چرا اکثر گلادیاتورهای روم باستان گیاهخوار بودند؟

چرا اکثر گلادیاتورهای روم باستان گیاهخوار بودند؟

چرا اکثر گلادیاتورهای روم باستان گیاهخوار بودند؟

تصویر ما از گلادیاتورهای رومی اغلب بر اساس فیلم‌های هالیوود است: مردان تنومند و عضلانی که مانند ببرها با هیولاها می‌جنگند. اما شاید تعجب آور باشد که بدانید رژیم غذایی این جنگجویان به جای گوشت از میوه تشکیل شده بود.

به گزارش یورونیوز، واژه گلادیاتور از کلمه gladius به معنای شمشیر گرفته شده است. در امپراتوری روم، گلادیاتور جنگجویی بود که با حیوانات وحشی می جنگید، مجرمان را محکوم می کرد و با دیگر گلادیاتورها می جنگید.

گلادیاتورها بیشتر اسیران جنگی، بردگان و مجرمان محکوم بودند، اما کسانی هم بودند که داوطلبانه در مسابقات شرکت می کردند.

تخمین زده شد که مردانی که در مسابقات گلادیاتور شرکت می‌کنند، هر بار که می‌جنگند، «۱ در ۹» شانس کشته شدن داشتند.

در روم باستان، دنیای گلادیاتورها بسیار ساختار یافته بود و قوانین سختگیرانه ای وجود داشت که این جنگجویان باید از آنها پیروی می کردند. این ستاره های میدان های نبرد که در مرکز دنیای سرگرمی رومی نیز قرار داشتند، مانند ورزشکاران امروزی، رژیم غذایی سختی را دنبال می کردند و با تمرینات شدید مراقب سلامتی خود بودند.

رژیم غذایی گلادیاتورها چگونه بود؟

پزشک یونانی جالینوس در کتاب خود نوشت که ورزشکاران رومی برای عضله سازی گوشت می خوردند. سایر متون تاریخی ادعا می کنند که آنها از رژیم غذایی حبوبات و غلات پیروی می کردند.

اما مطالعه قبلی بر اساس تجزیه و تحلیل استخوان های گلادیاتور در سال 2008 توسط محققان دانشگاه پزشکی وین در اتریش و دانشگاه برن در سوئیس نشان داد که آنها عمدتا گیاهخوار بودند.

در این مطالعه که بر روی بقایای 22 گلادیاتور مربوط به 1800 سال پیش در شهر رومی افسوس در ازمیر انجام شد، محققان دریافتند که رژیم غذایی این جنگجویان رومی بر اساس غلات و عمدتاً بدون گوشت بوده است.

سطح استرانسیوم در استخوان های آنها نیز نشان می دهد که این جنگجویان نوشیدنی ساخته شده از خاکستر گیاهان را می نوشیدند.

این نوشیدنی نوعی تقویت‌کننده سلامتی برای جبران کمبود کلسیم بوده و به بازسازی بدن و التیام استخوان‌ها پس از مبارزه و تمرین کمک می‌کند.

ترکیبات استخوانی به جا مانده از گلادیاتورها نشان می داد که غذاهای معمول آنها گندم، جو و لوبیا بود. نامی که همرزمانشان به این رزمندگان داده اند نیز از این رژیم گرفته شده است.

این رژیم غذایی غنی از کربوهیدرات، لایه قابل توجهی از چربی زیر پوستی را برای آنها فراهم کرد. این لایه چربی از رباط ها، اعصاب و رگ های خونی در برابر آسیب های ناشی از بریدگی محافظت می کند.

محققان می گویند تقریباً همه این مبارزان حرفه ای گوشت یا لبنیات کمی در رژیم غذایی خود داشتند. با این حال، گلادیاتورهایی نیز وجود داشتند که در اصل از مناطق دیگر امپراتوری روم آمده بودند و رژیم غذایی متفاوتی داشتند که شامل گوشت و محصولات لبنی بیشتری بود.