12 تکنیک عالی برای داشتن روحیه خوب

12 تکنیک عالی برای داشتن روحیه خوب

12 تکنیک عالی برای داشتن روحیه خوب

فردی که سعی می کند همه را راضی کند از نظر دیگران بسیار قابل اعتماد، وفادار، با ملاحظه و… است. ممکن است ظاهر شود، اما در درون ممکن است تصویر ذهنی منفی، گیج، مضطرب و تنها از خود داشته باشد. زیرا این افراد در ارتباط با دیگران بسیار مهربان، بخشنده و حتی منعطف هستند، اما نسبت به خود بسیار سختگیر هستند و به احساسات خود اهمیتی نمی دهند.

به گزارش ایتنا، شاید تا به حال افراد زیادی را در اطراف خود دیده باشید و یا خودتان از آن دسته افرادی هستید که برای دیگران بیشتر از خودتان ارزش قائل هستید. این احساسی است که باعث می شود همیشه نگران جلب رضایت دیگران باشید. در حالی که چنین رفتاری می تواند به خودمان آسیب برساند. بی شک بسیاری از فداکاری ها باعث می شود که برای جلب رضایت دیگران احساسات، عواطف و خواسته های خود را زیر پا بگذاریم.

شاید فردی که این کار را انجام می دهد اغلب متوجه آسیبی که این رفتار به او وارد می کند، نباشد. اگرچه این رفتارها به مرور زمان باعث فرسایش روحی و جسمی در فرد می شود. شاید وقتی خیلی دیر شده متوجه شود. ضرب المثل معروفی هست؛ زندگی برنمی گردد تا مردم بتوانند اشتباهات خود را جبران کنند. در این مقاله سعی کردیم به اهمیت عزت نفس و توجه و راه حل های این موضوع بپردازیم که در ادامه می خوانید:

چرا باید خودمان را دوست داشته باشیم؟

دوست داشتن خود به این معناست که ما بیشتر به نیازهای خود توجه کنیم، نه اینکه بخواهیم مدام برای جلب توجه دیگران خودمان را اذیت کنیم. دوست داشتن خود یکی از بهترین و مهمترین کارهایی است که هر کسی می تواند برای خودش انجام دهد. دوست داشتن خود با اعتماد به نفس باعث می شود برای خود ارزش قائل شویم و به خود احترام بگذاریم و نسبت به خود احساس مثبت و خوبی داشته باشیم. علاوه بر این، فردی که خود را دوست دارد، می تواند دیگران را بهتر و راحت تر دوست داشته باشد. البته این نکته نیز قابل ذکر است که عزت نفس را نباید با غرور و احساس برتری اشتباه گرفت. احترام به خود بدون احترام به دیگران ممکن نیست. اگر مراقب خودمان باشیم، در زندگی به همه چیز واکنش مثبتی نشان نمی دهیم و تکنیک نه گفتن را یاد می گیریم. از طرفی این احساس درون فرد باعث می شود که بیشتر مراقب خودش باشد و خود را با دیگران مقایسه نکند. به لطف اعتماد به نفسش، نگران قضاوت دیگران درباره خود نیست.

مشاور خانواده دکتر گرینبرگ در مورد عزت نفس می گوید: «اگر برای خود وقت نگذارید و این نوع فعالیت ها را انجام ندهید، در زندگی روزمره دچار خستگی، مشکلات جسمی و سپس افسردگی می شوید.

فردی که سعی می کند همه را راضی کند از نظر دیگران بسیار قابل اعتماد، وفادار، با ملاحظه و… است. ممکن است ظاهر شود، اما در درون ممکن است تصویر ذهنی منفی، گیج، مضطرب و تنها از خود داشته باشد. زیرا این افراد در ارتباط با دیگران بسیار مهربان، بخشنده و حتی منعطف هستند، اما نسبت به خود بسیار سختگیر هستند و به احساسات خود اهمیتی نمی دهند.

چیزهایی که به ما کمک می کند احساس خوبی داشته باشیم

مفهوم عشق به خود ممکن است برای هر فردی متفاوت باشد زیرا هرکسی از روش های مختلفی برای دوست داشتن خود استفاده می کند. درک اینکه چگونه و از چه راه هایی می توانیم خودمان را دوست داشته باشیم، بخش مهمی از سلامت روان ما است. اگر آنقدر درگیر کارهای روزانه هستیم که زمانی برای مراقبت از خود نداریم، ممکن است در یک روتین گیر کنیم، بنابراین باید کاری کنیم تا انرژی از دست رفته خود را به دست آوریم. به نظر می رسد که انجام برخی کارها باعث می شود ما احساس شادی بیشتری داشته باشیم، که باعث می شود خودمان را بیشتر دوست داشته باشیم، در اینجا چند مورد وجود دارد:

برای خودت وقت بگذار

برای مدتی خود را از کارهای روزمره و مشکلات زندگی رها کنید و بدون اینکه به چیز دیگری فکر کنید، فعالیت های مورد علاقه خود را انجام دهید. این بار فقط برای تفریح ​​شماست. اگر می خواهید در آن لحظه چای بنوشید، این کار را انجام دهید یا اگر می خواهید فیلم مورد علاقه خود را تماشا کنید، حتما این زمان را برای خود اختصاص دهید. این باعث کاهش اضطراب شما می شود. دور شدن از هرج و مرج زندگی راهی عالی برای دوست داشتن و ارزش گذاری برای خود است.

مراقب بدن خود باشید

اگر بدنتان به شما هشدار می دهد که باید استراحت کنید، آن را در اولویت خود قرار دهید. اگر در مکانی مانند محل کار خود هستید، می توانید برای این کار حرکات و کشش انجام دهید. سالم بخورید و ورزش کنید.

اعتماد به نفس

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای دوست داشتن خود انجام دهید این است که به خودتان اعتماد کنید. دوست داشتن خود یعنی پذیرفتن خود همانگونه که هستی. پس احساسات خود را همانطور که هستند بپذیرید و سلامت جسمی، عاطفی و روانی خود را در اولویت قرار دهید. هرچه بیشتر روی این جنبه از خودتان کار کنید، اعتماد به نفس بیشتری به دست می آورید و هر چه اعتماد به نفس بیشتری به دست آورید، کمتر در مواجهه با چالش ها کوتاهی می کنید.

خودتان را به خاطر اشتباهاتتان سرزنش نکنید

اگر به اشتباهاتی که مرتکب شده اید فکر کنید، به شما کمک می کند تا خود را ببخشید و از اشتباهی که مرتکب شده اید حرکت کنید. وقتی خودتان را با تمام اشتباهاتی که مرتکب می شوید دوست داشته باشید، احساس ارزشمندی خواهید کرد. اگرچه رها کردن گذشته دشوار است، اما هرگز نمی توانی به عقب برگردی، اما می توانی آنچه اتفاق افتاده را درک کنی و از آن به عنوان تجربه ای برای آینده استفاده کنی.

به خودت سخت نگیر

شاید برای بسیاری از ما پیش آمده باشد که قوانین سختگیرانه ای برای خود داریم. این طبیعی است و ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. اما باید هر از گاهی به خود استراحت دهیم. از آنجایی که هیچ فردی کامل نیست، ما نباید به خودمان سخت بگیریم.

برای خود خرید کنید

تجربه نشان داده است که خرید به ویژه برای خانم ها لذت بخش است. حتی اگر بودجه کافی برای این کار ندارید، قدم زدن در مراکز خرید نیز می تواند باعث ترشح هورمون لذت به نام «دوپامین» شود. بسیاری از مشاوران خانواده این روش را برای تجربه بهتری توصیه می کنند.

افکار و احساسات خود را روی کاغذ بیاورید

این به شما کمک می کند، اگر بعداً به گذشته نگاه کنید و گذشته را مرور کنید، ببینید که چگونه آن موقعیت خاص را در آن زمان مدیریت کرده اید. این نیز یک راه خوب برای خلاص شدن از تجربیات و احساسات منفی است. همچنین به شما کمک می کند از اتفاقات بد و ناخوشایند درس بگیرید.

یاد بگیرید به دیگران “نه” بگویید

گاهی اوقات ما بیش از حد تلاش می کنیم تا دیگران را راضی کنیم و نیازهای آنها را در اولویت قرار دهیم. در این مواقع باید قدرت نه گفتن را داشته باشیم.

فهرستی از دستاوردهای خود تهیه کنید

این یکی از بهترین کارهایی است که می توانیم برای دوست داشتن خود انجام دهیم. به ما احساس خوب و شادی می دهد. گاهی اوقات ما نکات مثبت خود را فراموش می کنیم و فقط روی نکات منفی خود تمرکز می کنیم.

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

تلاش مداوم برای مقایسه زندگی خود با دیگران باعث می شود که استعدادها و نقاط قوت خود را نادیده بگیریم و بر آنچه که داریم تمرکز نکنیم زیرا همیشه خود را با افرادی مقایسه می کنیم که از زندگی آنها اطلاعی نداریم.

نسبت به کسانی که به شما صدمه زدند بخشنده باشید

بخشش گاهی سخت است، مخصوصا برای کسانی که ما را آزار داده اند. اگر مدام بخواهیم به این موضوع فکر کنیم و مدام در درون خود به فکر انتقام باشیم، تحمل این خشم، رشد عشق را در درون خودمان دشوارتر می کند. باید قلبمان را از این کینه ها پاک کنیم تا جایی برای احساسات و تجربیات مثبت بیشتر باشد.

هرگز از خودت دست نکش

هیچ وقت برای رسیدن به آنچه می خواهید دیر نیست. این شما هستید که باید برای شکل دادن به زندگی خود تلاش کنید. بنابراین در مقابل هر سختی و مشکلی که پیش می آید نباید خود را گم کنید و عقب نشینی کنید.