سینمای معتمدی یک میراث ملی است

سینمای معتمدی یک میراث ملی است

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما ضمن خیرمقدم به مهمانان حاضر در مراسم بزرگداشت احمدرضا معتمدی گفت: هدف ما از برپایی این مراسم است. جشن گرفتن. علاوه بر هنر، مقوله علم و دانش نیز در سینما موضوعی خالی است. برخی از هنرها جنبه منحصر به فردی دارند اما سینما به مجموعه هنری بزرگی نیاز دارد تا محصول نهایی اثری ماندگار باشد.
وی افزود: این هنر نیاز به دانش عمیق و بینش کافی دارد و این دو از جمله مواردی است که احمدرضا معتمدی دارد. او استاد علم و فلسفه است و امیدواریم اثر ناب و ماندگارش منشأ آثار بزرگی باشد و مجموعه موزه سینما سالیان سال از محضر او بهره مند شود. جا دارد از بزرگان جلسه به ویژه استاد علی نصیریان برای حضور در موزه سینما تشکر کنم.
حمایت از هر شکل هنری در نظر گرفته شده است
در ادامه این مراسم علی نصیریان یکی از پیشکسوتان بازیگری گفت: باعث خوشحالی و خرسندی من است که چنین نشست های فرهنگی و هنری در کشور برگزار می شود چرا که از طریق فرهنگ، هویت و شخصیت ملی ما ارتقا می یابد موزه سینما که همچنان با انتخاب های دقیق از بزرگان سینما تجلیل می کند. این افتخار بخشی از کار ماست و باید به اساتید و بزرگان این حرفه که سوابقشان آثار ماندگاری دارد داد.
وی ادامه داد: صحبت از فرهنگ و هنر زیاد است اما در عمل آنچنان که باید به آن اهمیت داده نمی شود. هنر روح، اندیشه، دانش و ذوق جامعه را تقویت می کند. چنین جلساتی به عنوان یک فرصت بسیار مهم تلقی می شود. این مراسم برای من از این جهت ارزشمند است که در مورد فردی صحبت می کند که فضایل زیادی داشت که از بین آنها فقط به دو نکته اشاره می کنم. معتمدی فردی با اخلاق است و این در دنیای هنر بسیار مهم است. کشور ما شرایط فرهنگی، خانوادگی و انسانی خود را دارد و اخلاق در این امر بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه در فیلم «یک دیوانگی از قفس پرید» با معتمدی همکاری داشته است، گفت: او از نظر اخلاق و مهربانی فردی بی نظیر است و دومین نکته مهم درباره او نظرش است.

سینمای معتمدی یک میراث ملی است
سینمای معتمدی یک میراث ملی است

سینمای معتمدی یک میراث ملی است

نصیریان ادامه داد: پشتوانه هر رشته هنری مورد توجه است و باید به یاد داشته باشیم که هنرمند فردی تک بعدی نیست. بازیگری به این معنا نیست که فقط نقش بازی کند، بازیگری یک هنر است و وقتی در این عرصه قرار گرفت می‌توان فکر کرد، تأمل کرد و رشد روانی، اجتماعی، تاریخی و غیره داشت. باید از حمایت برای توجه به مسائل برخوردار باشد. من خودم را معلم نمی دانم و همیشه دانش آموز هستم و دانش آموز همیشه برای یادگیری تلاش می کند و ما باید همیشه برای یادگیری تلاش کنیم.
وی ادامه داد: معتمدی در انتخاب بازیگران مورد نظر خود در فیلم «دیوانه ای از قفس پرید» استاد بود و تک تک شخصیت ها را با دقت انتخاب می کرد و به هیچ وجه از خواسته هایش کوتاه نمی آمد.
این بازیگر چیره دست ادامه داد: یک بازیگر باید با حوزه ادبیات و شعر آشنا باشد زیرا این دو حوزه بخشی از فرهنگ کشور را تشکیل می دهند و پشتوانه ما هستند. اخلاق، ممتاز بودن در اندیشه و اندیشه از ویژگی های بارز معتمدی است و در پس هر عملی، اندیشه دقیقی نهفته است.
نصیریان گفت: در بین جوانان با همایون غنی زاده کار کردم. وقتی فیلمنامه «دلقک» را خواندم متوجه افکار جدید او شدم. این مرا مجبور کرد در آخرین کارم نوآوری کنم. من معتقدم که در سینما نباید کلیشه ها تکرار شود و جوانان باید جرات زیر پا گذاشتن این قوانین را داشته باشند. خوشحالم که موزه سینما چنین مراسمی را برای بزرگداشت معتمدی ترتیب می دهد. همیشه دوست داشتم از او تجلیل کنم زیرا یک عمر زحمت کشید و همچنان با ایمانی تزلزل ناپذیر سعی در ادامه راهش دارد. کتابی که او منتشر کرد به فرهنگ کشور کمک می کند. مرحوم مهرجویی هم فلسفه خواند و حیف شد که غایب شد. او 40 سال با من عصبانی بود چون «اجاره نشین ها» را بازی نکردم و به خاطر احترامی که به او داشتم، بدون توجه به نقش، در آخرین فیلمش بازی کردم. اولین و آخرین کارش را با مهرجویی کار کردم.
این هنرمند ادامه داد: کشور ما پر از مشکلات جدید اجتماعی، انسانی و خانوادگی است. سینماهای مستقلی در کشور ما وجود دارد تا جایی که حتی می توان با موبایل فیلمبرداری کرد. افراد دارای ایده، افکار و عقاید باید به دنبال نوآوری باشند. خوشحالم که استعدادهای درجه یک در بازیگری و کارگردانی دارم. خوشحالم که در این مراسم دلگرم کننده آقای معتمدی حضور دارم.
سینمای ایران باید از هنر و ادبیات ایران پیروی کند
در ادامه اکران فیلم بزرگداشت احمدرضا معتمدی، رئیس دانشگاه تهران و استاد تاجبخش فنائیان گفت: از برگزاری مراسم بزرگداشت احمدرضا معتمدی بسیار خوشحالم. گفت. او شخصیت خارق العاده ای است که به اندازه موقعیتش از او قدردانی نمی شود. بیش از بیست و پنج سال پیش در جریان ساخت یک سریال تلویزیونی با او آشنا شدم. قرار بود من در آن نمایش بازی کنم و معتمدی نویسنده و کارگردان آن نمایش بود. صبور، متفکر، متواضع، بی ادعا و متواضع، چهره ای برجسته در عرصه اندیشه سینما و تلویزیون است. هیچ وقت لحظات زیبای کار با او را فراموش نمی کنم.
وی ادامه داد: سینمای ایران باید از هنر و ادبیات ایرانی پیروی کند و با فلسفه و عرفان این سرزمین بیگانه نباشد. ادبیات ما خیلی قدیمی است و مدام به روز می شود. معتمدی هم فلسفه غرب را خوب می شناسد و هم فلسفه شرق و ایران را. او هنرمندی ایرانی است که با اندیشه های ایران و جهان آشناست. آثار او نشان می دهد که فلسفه از هنر پدید می آید.
فنائیان ادامه داد: داستان هایی که معتمدی می گوید حاوی محتوای فلسفه اجتماعی است. فردی با نگرانی های عمیق. ایران کشوری فرهنگی با قدمت هزاران ساله و بهره مند از فرهنگی غنی است. بزرگانی چون ابن سینا، فردوسی و نظامی گنجوی هرگز پیر نمی شوند. معتمدی قرآن را خوب می داند. مولوی شناخت عمیقی از ابن سینا، فارابی، دکارت و هگل دارد و این همه دانش در آثارش به شکلی عالی ارائه شده است.
تفکر باید وارد عرصه هنر شود
مسعود نقاش زاده استاد دانشگاه نیز در سخنانی گفت: دکتر. معتمدی در طول زندگی حرفه ای خود به مطالعات علمی و هنری پرداخت. باید دید چرا تفکر و هنر و پیوند این دو تا این اندازه مهم و ارزشمند است. در سال هایی که افتخار آشنایی با احمدرضا معتمدی را داشتم، شاهد زحمات ویژه او بودم. وقتی هیچ فکری در دل اثر هنری نباشد، بستر دیگری جز سرگرمی فراهم نخواهد شد. الان کمتر آدمی دنبال چالش است و برای ورود به عرصه هنر نیاز به تفکر است.
وی ادامه داد: معتمدی راهی را طی کرد که بسیاری از اندیشمندان از ابتدای قرن بیستم باز کردند و معتقد بودند سینما فقط سرگرمی نیست. این هنر فضایی برای بیان اندیشه دارد.

فکر مطمئن از شعر و هنر سرچشمه می گیرد
سپس اکبر جباری محقق و استاد فلسفه گفت: علی نصیریان دو ویژگی اخلاق و اندیشه معتمدی را ذکر کرد و تقریباً همه هنرها و هنرمندان این دو ویژگی را برای او ذکر کردند. باید دید رابطه اخلاق و تفکر چیست. نزدیک به سی سال است که افتخار دوستی با معتمدی را دارم. اخلاقی که دارد از چیزها بر نمی آید. این اخلاق با طرز تفکر و رابطه آن با آن تعریف می شود. ظهور عینی و عملی چنین اندیشه ای موجب ظهور اخلاق می شود. در تاریخ اندیشه انواع تفکر وجود دارد و تفکر قابل اعتماد از شعر و هنر سرچشمه می گیرد. هنرمند در لغت به معنای انسان خوب است و به فردی مجهز به چهار فضیلت اطلاق می شود. هایدگر در کتاب «هستی زمان» از ملاقات اشیا می گوید و معتقد است که هنرمند به دیدار اشیا می رود و تصور می کنم این ویژگی در وجود معتمدی هم وجود دارد.
معتمدی قبل از اینکه فیلمساز شود فیلسوف بود
احمد مهرانفر بازیگر فیلم سینمایی «راه رفتن روی سیم» با معتمدی نیز گفت: هر کدام از عزیزان ما در این گروه جایگاه ویژه ای در سینمای ایران دارند و خوشحالم که چنین مراسمی برای این کار برگزار شد. استاد معتمدی. من افتخار داشتم که با او در یک فیلم کار کنم و چیزهای زیادی از او یاد بگیرم. او فردی بسیار بامزه است. در آن فیلم شاهد یک شوخ طبعی خاص و همچنین بحث های فلسفی بودم و «راه رفتن روی سیم» یکی از بهترین پشت صحنه های دوران حرفه ای من را داشت.
مهرانفر گفت: سینمای معتمدی یک میراث ملی است و دولت باید قدر این افراد را بداند و زمینه و فضای کاری برای آنها فراهم کند. سینمای معتمدی بی‌نظیر و بی‌نظیر است، اما امروزه فقط گیشه در معادله ساخت فیلم است.
مهرانفر افزود: دغدغه هر هنرمندی این است که اثری از خود بگذارد و نویسندگی داشته باشد. معتمدی سینما را به گونه ای دیگر ساخته و فیلم هایش شاخص های خاص و منحصر به فردی دارد. معتمدی قبل از فیلمسازی فیلسوف بود و با همین مانع وارد سینما شد. معتمدی هنرمند موفق سینما را به شیوه خود تعریف کرد و امروزه یکی از مولفه های سینمای ایران به شمار می رود. خوشحالم که در این مراسم حضور دارم و امیدوارم از هنرمندان تأثیرگذارتر در عرصه فرهنگ تقدیر شود و فرصت دیدار و همکاری با نسل جدید را داشته باشند.
ابوالفضل جلیلی کارگردان سرشناس سینما گفت: از موزه سینما برای برگزاری این مراسم تشکر می کنم. من آقای معتمدی را خیلی دوست دارم و هیچ آشنایی نزدیکی با ایشان ندارم. من همیشه به دنبال فیلمی هستم که تجربه ای شبیه به فیلم را برای بیننده ایجاد نکند، اما احساس عجیبی به او بدهد. یادم هست یک روز در اتاق جلسه با چالشی مواجه شدم و حالم خوب نبود. از خدا خواستم برایم علامتی بفرستد و در همان لحظه آقای معتمدی از در گذشت.
در ادامه عبدالحسین زاده نماینده بنیاد ملی نخبگان با اهداء لوح به احمدرضا معتمدی به نمایندگی از این بنیاد.
احمدرضا معتمدی فیلمنامه نویس و کارگردان سینما نیز گفت: از اساتید این گروه تشکر می کنم. جا دارد از موزه سینما و آقای اسماعیلی برای ارج نهادن به نام های بزرگ سینمای ایران تشکر کنم. امروزه مراسم بزرگداشت بسیار محدود است. دوستان این گروه از ادبیاتی که در خور شأن آنهاست بیشتر بهره می برند. من این بخت را داشتم که خدمت علامه طباطبایی برسم و بعد از ملاصدرا هیچکس به اندازه ایشان در عرصه فلسفه به موفقیت نرسید.
معتمدی ادامه داد: افتخار می کنم که حتی یک قاب فیلم خاصی نساختم چون به یک ایده اعتقاد داشتم. پاسخ تمام مشکلاتی که امروزه در عرصه فرهنگ با آن مواجه هستیم را می توان در آثاری مانند مثنوی-مثنوی و همچنین در تفاسیر قرآنی یافت. ای کاش از اساتیدی چون علامه طباطبایی بهره بیشتری می بردیم. نوتمیدی خاطرنشان کرد: متأسفانه شمس الدین امیر سلطانی را زمستان پارسال در زمانی که اهل علم بود و هفت زبان مرده دنیا را غیر از زبان های زنده دنیا می دانست، از دست دادیم.
معتمدی همچنین خاطرنشان کرد: معتقدم قبل از هر چیز باید الفبای رسانه، هنر و سینما را آموخت. من معلمان زیادی دارم که از همه آنها تشکر می کنم. یک بار برادرم یک دوربین 8 میلی متری از آمریکا برایم آورد که نگاتیو آن باید در آلمان اکران می شد و همان دوربین از 10 سالگی شروع به ساخت فیلم مستند کرد و برادر دیگرم عبدالحسین معتمدی هم به من آموزش داد. فیلمنامه نویسی و پازل. موضوع زیبایی شناسی در سراسر آثار مولانا وجود دارد، جایی که زیبایی مورد استقبال و قدردانی قرار می گیرد.
این پژوهشگر سینما افزود: موضوع یوسف در قرآن الگویی زیباشناختی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. وقتی سوره یوسف را می خوانی متوجه می شوی که جلوه هایی از زیبایی هایی وجود دارد که تابش آن همه جهان را فرا گرفته است.
معتمدی در پایان گفت: آقای اسماعیلی از مدیران باسواد کشور هستند و جا دارد از زحمات ایشان در راه اندازی موزه سینما و تشکیل چنین تشکلی تشکر کنم.
در پایان این مراسم گنجینه احمدرضا معتمدی با حضور مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما و هنرمندان حاضر در موزه سینما افتتاح شد.
این مراسم توسط سونیا پوریامین اجرا شد.
در این مراسم بزرگداشت افرادی چون نظام الدین کیایی، پوران درخشنده، محمد آلادپوش، نازنین مفخم، شهاب اسفندیاری، سعید الهی، ماهوش وقاری، عزیزالله حاجی مشهدی، حسن اسلامی مهر، شادی احدی فر و حسن حسینی حضور داشتند.

۲۲۰۵۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین