طرز تهیه تکین خوشمزه به سبک مازندرانی چگونه است؟

طرز تهیه تکین خوشمزه به سبک مازندرانی چگونه است؟

برای فرار غذاهای محلی در واقع به عنوان میراث فرهنگی مردم هر کشور به حساب می آیند. با گذشت زمان، با مدرن شدن زندگی و ورود غذاهای جدید، برخی از این غذاها به تدریج فراموش شدند و یا روش های طبخ تغییر یافت. اگر به هر جای ایران بروید حتما با غذاهای خوشمزه و محلی مواجه می شوید که برخی از آنها را تا به حال نخورده اید و حتی اسمشان را نشنیده اید. تکین یکی از غذاهای لذیذ و اصیل ایرانی است که در شهرها و مناطق مختلف ایران به روش های مختلف طبخ می شود که هر کدام طعم منحصر به فرد خود را دارند. گوشت تکین، مرغ، سیب زمینی، پیاز، آلو، بادمجان و غیره. ساخته شده با مواد. تکین مازندرانی یک سبک طبخ تکین است که از برنج، مرغ یا گوشت و اسفناج تشکیل شده است، بسیار خوشمزه و متفاوت است. اگر می خواهید این تکین خوشمزه را در خانه تهیه کنید، این مطلب را با آموزش تکین مازندرانی همراهی کنید.

مواد مورد نیاز

برنج: 3 پیمانه
مرغ: 3 عدد
اسفناج: نیم کیلو
پیاز: ۲ عدد
رب انار: 4 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم

چگونه تهیه می شود

طرز تهیه تکین خوشمزه به سبک مازندرانی چگونه است؟

برای تهیه این تکین مازندرانی خوشمزه ابتدا برنج را با آب گرم و مقداری نمک خیس کنید و کنار بگذارید. تکه های مرغ را با نمک، فلفل سیاه و زردچوبه مزه دار کنید و نیم ساعت استراحت دهید. سپس در تابه ای مناسب مقداری روغن بریزید و روی اجاق گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. حالا تکه های مرغ را در روغن داغ سرخ کنید و کنار بگذارید. در مرحله بعد پیازها را خرد کرده و با کمی روغن تفت دهید. مقداری زردچوبه روی پیاز بریزید و سپس اسفناج شسته و خرد شده را اضافه کنید. اجازه دهید اسفناج آبکش شود و نرم شود. مقداری نمک و فلفل روی اسفناج بریزید و اجاق گاز را خاموش کنید. برنج را آبکش کنید. یک قابلمه سیب زمینی را در کف قابلمه دلخواه قرار دهید، سپس نصف برنج آبکش شده را داخل قابلمه بریزید. حالا روی مرغ سرخ شده مقداری رب انار بمالید و روی سطح برنج بگذارید و مخلوط پیاز و اسفناج سرخ شده را روی مرغ بریزید. در آخر بقیه برنج آبکش شده را روی مواد بمالید و مقداری روغن و کره روی برنج بریزید و با حرارت ملایم به مدت 45 دقیقه بپزید تا برنج پخته و دم بکشد. بعد از این مدت، تکین را دوباره در یک بشقاب بزرگ و گرد قرار دهید و سرو کنید، لذت ببرید.

نکات برجسته
همانطور که می دانید اسفناج یک سبزی بسیار خاص و سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از سرطان، پوست و موی سالم و استخوان های قوی مفید است. این سبزی مغذی ممکن است بهترین دارو برای درمان یبوست به خصوص در افراد میانسال و مسن باشد. هنگام شستن اسفناج باید به نکات زیر توجه کنید که اسفناج حاوی ماسه است: بنابراین چند دقیقه آن را در آب گرم بگذارید تا شن ته نشین شود و در نهایت به آرامی آن را از قسمت بالای اسفناج بردارید و با آب سرد بشویید تا ماسه ته نشین شده دوباره به اسفناج نچسبد. اسفناج را هرگز بعد از خرد کردن نشویید تا ارزش غذایی آن از بین نرود. اسفناج را به میزان لازم بپزید و هرگز آن را پخته نگهداری نکنید. هنگام خرید اسفناج برگ های نرم و تازه را انتخاب کنید. برگ های بزرگ و تیره به چین های شما زیبایی نمی بخشد. اسفناج را نیز باید به قطعات چهار سانتی متری خرد کنید. اگر اسفناج کوچکتر خرد شود، له می شود و تغییر شکل می دهد.

پس از شستن برنج، آب گرم و نمک را اضافه کنید. به اندازه ای نمک اضافه کنید تا کمی شورتر از حد معمول شود. اجازه دهید برنج چند ساعت خیس بخورد. برای اینکه برنج کیفیت بهتری داشته باشد، بهتر است حداقل 3 ساعت آن را در نمک خیس کنید. اگر وقت دارید، خیس کردن برنج را از شب قبل فراموش نکنید. برای آبکش کردن برنج، دو سوم قابلمه را پر از آب کنید و روی آتش بگذارید. نمک را روی آن اضافه کنید. وقتی آب جوش آمد، برنج را اضافه کنید. آب اضافه شده به آبی که برنج در آن خیسانده بود را خالی کنید و برنج خیس خورده را در آب در حال جوش بریزید.
هنگام جوشاندن برنج، حرارت نباید کم باشد و شعله گاز باید متوسط ​​به زیاد باشد. در قابلمه را نپوشانید و صبر کنید تا آب برنج بجوشد. وقتی آب دوباره به جوش آمد، دانه های برنج را با چند مرتبه هم زدن به دقت و در فواصل مختلف بشکنید. مراقب باشید برنج را خرد نکنید. تقریباً برنج باید حدود ده تا چهارده دقیقه بجوشد. البته زمان پخت برنج بسته به نوع آن متفاوت است. برنج زمانی که دانه های آن نرم است برای آبکشی مناسب است. اما مغز او هنوز سالم است. پس از آبکش کردن برنج، اطمینان حاصل کنید که برنج کاملاً آبکش شده است. سپس روی برنج آب سرد بریزید تا دانه ها نپزد و نمک اضافی بین دانه ها گرفته شود و از شور شدن برنج جلوگیری شود. اگر می خواهید برنج طولانی تر شود، وقتی برنج شروع به جوشیدن کرد، یک لیوان آب سرد اضافه کنید. این کار برنج را شوکه کرده و باعث بلندتر شدن آن می شود. مراقب باشید از وسط برنج آب سرد اضافه نکنید. اما برنج اطراف را خیلی آرام اضافه کنید.

– رب انار نوعی رب است که از دانه های انار تهیه می شود و به دو صورت ترش و شیرین در بازار موجود است. رب انار معمولا تیره رنگ است. البته نباید زیاد سیاه شود که نشانه سوختن خمیر در حین پخت است. یک رب انار خوب نباید خیلی سفت باشد. همچنین نباید بوی ترش بدهد. برای طبخ تکین مازندرانی سعی کنید رب انار را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید یا از کسانی که در منزل رب انار تمیز درست می کنند. اگر رب انار شما رقیق نشد، آن را با سرکه رقیق کنید.