سابقه خانوادگی پوکی استخوان می تواند این خطر را افزایش دهد.

پوکی استخوان معمولاً علائم جدی ندارد، اما علائم اولیه شامل کوتاهی قد، کمردرد مزمن، شکستگی های مکرر حتی با ضربه های جزئی و تغییرات در وضعیت بدن است.

در این راستا پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مهم است و مستلزم تغییر در سبک زندگی و تغذیه است، حتی افزایش مصرف لبنیات، سبزیجات با برگ سبز تیره، ماهی های روغنی و مکمل های ضروری می تواند به تقویت استخوان ها و همچنین تقویت استخوان ها کمک کند. انجام فعالیت های ورزشی مانند پیاده روی، دویدن و وزنه زدن نقش مهمی در تقویت استخوان ها دارد.

علاوه بر موارد ذکر شده، تمامی افراد باید با مراجعه به پزشک متخصص و انجام معاینات منظم پزشکی، به طور مداوم و برنامه ریزی شده وضعیت سلامتی خود را بررسی کرده، از تراکم استخوان خود آگاه شده و در صورت تشخیص زودهنگام پوکی استخوان، احتیاط های لازم را انجام داده و به عمل آورند. اقدامات احتیاطی لازم برای درمان از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

درمان پوکی استخوان شامل تغییر سبک زندگی و استفاده از داروهای افزایش دهنده تراکم استخوان است، بنابراین باید به مصرف غذاهای سالم و مفید مانند میوه ها، سبزیجات و لبنیات در کنار ورزش برای پیشگیری یا درمان پوکی استخوان توجه ویژه ای داشت. و فعالیت های بدنی در برنامه روزانه گنجانده شده است تا با حرکت دادن اندام ها و ماهیچه ها از بروز پوکی استخوان جلوگیری شود.

پیاده روی منظم روزانه بهترین راه برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان است

اسماعیل ابراهیمی تکمجانیدبیر هیأت فیزیوتراپی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. موسس انجمن علمی فیزیوتراپی کشور و عضو گروه آموزشی دانشکده فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی ایران وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پوکی استخوان در اثر بیماری هایی مانند روماتیسم، بیماری های التهابی یا افزایش سن و یا در اثر عدم استفاده از عضلات و مفاصل ایجاد می شود.

وی می افزاید: با کم تحرکی و عدم استفاده از قدرت عضلات و مفاصل، بافت های آنها آسیب می بیند و به تدریج پوسیده می شود برای حفظ سلامت بسیاری از استخوان ها به ویژه استخوان های مهره ها و اندام های تحتانی که بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند. به فعالیت های بدنی

موسس انجمن علمی فیزیوتراپی کشور با تاکید بر اینکه پیاده روی بهترین راه پیشگیری و درمان پوکی استخوان است، ادامه می دهد: تقویت عضلات بدن تاثیر چندانی در پیشگیری از پوکی استخوان ندارد، اما پیاده روی روزانه حدود یک سال تاثیر دارد. ساعت اندام ها و ماهیچه های بدن به خصوص اندام تحتانی و ستون فقرات را فعال می کند و به پیشگیری یا درمان پوکی استخوان کمک می کند.

ابراهیمی تکمجانی پیاده روی با تحریک سلول های استخوانی به سمت استخوان سازی از پوکی استخوان جلوگیری می کند یا قوام آن را بهبود می بخشد، بنابراین بهترین راه برای درمان پوکی استخوان پیاده روی منظم روزانه است.

وی مهمترین، ساده ترین و رایج ترین راه پیشگیری از پوکی استخوان و پیشرفت آن را انجام منظم پیاده روی و ورزش های هوازی عنوان می کند و می افزاید: گاهی پوکی استخوان به دلیل وجود برخی بیماری ها بروز می کند و نیازمند درمان های دارویی خاص برای افراد مبتلا است. فرد باید به پزشک متخصص مراجعه کند.

مصرف لبنیات به پیشگیری یا درمان پوکی استخوان کمک نمی کند

عضو هیأت علمی دانشکده آموزش فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به تأثیر مصرف شیر در پیشگیری از پوکی استخوان خاطرنشان کرد: بیشترین مصرف لبنیات در آمریکا و کانادا بوده است، اما امروزه برعکس این موضوع ثابت شده است در بین مردم مصرف شیر کمکی به پیشگیری از پوکی استخوان نمی کند و پوکی استخوان را درمان نمی کند حتی اگر تاثیر داشته باشد بسیار کم است.

ابراهیمی می افزاید: با توجه به داروهای رایج در آمریکا و کانادا، با وجود مصرف لبنیات در این دو کشور، میزان پوکی استخوان قابل توجهی است که نشان دهنده کمبود پوکی استخوان است. بین مصرف لبنیات و پیشگیری از پوکی استخوان رابطه مستقیم وجود دارد.

پوکی استخوان؛ دشمن خاموش سلامتی

چرا پوکی استخوان در زنان شایع تر است؟

احمد موذن زاده، نایب رئیس انجمن علوم فیزیوتراپی ایران و عضو هیئت مدیره انجمن های پزشکی کشور. وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه پوکی استخوان به معنای کاهش تراکم استخوان است، اظهار کرد: پوکی استخوان معمولا در سنین 40 تا 50 سالگی بروز می کند و به تدریج می تواند افزایش یابد.

وی بیان می کند که پوکی استخوان در زنان بیشتر دیده می شود و دلیل آن نیز تغییرات هورمونی در دوران یائسگی و پس از آن است که منجر به پوکی استخوان می شود و علت آن بیشتر کم خونی و کاهش فعالیت بدنی است. قدیمی

نایب رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران خاطرنشان کرد: ممکن است فرد در سنین پایین، در سنین نوجوانی یا نوجوانی با وجود برخی بیماری ها مانند کم خونی، شاهد کاهش قوام استخوان های خود باشد. زنان 40 ساله به بالا بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند، افرادی که به بیماری های سیستمیک مانند دیابت مبتلا هستند، افرادی که به درستی غذا نمی خورند و لبنیات، سبزیجات، مواد معدنی و غذاهای تازه کمتر مصرف می کنند و افراد چاق بیشتر هستند مستعد پوکی استخوان

نیاز به آزمایش برای تشخیص پوکی استخوان

موذن زاده در خصوص علائم پوکی استخوان می گوید: ممکن است پوکی استخوان علائم جدی نداشته باشد اما در صورت بی توجهی به نکات درمانی منجر به درد استخوان می شود. به عبارت دیگر، از آنجایی که با کاهش قوام استخوان احتمال درد استخوان به وجود می آید، همه افراد به ویژه خانم ها باید هر ساله در تست تشخیصی پوکی استخوان شرکت کنند و در صورت اثبات و مشاهده علائم پوکی استخوان، برنامه های لازم اجرا شود. درمان، مصرف کلسیم و ویتامین D، پیاده روی هر روز و توجه به ورزش مناسب.

وی می افزاید: علم فیزیوتراپی نیز به افراد یاد می دهد که چه نوع فعالیت های بدنی برای آنها مناسب است، از کدام فعالیت ها خودداری کنند و همچنین با در نظر گرفتن مسائل تغذیه ای و پزشکی سعی در تامین و حفظ سلامت افراد دارد.

نایب رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران با اشاره به بهترین روش برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان اظهار می کند: پیاده روی مداوم و منظم روزانه حدود 40 دقیقه در واقع پیاده روی می تواند تاثیر بسزایی در پیشگیری و درمان پوکی استخوان داشته باشد. یکی از شاخص های سلامت است. افراد باید یک برنامه پیاده روی روزانه را نه تنها برای حفظ و تقویت قدرت عضلانی یا جلوگیری از مشکلات قلبی عروقی، بلکه برای جلوگیری از پوکی استخوان در نظر بگیرند.

پوکی استخوان؛ دشمن خاموش سلامتی

بر این اساس پوکی استخوان یک بیماری جدی است که می تواند کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد و دانستن عوامل خطر، علائم، پیشگیری و روش های درمانی آن می تواند تا حد زیادی از بروز این بیماری جلوگیری کرده یا پیشرفت آن را مدیریت کند. بنابراین مراقبت از سلامت استخوان باید جزء لاینفک برنامه های سلامت هر فرد باشد. پیشگیری از پوکی استخوان مستلزم توجه به عوامل مختلفی از جمله تغذیه مناسب، فعالیت بدنی منظم، پرهیز از عادات ناسالم و مضر و مراقبت های پزشکی است، بنابراین با در نظر گرفتن این روش ها می توان تا حد زیادی از بروز این بیماری پیشگیری کرد و از سلامت استخوان ها جلوگیری کرد. حفظ شده است.