زرده تخم مرغ مفیدتر است یا سفیده؟

زرده تخم مرغ مفیدتر است یا سفیده؟

ثابت شده است که سفیده تخم مرغ دارای پروتئین باکیفیت و حاوی تمام آمینو اسیدهای ضروری برای ترمیم و رشد عضلات است.

به گزارش همشهری آنلاین، در این مقاله به فواید تغذیه ای و تفاوت های سفیده و زرده تخم مرغ می پردازیم. سفیده تخم مرغ کالری و کلسترول کمی دارد و برای کاهش وزن ایده آل است. زرده تخم مرغ سرشار از مواد مغذی ضروری، چربی های سالم و کولین (ویتامین B4) است.

به طور کلی تخم مرغ در مورد تغذیه سالم بسیار مغذی در نظر گرفته می شود. این ماده غذایی اغلب به عنوان یک نیروگاه تغذیه ای در نظر گرفته می شود که حاوی طیف گسترده ای از مواد مغذی ضروری از جمله پروتئین، ویتامین ها، مواد معدنی، چربی های سالم و غیره است. تخم مرغ از دو قسمت سفیده تخم مرغ و زرده تشکیل شده است و همیشه این بحث وجود دارد که کدام یک برای کسانی که در سفر کاهش وزن هستند بهتر است.

ارزش غذایی تخم مرغ

به گفته متخصصان، تخم مرغ متوسط ​​حاوی حدود 70 تا 80 کالری، 6 گرم پروتئین، 5 گرم چربی کل، 1.5 گرم چربی اشباع شده، 2 گرم چربی تک غیراشباع، 0.7 گرم چربی غیراشباع چندگانه و 186 میلی گرم کلسترول است. تقریباً 1 گرم کربوهیدرات است.

سفیده تخم مرغ چیست؟

سفیده تخم مرغ که به عنوان آلبومین نیز شناخته می شود، مایعی شفاف و چسبناک است که زرده تخم مرغ را احاطه کرده است. بیشتر از آب (حدود 90٪) و پروتئین (حدود 10٪) تشکیل شده است.

فواید سفیده تخم مرغ برای سلامتی

کم کالری: به گفته متخصصان، 1 سفیده تخم مرغ تنها 17 کالری دارد.

کم چرب: گفته می شود که یک تخم مرغ حاوی 0.5 گرم چربی است که آن را گزینه سالم تری برای کسانی است که به دنبال محدود کردن مصرف چربی خود هستند.

پروتئین بالا: ثابت شده است که سفیده تخم مرغ دارای پروتئین باکیفیت است که حاوی تمام آمینو اسیدهای ضروری برای ترمیم و رشد عضلات است. به گفته کارشناسان، یک سفیده تخم مرغ حاوی 11 گرم پروتئین است.

بدون کلسترول: سفیده تخم مرغ حاوی کلسترول نیست و گفته می شود برای افرادی که سطح کلسترول بالا دارند یا بیماری قلبی دارند مفید است.

ارزش غذایی پایین: اگرچه سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین است، اما فاقد مواد معدنی و چربی های سالم مانند ویتامین های A، D، E، K، B12، ریبوفلاوین، فولات و اسیدهای چرب ضروری است.

کنترل فشار خون: گفته می شود که آنها سرشار از پتاسیم هستند که می تواند به کاهش و حفظ فشار خون کمک کند. ویتامین ریبوفلاوین به پیشگیری از آب مروارید و سردردهای میگرنی کمک می کند.

زرده تخم مرغ چیست؟

زرده قسمت زرد تخم مرغ است که با سفیده (آلبومین) احاطه شده است. در تخمک های بارور شده، به عنوان منبع اصلی مواد مغذی برای رشد جنین عمل می کند.

فواید زرده تخم مرغ برای سلامتی

کم کالری: یک زرده تخم مرغ تقریباً 55 کالری دارد.

غنی از مواد مغذی: سرشار از مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین ها (ویتامین های A، D، E، K، B)، مواد معدنی (آهن، فسفر، روی) و چربی های سالم مانند اسیدهای چرب امگا 3 است.

سرشار از کولین (ویتامین های B): زرده تخم مرغ یکی از بهترین منابع غذایی کولین است که یک ماده مغذی مهم برای سلامت مغز، عملکرد کبد و متابولیسم است. به گفته کارشناسان، یک زرده تخم مرغ 147 میلی گرم کولین فراهم می کند.

سرشار از چربی‌های سالم: سرشار از چربی‌های غیراشباع از جمله چربی‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع است که مصرف متعادل آن برای سلامت قلب مفید است. هر تکه تخم مرغ در مجموع می تواند حاوی 27 گرم چربی باشد.

سرشار از آهن: 90 درصد آهن موجود در تخم مرغ در زرده وجود دارد.

کلسترول بالا: زرده تخم مرغ سرشار از کلسترول است و یک زرده تخم مرغ بزرگ حاوی تقریباً 185 میلی گرم کلسترول است. در حالی که کلسترول رژیم غذایی ممکن است تأثیر کمتری بر سطح کلسترول خون در برخی افراد داشته باشد، افرادی که دارای مشکلات سلامتی خاصی مانند کلسترول بالا یا بیماری قلبی هستند ممکن است نیاز به محدود کردن مصرف کلسترول در رژیم غذایی خود داشته باشند.

برای چشم مفید است: کاروتنوئیدهای موجود در زرده تخم مرغ به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و از چشم در برابر رادیکال های آزاد که به شبکیه چشم آسیب می زند محافظت می کند.

کدام یک برای کاهش وزن سالم تر است؟

به گفته متخصصان، سفیده تخم مرغ برای کاهش وزن مفید است زیرا کالری کمی دارد و پروتئین بالایی دارد. با این حال، گنجاندن زرده و سفیده تخم مرغ با هم در رژیم غذایی می تواند مواد مغذی ضروری و چربی های سالم را فراهم کند و از سلامت و سیری کلی حمایت کند. اگر به متخصصان اعتقاد داشته باشیم، همیشه خوب است که یک رویکرد متعادل را دنبال کنیم که هر دو را در رژیم غذایی شامل شود، اما این به ترجیحات تغذیه ای و اهداف سلامتی فرد نیز بستگی دارد.