سوالات دارویی و مسمومیت را از کجا بپرسیم؟

سوالات دارویی و مسمومیت را از کجا بپرسیم؟

انتخابتو و به نقل از سازمان غذا و دارو، هفته پیشگیری از مسمومیت ها از امروز یکم آبان ماه با شعار «با افزایش آگاهی و اقدامات پیشگیرانه از سلامت در برابر مسمومیت محافظت کنیم» آغاز شد. سه شنبه 10 آبان ماه اولین روز از هفته پیشگیری از مسمومیت ها به عنوان «روز پیشگیری از مسمومیت های دارویی» نامگذاری شد.

مرکز مشاوره دارو و سموم در تهران همه روزه از ساعت 08:00 الی 20:00 ساعت 190 باز است و می توانید قبل از مراجعه به مراکز درمانی دارو و سموم در مورد داروها و نحوه برخورد با فرد مسموم سوالات خود را مطرح کنید. مرکز اطلاعات.

تاکید شد که استفاده از جعبه‌های توزیع دارو در سالمندان می‌تواند در پیشگیری از مسمومیت و مصرف مکرر دارو مفید باشد و پزشکان و داروسازان باید در برخورد با بیماران سالمند از نحوه توزیع دارو در این جعبه‌ها مطمئن شوند. زیرا کاهش بینایی، شنوایی و فراموشی در برخی از سالمندان می تواند منجر به اشتباه در مصرف دارو و در نتیجه مسمومیت دارویی شود.

بیشترین مسمومیت های گزارش شده به مراکز اطلاع رسانی دارو و سموم و بیمارستان های کشور، مسمومیت های دارویی است. بنابراین در هنگام مراجعه به پزشک و خرید دارو از داروخانه بهتر است کودکان با والدین سالمند خود همراهی کنند تا از صحت روش مصرف دارو مطمئن شوند. .

شایع ترین علت مسمومیت در دنیا مصرف بیش از حد داروها است و به یاد داشته باشید که از مهمترین راه های ورود به بدن یعنی دهان، تنفس، پوست و تزریق، سلامتی خود را به خطر نیندازید. از سوی دیگر، مصرف خودسرانه داروها بدون تجویز پزشک و مصرف مقادیر زیاد برخی از داروهای به ظاهر کم خطر می تواند برای فرد کشنده باشد.

همیشه تاکید می شود که افراد نباید با چشیدن و یا بو کردن یک ماده ناشناخته را شناسایی کنند و اولین لحظات پس از مسمومیت برای نجات فرد مسموم بسیار مهم است.

وظیفه مهم مراکز اطلاع رسانی دارو و سموم، درمان مسمومیت نیست، بلکه راهنمایی فرد مسموم یا همراهان او برای کنترل و کاهش عوارض ناشی از مسمومیت است. در صورت مسمومیت دارویی عمدی بهتر است از فرد مسموم نام دارو یا داروها و تعداد هر کدام را بپرسید و در صورت هوشیاری به کادر درمانی اطلاع دهید.

در مواجهه با فرد مسموم و بیهوشی که بسته دارویی را خورده است، بسته های دارو را با حفظ خونسردی و بدون ایجاد استفراغ به همراه بیمار به بیمارستان ببرید و از دادن مایعات به فرد مسموم بیهوش خودداری کنید. .