حیواناتی با توانایی باورنکردنی در بازسازی اندام های قطع شده

حیواناتی با توانایی باورنکردنی در بازسازی اندام های قطع شده

ما می دانیم که اگر ناخن های خود را بشکنیم دوباره رشد می کنند، اما اگر یک عضو از دستمان را از دست بدهیم چه؟ حقیقت این است که اگرچه سلول های ما بازسازی می شوند، برخلاف بسیاری از حیوانات، ما توانایی بازسازی کامل اعضای بدن خود را نداریم. اما طبیعت واقعاً باشکوه است و در زیر نگاهی داریم به موجودات شگفت انگیزی که توانایی بازسازی و بازسازی اعضای بدن خود را دارند.

axolotl

سمندرهای مکزیکی یا آکسولوتل‌ها نه تنها توانایی بازسازی اندام‌ها را دارند، بلکه نخاع و اندام‌های خود از جمله قلب را نیز رشد می‌دهند.

آهو

آهوها اعضای منحصر به فرد این لیست هستند زیرا آنها پستانداران هستند. و در حالی که آنها نمی توانند اندامی مانند پا را بازسازی کنند، توانایی رشد مجدد شاخ را دارند.

ستاره دریایی

3

برخی از ستاره های دریایی می توانند اندام های بریده شده خود را بازسازی کنند. زیرا تمام اعضای حیاتی بدنشان در آغوششان است. آنها همچنین کمبود خون دارند، که احتمالا کمک می کند.

سوسک

سوسک ها همچنین می توانند اندام های خود را بازسازی کنند. در واقع آنها حتی می توانند روزها بدون سر زنده بمانند! اگرچه آنها قادر به رشد مجدد آن نخواهند بود.

ایگوانای سبز

4

این حیوانات باشکوه می توانند در صورت احساس خطر، دم خود را قطع کنند. فرآیندی به نام اتوتومی. دم آنها ممکن است بعداً دوباره رشد کند.

تمساح

اگرچه این خزندگان غول پیکر نمی توانند استخوان یا ماهیچه اسکلتی را بازسازی کنند، اما می توانند غضروف، بافت همبند و پوست را بازسازی کنند. دانشمندان حتی کشف کرده اند که کروکودیل های جوان می توانند دم خود را تا 23 سانتی متر دوباره رشد دهند.

اقیانوس

5

سمندر می تواند بسیاری از قسمت های بدن از جمله نخاع، قلب و چشم ها را بازسازی کند.

دریا

این دوزیستان توانایی بازسازی اندام های از دست رفته را دارند. هنگامی که آسیب رخ می دهد، سلول های آنها توسط ژنوم دوباره برنامه ریزی می شوند تا جایگزین اندام از دست رفته شوند.

چتر دریایی

6

چتر دریایی دارای خواص جوان کننده باورنکردنی است. این امر به ویژه در مورد Turritopsis dohrnii که به عنوان “چتر دریایی جاودانه” نیز شناخته می شود، صادق است. این موجود دریایی در صورت مجروح شدن یا گرسنگی می‌تواند خود را به حالت جوان‌تری بازسازی کند.

آخوندک نمازی

اگر آخوندک نمازگزار در حین پوست اندازی یک پای خود را از دست بدهد، می تواند آن را جایگزین کند.

کرم پهن

7

این موجودات می توانند کل بدن خود را از قسمت های بریده شده بازسازی کنند. کرم‌های نواری دارای سلول‌های بنیادی قدرتمندی هستند که به آن‌ها اجازه تولید مثل را می‌دهند.

نکته جالب این است که انسان نیز این سلول ها را دارد اما فقط به صورت جنینی. ما آنها را قبل از تولد از دست می دهیم.

آفتاب پرست

این خزندگان نه تنها می توانند تغییر رنگ دهند، بلکه اندام و دم خود را نیز بازسازی می کنند. همه اینها به لطف سلول های بنیادی قدرتمند آنهاست.

مارمولک

8

30 روز طول می کشد تا یک مارمولک دوباره دم خود را رشد دهد. آنها فقط یک بار می توانند دم خود را بازسازی کنند.

خیار دریایی

این موجودات دریایی ساده این مزیت باورنکردنی را دارند که می توانند اندام های خود را بازسازی کنند. آنها سلول های خاصی به نام سلول های مورولا دارند که به آنها امکان ترمیم و رشد مجدد بافت های آسیب دیده را می دهد.

اختاپوس

9

اختاپوس ها نه تنها حیوانات بسیار باهوشی هستند، بلکه توانایی رشد مجدد شاخک های خود را نیز دارند. آنها می توانند این کار را در حدود 100 روز انجام دهند.

بچه قورباغه

قورباغه ها با تبدیل شدن به قورباغه دم خود را از دست می دهند، اما حتی اگر دم خود را قبل از رسیدن به این حالت از دست بدهند، می توانند دوباره رشد کنند.

حلزون دریایی

10

آنچه حلزون های دریایی برای بازسازی کل بدن خود به آن نیاز دارند سر آنهاست. اما همه چیز عجیب تر است: حلزون های دریایی گاهی اوقات می توانند سر خود را از بدن خود جدا کنند و بدن آنها به تنهایی می تواند ماه ها زنده بماند!

عنکبوت

عنکبوت ها می توانند اندام های از دست رفته در طی فرآیند پوست اندازی را دوباره رشد دهند. آنها معمولا کوچکتر و ضعیفتر از قسمتهای اصلی بدن هستند.

صدف حلزونی

11

تنها چند هفته طول می کشد تا این حلزون های دریایی چشم های خود را بازسازی کنند.

خرچنگ

این بندپایان می توانند پنجه های خود را بازسازی کنند.

گربه ماهی

12

گربه ماهی به خاطر سبیل هایش معروف است. این هالترها قسمت های مهمی از بدن آنها هستند که به آنها کمک می کند غذا را تشخیص دهند و گربه ماهی می تواند آن را بخورد.

گورخرماهی

این ماهی ها می توانند بافت قلب را بازسازی کنند حتی زمانی که قسمت هایی از بطن ها قطع شده باشد.

منبع: روزیاتو