شیر مادر؛ معجزه در درمان زردی نوزادان

شیر مادر؛ معجزه در درمان زردی نوزادان

انتخابتو، زردی یا زردی در نوزادان یکی از شایع ترین مشکلاتی است که می تواند نوزادان را درگیر کند. این مشکل به این دلیل رخ می دهد که میزان بیلی روبین در خون در نتیجه تجزیه هموگلوبین افزایش می یابد. در واقع، از آنجایی که کبد نوزادان تازه متولد شده به طور کامل رشد نکرده است، نمی تواند به خوبی بیلی روبین را پردازش کند که باعث زردی پوست و چشم می شود.

در بیشتر موارد، زردی نوزاد خفیف است و نیاز به درمان خاصی ندارد و صرفاً با قرار گرفتن در معرض نور طبیعی، بیلی روبین تجزیه می شود و مشکل برطرف می شود، اما در موارد جدی تر، نوزاد ممکن است نیاز به فتوتراپی یا حتی خون گیری داشته باشد. . هنگامی که سطح بیلی روبین به حالت عادی برمی گردد، نور درمانی بیلی روبین را به موادی تجزیه می کند که از طریق ادرار و مدفوع دفع می شوند.

شیردهی مکرر نیز ممکن است به کاهش زردی کمک کند زیرا شیر مادر به حذف سریعتر بیلی روبین کمک می کند. ضمناً مادران باید به علائم زردی توجه کرده و در صورت نگرانی با پزشک مشورت کنند و والدین را در مورد زردی نوزاد آگاه و آموزش دهند. می تواند نقش مهمی در پیشگیری از عوارض احتمالی و مدیریت این مشکل داشته باشد.

علت زردی نوزادان چیست؟

با توجه به اهمیت تغذیه با شیر مادر و نقش این تغذیه کامل در درمان زردی نوزادان، زهرا بدیعی، متخصص اطفال و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به علت زردی نوزادان و راهکارهای درمانی گفت: 60 درصد نوزادان کامل و 80 درصد نوزادان نارس تا حدودی از زردی رنج می برند که این طبیعی است و دلیل آن این است که کبد نوزادان نیاز به تجزیه و تبادل بیلی روبین دارد از سوی دیگر، اگر نوزاد شیر کافی تولید نکند و نتواند مدفوع کند، میزان مدفوع باقی مانده در روده ها افزایش می یابد، جذب بیلی روبین افزایش می یابد و احتمال زردی در آن وجود دارد. کودک افزایش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات دلایل غیرطبیعی مانند ناسازگاری خون مادر با خون نوزاد، کمبود برخی آنزیم ها و بیماری های مختلف نیز می تواند باعث مسمومیت در نوزادان شود، اگر حجم شیر مادر نباشد، نوزادان شیرده نیز می توانند اضافه کنند آن را ممکن است مدفوع کافی نداشته باشند و اگر مدفوع به دلیل وجود مقادیر زیادی بیلی روبین در مدفوع دفع نشود، سطح زردی در نوزادان افزایش می یابد.

عضو هیئت علمی و متخصص اطفال دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می گوید: برای درمان این نوزادان باید روند شیردهی را تنظیم کرد، مادر را به اندازه کافی تغذیه کرد و روش های شیردهی را به مادر آموزش داد تا شیردهی سالم باشد. در صورت انجام صحیح و رعایت موارد احتیاطی فوق، اجابت مزاج افزایش یافته و زردی نوزاد کاهش می یابد. این نوع زردی معمولا از روز دوم تولد شروع می شود و قبل از هفته اول پایان می یابد.

آیا استفاده از شیر خشک در درمان یرقان مفید است؟

بدیعی ادامه می دهد: برخی از مادران فکر می کنند که اگر شیر خشک به نوزاد داده شود، زردی کمتر می شود و در صورت استفاده از شیر خشک، زردی کمتر می شود، اما این روند هرگز توصیه نمی شود و مادران باید در استفاده از شیر مصنوعی مراقب باشند. . تمایل به استفاده از شیر مادر کاهش می یابد.

نوع دیگری از زردی مربوط به شیر مادر وجود دارد که معمولاً در پایان هفته اول تولد شروع می شود و می تواند تا سه ماه ادامه یابد. در حالی که اعتقاد بر این است که موادی در شیر مادر وجود دارد که باعث اختلال در تبدیل آنزیم ها و دفع بیلی روبین از روده می شود، برخی نیز معتقدند این مشکل به خودی خود اثرات مثبتی دارد.

متخصص اطفال و مدرس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می افزاید: سطوح کم بیلی روبین می تواند اثر آنتی اکسیدانی داشته باشد و نوزادانی که زردی کوچک دارند کمتر دچار عفونت می شوند، اما اگر میزان زردی نوزاد بالا باشد ممکن است منجر به عفونت کمتر شود. از آنجایی که می تواند باعث آسیب مغزی و گوش و فلج مغزی شود، به مادران آموزش داده می شود که به محض احساس زردی نوزاد، به پزشک مراجعه کنند و معاینات لازم را انجام دهند و درمان های مناسب را انجام دهند.

بدیعی می افزاید: برخی می گویند اگر چند روزی شیر دادن را قطع کنید، فرمول زردی نوزاد کاهش می یابد، واقعیت این است که اگر تعداد بیلی روبین بسیار زیاد باشد و زردی ناشی از شیر مادر باشد، با قطع شیر مادر، زردی کاهش می یابد، اما این روش به هیچ وجه توصیه نمی شود. . مگر اینکه بیلی روبین به سطوح بسیار بالایی برسد، پزشک ممکن است استفاده از شیر مصنوعی را چندین بار در روز علاوه بر شیر مادر برای تغذیه کودک توصیه کند.

کاهش شیر مادر با محرومیت از برخی غذاها

وی توضیح می دهد: برخی تصور می کنند مادران شیرده نباید غذاهای گرم مانند گوشت، خرما و … بخورند اما هیچ کدام از این موارد از نظر علمی ثابت نشده است و مادر شیرده می تواند انواع غذاها را بخورد و محدودیت غذایی ندارد. تغذیه مادر در زردی یا افزایش بیلی روبین نوزاد تاثیری ندارد.

کارشناس بهداشت و بیماری های کودک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه محرومیت مادران شیرده از برخی غذاها باعث کاهش شیر آنها و افزایش مجدد زردی نوزاد می شود، ادامه داد: اما اگر نوزاد مبتلا به زردی شود، خانواده خانواده به آن مبتلا می شوند. باید با پزشک مشورت کرد و اگر سطح بیلی روبین نوزاد از مقدار مشخصی بالاتر نبود، ممکن است پیگیری و اطمینان خاطر به مادر راه حل باشد.

بدیعی می گوید: هیچ غذایی نمی تواند شیر مادر را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و برخی پیشنهادات تجربی در این زمینه دارند، اما تنها غذایی که در کتب علمی پایه ذکر شده سیر است. سیر اثر آنتی اکسیدانی دارد و باعث افزایش شیر می شود، اما به طور کلی، مادر شیرده باید تغذیه کامل و کافی داشته باشد و زیاده روی نکند.

شیر مادر؛ معجزه در درمان زردی نوزادان

بر این اساس شیر مادر در درمان زردی نوزاد جایگاه بسیار مهمی دارد، تغذیه مکرر با شیر مادر باعث تحریک روده کودک و افزایش دفع مدفوع می شود، بیلی روبین اضافی که عامل زردی نوزاد است از طریق مدفوع دفع می شود، بنابراین شیردهی مکرر باعث تحریک روده کودک می شود. روده نوزاد را افزایش می دهد و دفع مدفوع را افزایش می دهد و تغذیه منظم شیردهی به نوزادان می تواند به کاهش سطح بیلی روبین در خون و درمان زردی کمک کند.

شیر مادر حاوی مواد مغذی و آنتی بادی هایی است که به تقویت سیستم ایمنی کودک، جلوگیری از عفونت ها و بیماری های مختلف کمک می کند و این تغذیه طبیعی و کامل بهترین انتخاب برای نوزادان است و به بهبود سلامت و رشد کلی آنها کمک می کند. تغذیه نوزاد با شیر مادر نه تنها برای درمان یرقان، بلکه به طور کلی برای تقویت بدن نوزاد بسیار مفید است.

علاوه بر این، شیردهی با ایجاد پیوند عاطفی قوی بین مادر و نوزاد به کاهش استرس و اضطراب در مادر کمک می کند، این پیوند عمیق و محبت آمیز به بهبود وضعیت روحی و روانی کودک کمک می کند و می تواند روند درمان را بهبود بخشد. به همین دلیل توصیه می شود که مادران به خصوص در دوره هایی که نوزاد نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارد، نوزاد خود را با شیر خود تغذیه کنند.