عوارض سنگین افسردگی فصلی بر سلامت روان

عوارض سنگین افسردگی فصلی بر سلامت روان

به گزارش خبرگزاري ايمنا، افسردگي فصلي بر زندگي فردي و اجتماعي سنگيني مي‌زند و توانايي افراد در تجربه شادي و ارتباط با ديگران را مختل مي‌كند. این اختلال روانی که با کاهش نور طبیعی روز و تغییر فصول بدتر می شود، می تواند منجر به خستگی مفرط، کاهش انگیزه و انزوای اجتماعی شود.

افرادی که افسردگی فصلی را تجربه می کنند از فعالیت های روزانه خود جدا می شوند، توانایی آنها در برقراری ارتباط موثر و حفظ روابط اجتماعی کاهش می یابد و توانایی آنها برای کار و تحصیل کاهش می یابد.

در واقع افسردگی فصلی یا اختلال عاطفی فصلی (SAD) یکی از اختلالات روانی شایع است که با تغییرات فصلی همراه است، به ویژه در فصل پاییز و زمستان، این اختلال اغلب با کاهش شدت نور طبیعی روز و کوتاه شدن روز تشدید می شود. می تواند منجر به علائمی شبیه به افسردگی و خستگی شود که بر کیفیت زندگی افراد مبتلا به افسردگی فصلی تأثیر می گذارد، ممکن است احساس ضعف و ناامیدی داشته باشد.

علائم افسردگی فصلی اغلب با تغییر در الگوهای خواب و اشتها همراه است و افراد ممکن است بیش از حد بخوابند، نتوانند از فعالیت های روزانه لذت ببرند، انرژی کم و افزایش وزن را تجربه کنند.

یکی از راه های موثر برای مقابله با افسردگی فصلی نور درمانی است و علاوه بر نور درمانی، تغییر سبک زندگی مانند ورزش منظم، تغذیه سالم، حفظ ارتباطات اجتماعی می تواند به کاهش علائم افسردگی فصلی و همچنین افزایش آگاهی عمومی کمک کند. آگاهی از افسردگی فصلی ممکن است به بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به این اختلال کمک کند.

پزشکان و متخصصان در زمینه روانشناسی و روانپزشکی نیز می توانند نقش مهمی در تشخیص و درمان افسردگی فصلی داشته باشند و در برخی موارد استفاده از داروهای ضد افسردگی می تواند به بهبود وضعیت روحی و جسمی افراد مبتلا به این بیماری کمک کند. اختلال و ارائه آموزش و درمان. اطلاع رسانی به مردم از افسردگی فصلی نیز می تواند نقش مهمی در پیشگیری و درمان این اختلال داشته باشد.

افزایش ملاتونین در مغز دلیل افسردگی فصلی است

حسین روزبهانی، دکترای روانشناسی بالینی. و عضو سازمان روانشناسی کشور وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: افسردگی فصلی معمولا در پاییز و زمستان اتفاق می افتد و در شش ماهه اول سال این افسردگی وجود ندارد و علائم آن شبیه افسردگی شدید است.

علت بیولوژیکی یا علت افسردگی فصلی افزایش ملاتونین در مغز است، ملاتونین هورمون تاریکی است و به طور طبیعی ملاتونین تولید می کند. ملاتونین با طولانی شدن شب افزایش می یابد، این هورمون به طور معمول از غده صنوبری مغز ترشح می شود و این باعث می شود افرادی که مستعد بیولوژیکی به افسردگی فصلی هستند علائم افسردگی را تجربه کنند.

دکترای روانشناسی بالینی و عضو انجمن روانشناسی کشور می گوید: برای درمان افسردگی فصلی، ملاتونین یکی از راه حل های کاهش ملاتونین نور درمانی است که در آن فرد قبل از طلوع خورشید در معرض نور مصنوعی قرار می گیرد و در نتیجه تولید کمتری دارد. ملاتونین در مغز شما اتفاق می افتد.

روزبهانی ادامه می دهد: زمانی که افسردگی حداقل دو هفته طول بکشد به آن افسردگی اساسی می گویند و افرادی که از این عارضه رنج می برند باید افسرده باشند یا از فعالیت ها و موضوعاتی که قبلاً از آن لذت می بردند لذت نبرده باشند. شدت علائم باید به حدی باشد که عملکرد فرد بدتر می شود.

کدام افراد بیشتر در معرض افسردگی فصلی هستند؟

وی با بیان اینکه نمی توان گفت که فرد دچار افسردگی شدید شده است در صورتی که عملکرد وی بدتر نشود، توجه را به مواردی از جمله تغییر وزن (حداقل 5 درصد در ماه)، کم یا زیاد خوابیدن و این کاهش وزن جلب می کند. انرژی فرد ناتوانی در انجام هر گونه فعالیت، کاهش اعتماد به نفس، احساس گناه، مشکل در تمرکز و تصمیم گیری از جمله علائم افسردگی است.

یکی از اعضای سازمان روانشناسی کشور که دارای مدرک دکتری روانشناسی بالینی و عضویت در سازمان روانشناسی کشور است، می افزاید: کندی روانی حرکتی (بسیار کم انرژی و کندی رفتار و گفتار) یا برانگیختگی روانی حرکتی (بیش فعالی)، کاهش انگیزه احساس غم و اندوه، فقدان احساسات. نشاط، نیاز به انگیزه بیرونی برای انجام فعالیت ها، داشتن باورهای منفی در مورد توانایی ها، عدم امید به آینده و یبوست از دیگر علائمی است که افراد مبتلا به افسردگی تجربه می کنند.

روزبهانی با اشاره به اینکه بروز افسردگی فصلی در زنان به طور کلی 1.5 تا 3 برابر مردان است، اظهار داشت: این افسردگی در هر سنی قابل مشاهده است و در سنین 20 تا 20 سال بیشتر دیده می شود. 30 و در افراد با اقوام. درجه اول، افسرده می شوند، دو تا چهار برابر بیشتر از افراد دیگر در معرض افسردگی هستند.

وی بیان می کند که افسردگی فصلی زندگی افراد را مختل می کند، همه جنبه های زندگی آنها را تحت تأثیر قرار می دهد و روابط بین فردی و اجتماعی آنها را تحت تأثیر قرار می دهد، بنابراین افراد برای کنترل افسردگی فصلی و بهبود علائم باید با متخصصان مشورت کنند.

عوارض سنگین افسردگی فصلی بر سلامت روان

تاثیر ژنتیک بر افراد مبتلا به افسردگی فصلی

سامیه طاهری، روانشناس و مشاور خانواده در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به افسردگی فصلی و علائم آن، اظهار کرد: افسردگی فصلی نوعی اختلال عاطفی فصلی است و بیشتر در پاییز و زمستان افراد را مبتلا می کند و با فرا رسیدن بهار و تابستان علائم افسردگی در افراد بروز می کند. کاهش یا بهبود یابد.

هنگامی که افسردگی فصلی به دلیل بهره مندی کمتر از نور خورشید در فصل های پاییز و زمستان رخ می دهد، اگر خانواده فرد با افسردگی یا اختلال دوقطبی مواجه باشد، زنان بیشتر از مردان رنج می برند. افسردگی فصلی در این افراد افزایش می یابد.

مشاور و روانشناس خانواده بیان می کند: افراد مبتلا به افسردگی فصلی کم انرژی، غمگینی، بی قراری، عدم تمرکز و ناامیدی را تجربه می کنند که از انجام این کارها لذت می برند، اما احساس گمراهی، بی حالی و بی قراری می کنند.

طاهری با اشاره به اینکه کاهش توانایی حل مسئله و تصمیم گیری، اختلال در خواب، اشتها یا تغییر وزن از دیگر علائم افسردگی فصلی است، ادامه می دهد: کسانی که از افسردگی فصلی رنج می برند در صورت تمایل ممکن است به خواب بیشتری نیاز داشته باشند. مصرف غذاهای پر کربوهیدرات افزایش خواهد یافت.

چگونه علائم افسردگی فصلی را کاهش دهیم؟

وی با اشاره به اینکه ورزش و فعالیت بدنی منظم در بهبود افسردگی و به ویژه افسردگی فصلی مفید است، می گوید: با توجه به اینکه این نوع افسردگی با کاهش دریافت نور خورشید همراه است، افراد باید ساعات بیشتری را در معرض نور خورشید قرار دهند. زمانی که آنها ترجیح می دهند بیرون بروند باید زمانی باشد که بتوانند از نور خورشید بهره مند شوند.

این مشاور و روانشناس خانواده با اشاره به اینکه داشتن برنامه روزانه و اقدام بر اساس آن می تواند علائم افسردگی را در افراد کاهش دهد، می افزاید: ویتامین D یکی از ویتامین هایی است که می تواند در بهبود علائم افسردگی موثر باشد، بنابراین افراد می توانند با پزشک مشورت کنند. از مکمل های ویتامین D استفاده کنید.

طاهری می افزاید: با توجه به اینکه افسردگی فصلی باعث افزایش انزوا و در خانه ماندن می شود، افراد باید سعی کنند از خانواده و دوستان خود دور نشوند و همواره تعامل و ارتباط خود را با افراد دیگر تقویت کنند. علائم افسردگی فصلی را از بین می برد و خلق و خوی افراد را بهبود می بخشد.

استراحت و خواب کافی، تعامل با اطرافیان، انجام فعالیت هایی که از آن لذت می برید، ورزش و فعالیت بدنی از جمله راهکارهایی هستند که می توانند در بهبود علائم افسردگی فصلی موثر باشند، اما به طور کلی مشاهده افراد به موارد زیر اشاره می کند: افسردگی با یک روانشناس یا روانپزشک مشورت کنید تا درمان مناسبی را برای آنها انتخاب کنید.

عوارض سنگین افسردگی فصلی بر سلامت روان

بر این اساس افراد مبتلا به افسردگی فصلی نیاز به توجه و مراقبت ویژه دارند و افراد با شناخت علائم و نشانه های این اختلال می توانند به موقع آن را درمان و مدیریت کنند و از اثرات منفی آن در زندگی فردی و اجتماعی بکاهند. استفاده از روش‌های درمانی مؤثر مانند نور درمانی، مشاوره روان‌شناختی و تغییر سبک زندگی می‌تواند به بهبود خلق و خوی افراد مبتلا به افسردگی فصلی کمک کند.

برای بهبود خلق و خو و مدیریت افسردگی فصلی، مصرف غذاهای مغذی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی می تواند با افزایش انرژی به بهبود وضعیت روحی افراد کمک کند، در حالی که ملاقات با دوستان و خانواده و شرکت در فعالیت های اجتماعی می تواند احساس تنهایی را کاهش دهد و حمایت عاطفی را فراهم کند.

استفاده از تکنیک های آرامش بخش مانند مدیتیشن و تمرینات تنفسی می تواند به کاهش استرس و اضطراب ناشی از افسردگی فصلی کمک کند. داشتن یک برنامه خواب منظم و مناسب می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد و ساعت بیولوژیکی بدن را تنظیم کند. این امر تأثیر بسزایی در کنترل علائم افسردگی فصلی دارد. افسردگی