سهم بیماری های قلبی در مرگ و میر 35 درصد / ضرورت انجام آزمایش فشار خون ماهانه است

سهم بیماری های قلبی در مرگ و میر 35 درصد

انتخابتو و به نقل از و به نظر می رسیدفرزانه فرباش با بیان اینکه بیماری های قلبی و عروقی عامل اصلی مرگ و میر در کشور است، تصریح کرد: 35 درصد از کل مرگ و میرها در کشور و 46 درصد از مرگ و میرهای ناشی از بیماری های غیرواگیر با بیماری های قلبی عروقی مرتبط است که با تغییر سبک زندگی می توان این آمار را کاهش داد. ارتقای سواد سلامت قابل پیشگیری و کنترل است.

وی افزود: ضمن توجه به فشار خون، عدم استعمال دخانیات و مراقبت های فردی از جمله اقداماتی است که تاثیر بسزایی در محافظت افراد از بیماری های قلبی عروقی و کاهش عوارض آن دارد، باید با توجه به طراحی مبلمان شهری فعالیت بدنی می تواند در کاهش بی تحرکی جامعه موثر باشد.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی و عروقی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه فشار خون بالا به دلیل اینکه در بیشتر موارد هیچ علامتی ندارد، جدی گرفته نمی شود، گفت: این بیماری لقب فشار خون را به خود اختصاص داده است. قاتل خاموش، و افراد مبتلا هر ماه فشار خون خود را چک می کنند تا ببینند آیا آنها باید این کار را انجام دهند.

فرباش وی ادامه داد: فشار خون یک بیماری شایع در کشور است و در صورت تشخیص صحیح و درمان مناسب می تواند از سایر عوارض قلبی عروقی پیشگیری کند. در بخش بیماری‌های مزمن، گاهی شاهدیم که تبعیت افراد از روند درمان کاهش می‌یابد یا به دلیل عدم اطلاع و یا به دلیل خستگی از ادامه درمان پس از بهبودی نسبی، درمان را متوقف می‌کنند که باعث تشدید بیماری می‌شود. با مصرف دارو به راحتی می توان آن را کنترل کرد.

وی به موارد زیر توجه کرد: تشخیص و درمان با اطلاع رسانی دقیق و به موقع به مردم. خودمراقبتی می توان آگاهانه از شیوع این بیماری، شیوع عوارض قلبی و عروقی و تحمیل هزینه های گزاف به مردم و نظام سلامت در تامین تجهیزات پزشکی و دارویی قلب و عروق جلوگیری کرد.