پروتکلی در حوزه ایمنی کار در سینما امضا شد

پروتکلی در حوزه ایمنی کار در سینما امضا شد

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، فریدون جیرانی، محمدرضا عرب، سامان سالور، دانش آقباشاوی، مهدی جعفری، اصغر نعیمی و وحید موسائیان از اعضای هیئت مدیره کانون کارگردانان سینمای ایران و محمد فقانی و علی نیک بهبرات حضور داشتند. جلسه هیئت مدیره اتحادیه سینماگران ایران که امیر عابدی، حسن شجاعی از اعضای هیئت مدیره آن هستند، در خانه سینما شماره دو به بررسی چالش های نحوه اجرای ایمنی کار و امضای تفاهم نامه در این خصوص پرداختند.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش دریافتی در ابتدای این نشست، محمد فقانی با اشاره به دشواری های عکاسی فیلم و دغدغه های انجمن صنفی سینماگران در این حوزه، گفت: در راستای ایجاد امنیت شغلی بهتر مدیران سینمای ایران که یکی از ارکان مهم و هدایت کننده آثار سینمایی و نمایش های خانگی است، حساسیت بیشتری نسبت به حضور یک عکاس حرفه ای در کار خود دارند و با دقت و وسواس بیشتری به آن نگاه می کنند چرا که بالاخره این خروجی است. از تبلیغات آنها این به طور مستقیم بر نحوه تبلیغ محصول که مهمترین بخش عکس است تأثیر می گذارد.

امیر آبادی با تاکید بر اینکه کارگردان باید نسبت به عکس های کارش حساس باشد، ادامه داد: طبیعی است که فیلم ها در طول سال ها فراموش می شوند، اما عکس ها اساسا بیانگر شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوره هستند. جامعه همیشه باقی می ماند

وی افزود: همچنین شایان ذکر است که عکاسی سینما با توجه به تجهیزاتی که عکاس با خود حمل می کند، نسبت به دستمزدی که عکاس می گیرد، چندان زیاد نیست. اما حضور یک عکاس حرفه ای برگ برنده یک فیلم یا نمایش خانگی محسوب می شود.

علی نیک بهبود همچنین گفت: پیش از این جلسات مختلفی از سوی انجمن عکاسان سینما با کانون کارگردانان برگزار شده بود و هدف از برگزاری این نشست ها حمایت از عکاسان حرفه ای سینما توسط اعضای کانون کارگردانان است. اساساً باید بدانیم که در کار عکاسان حرفه ای سینما می فهمند که نتیجه نهایی کارشان برای تهیه کننده و کارگردان رضایت بخش است. این بدان معنا نیست که برای کار عکاسان غیرحرفه ای مانع ایجاد کنیم، بلکه به نظر می رسد عکاسی سینما از گذشته تا به امروز مجوز ورود کسانی بوده است که علاقه ای به این حرفه ندارند و همینطور نیز هست. مجوز برای کسانی که این حرفه را انجام نمی دهند. – عکاسان حرفه ای ماهیت اساسی عکاسی فیلم قابل توجه است.

حسن شجاعی همچنین گفت: نظر مدیران سینما برای عکاسان مهم است و از شما می خواهیم در نگاه خود به عکاسی فیلم سخت گیری کنید و بیشتر از عکاسان حرفه ای و اعضای صنف استفاده کنید. این روزها وجود عکاسان غیرحرفه ای در سینما بیش از پیش مطرح است. فکر می‌کنم عکاسانی که نمی‌توانند خواسته‌های تهیه‌کننده و کارگردان در تبلیغات اثر را برآورده کنند، باید به این موضوع بسیار مهم توجه کنند.

در ادامه این نشست فریدون جیرانی گفت: باید بپذیریم که نسل ها در حال تغییر هستند و نسل جدیدی جایگزین آنها می شود. خاطره زیبا از حسین ملکی و رضا بانکی. قبل از شما عکاسانی بودند. نسل ها تغییر کردند، عکاسان دیگر جای آنها را گرفتند. موضوعی که از ابتدا به آن اشاره کردید دو بعد دارد. کیفیت کاملا مهم است. یعنی کارگردان از تصویر دفاع می کند. چون باید در فیلم یا سریال از فیلمبردار و سایر همکارانش دفاع کند. توجه اساساً این است که اجازه دهیم نسل جدید بیاید و تجربه کند. صحبت های شما در مورد حساسیت کارگردان به عکاسی بسیار مهم و درست است. ما می توانیم در این جلسات به یک چشم انداز و راه حل مشترک برسیم، باید به این موضوع تجاری هم نگاه کنیم.

محمدرضا عرب همچنین تاکید کرد که باید حواسمان باشد که کمی نسل را عوض کرده ایم و سینما از چرخه خانواده خارج شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه شما با گرفتن مجوز از صنف خود قبل از تعهد به پروژه، راه را برای شروع کار عکاسان جدید هموار کرده اید. این مسیر باید شکل و شمایل خودش را پیدا کند. پیشنهاد من برگزاری کارگاه آموزشی بین کارگردانان و سینماگران است. فکر می کنم وقتی به سکو رسیدیم می توانیم در مورد کیفیت عکس صحبت کنیم.

سامان سالور نیز در بخشی دیگر از این جلسه با بیان این مطلب گفت: دغدغه شما را در کانون مدیران نیز داریم. در اکثر مواقع سازندگان آثار ساخته شده روی سکو یا سینما را نمی شناسیم! من شخصا به عکاسی، فیلمبرداری و عکس های زیبا علاقه دارم. البته قاب عکس اغلب می تواند سند تاریخی یک فیلم یا بهترین نمایش یک فیلم باشد. فکر می کنم با گذشت زمان ویترین سینما به صفحه نمایش کوچک موبایل منتقل شده است. چیزهای زیادی در این صفحه کوچک بسته بندی شده است، اما من هنوز اهمیت قاب عکس را درک می کنم. در کار اخیرم نیز تجربه کرده ام که گاهی عکسی را بیشتر از سکانسی که گرفته ام دوست دارم. ما همیشه سعی کرده‌ایم روابط را در بر بگیریم و از کسانی که سال‌ها در این زمینه کار می‌کنند استفاده کنیم.

سالور ادامه داد: اغلب عکاس توسط تهیه کننده به پروژه معرفی می شود و شاید کارگردان در میان مشغله های متعددش تا حدودی از دید او پنهان مانده است. اما حقیقت این است که من دغدغه انجمن سینماگران را به خوبی درک می کنم و توصیه می کنم چنین جلساتی با تهیه کنندگان برگزار شود که نتیجه آن تفاهم نامه اداری و داشتن اختیارات اجرایی باشد تا عکاسی که مورد تایید انجمن شما نباشد. نیز به همین ترتیب عمل می کند. کار نمی کند نمی دانم اجرای این داستان چقدر قانونی و حرفه ای می تواند باشد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: این انحراف جدید سکوها را نمی فهمم که افرادی غیر از عکاس در صحنه برای تبلیغات سریال عکس می گیرند!؟ وقتی بهترین عکس‌های روی صحنه را داریم که نمایش بهتری از کار است، چرا باید به عکس‌های تبلیغاتی مکرر سریال بپردازیم؟ این موضوعی است که باید در مورد آن بحث شود.

دانش آقباشاوی نیر در بخشی دیگر از این نشست گفت: مادر سینما عکاسی است. ارزش و جایگاه واقعی عکاسی زمانی که فیلم های کوتاه می گرفتیم یا زمانی که من به عنوان دستیار کارگردانانی کار می کردم که به عکاسی اهمیت می دادند، آشکارتر شد. دوره تولید دیگر متمرکز نیست. سرمایه محور است. پیشنهاد من به انجمن عکاسان این است که شرایط عضویت را کمی راحت کنند.

فوانی در ادامه سخنان آکباساوی تاکید کرد: شرایط عضویت در انجمن عکاسان سینما در حال حاضر پیچیده و سخت نیست. با این حال، بسیاری از عکاسانی که تنها با داشتن دوربین عکاسی فیلم یا سریال می شوند و روال حضور در کلاس را رعایت نمی کنند، طبیعتاً نمی توانند خروجی خوبی برای آثار سینمایی و نمایش خانگی داشته باشند.

مهدی جعفری در بخشی دیگر از این نشست با اشاره به اینکه صحبت از درد مشترکی به نام امنیت شغلی بود، ادامه داد: الان همه چیز سرمایه داری است. اگر تهیه کننده ای عکاسی با اجاره پایین را انتخاب کند، قطعا هنوز عکاسی فیلم را درک نکرده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این فکر می کنم بهتر است کارگاه ها را با همکاری کانون کارگردانان و انجمن عکاسان در نظر بگیریم و اجرا کنیم. من فکر می کنم این یک رویداد تأثیرگذار و مفید است که بازتاب هایی خواهد داشت. باید در این زمینه فرهنگ سازی کنیم.

اصغر نعیمی همچنین گفت: بعید می دانم تهیه کننده برای صرفه جویی در هزینه فیلم از عکاس غیرحرفه ای استفاده کرده باشد. به نظر من این به دلیل تغییر تبلیغات است. من شخصاً عکاس هستم، دوست داشتم یک عکاس حرفه ای حتی هنگام فیلمبرداری یک فیلم کوتاه حضور داشته باشد. بنابراین می دانم حضور یک عکاس شایسته، حرفه ای و آگاه چقدر موثر و مفید است. حقیقت این است که ما به عنوان کارگردان باید در هنگام ساخت یک فیلم یا سریال تلویزیونی در مورد مسائل زیادی مذاکره کنیم که گاهی اوقات تصویر کنار می رود. برای اینکه با آن دوستان به نتیجه روشن و درستی برسیم، فکر می کنم موضوع امنیت شغلی سینماگران باید در هیات عالی تهیه کنندگان در دستور کار قرار گیرد.

وحید موسائیان یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره انجمن اعضای هیئت مدیره نیز گفت: در انجمن اعضای هیئت مدیره که مدیرانی را که نمی شناسیم در آنجا مشغول به کار هستند نیز با این مشکل مواجه هستیم. این یک رویا است، با توجه به اینکه کارگردان می تواند در انتخاب همه بازیگران دخالت کند. تا صنف، خانه سینما و کانون کارگردانان قدرت نداشته باشند، تفاهم نامه به جایی نمی رسد. شاید انجمن عکاسان به جای جشن گرفتن هر سال نیاز به برگزاری برنامه های دیگری داشته باشد. شما باید جوانان را جذب و آموزش دهید.

فریدون جیرانی نیز در پایان گفت: سینمای ایران این روزها با دو قطب مواجه است. بازیگران و سرمایه نیز در انتخاب عکاسان نقش بسزایی دارند. اما بار دیگر تاکید می کنم که تامین امنیت شغلی باید توسط اتحادیه نظارت شود.

علی نیک بهبرات افزود: خدا را شکر خبرهایی مبنی بر ایجاد نظام صنفی به گوش می رسد که اساساً به این معناست که هرکسی که شماره سامانه سینما دارد اولویت حضور در پروژه را دارد که این اتفاق خوبی است و امیدوارم این اتفاق بیفتد. به زودی اجرا خواهد شد.

سامان سالور در پایان افزود: باید به این نکته هم اشاره کنم که کارگردان همچنان می تواند در قالب سینمای مستقل نقش تاثیرگذاری داشته باشد. پول زیادی در این نوع سینما وجود ندارد. با این حال، می توانید از عکاسان خوب بهره مند شوید. در سینمای مستقل همچنان کارگردان محور هستیم. فکر می کنم برای تامین امنیت شغلی سینماگران راه درازی در پیش است و این روند باید برای ایجاد آگاهی و فرهنگ سازی انجام شود.

در نهایت تفاهم نامه ای بین انجمن کارگردانان سینمای ایران و انجمن عکاسان سینما در خصوص همکاری متقابل و ایمنی شغلی منعقد شد.

۲۴۴۵۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین