انتظارات حوزه سلامت از رئیس دولت چهاردهم

انتظارات حوزه سلامت از رئیس دولت چهاردهم

انتخابتو، شورای عالی نظام سلامت در آستانه انتخابات ریاست جمهوری با صدور بیانیه ای حداقل انتظارات حوزه سلامت از رئیس دولت چهاردهم را یادآور شد. ایالت ها:

وی افزود: سلامت زیرمجموعه حوزه اجتماعی است و هر تصمیمی که در حوزه اجتماعی و مدیریت کلان کشور اتخاذ می شود مستقیماً بر آن تأثیر می گذارد و با اذعان و اعتقاد به اینکه وحدت همه اقشار کشور بیشترین نقش را در ارتقای سلامت دارد. در میان مردم، این یکپارچگی و تصور مشترک باید در داخل دولت ایجاد شود، نقش آنها مستلزم درک و عملیاتی شدن است.

ایرانیان با توجه به سابقه درخشان خود در تولید دانش و مهارت های پزشکی، شایسته بهترین و با کیفیت ترین خدمات درمانی هستند و دولت شایسته تلاش خود را وقف تعالی می کند. دولت مدرن می داند که سلامت نقطه شروع است.

بیایید مطمئن شویم که پایه های سیستم بهداشت و درمان مستحکم بماند و قله های بلند این دانش بالا برود. هشدارهای آن را جدی بگیرید، ببینید و برای جلوگیری از تصادف تلاش کنید درمانی این امر تنها با استفاده از کلیدواژه سلامت (که دارای چهار بعد جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی است) امکان پذیر است. آن وقت دولت ها موفق خواهند شد و می توانند به داشتن جامعه سالم و اداره مردم سالم افتخار کنند. هیچ راه فراری نیست.

بدیهی است که بنای بلند کاخ سلامت مبتنی بر علم پزشکی به عنوان یک حرفه پرافتخار پزشکی و جامعه ای است که پایه گذار آن است و برای رسیدن به این هدف متعالی باید برنامه ای ارائه شود که این الزامات را برآورده کند. و یکی از رهبران اصلی کشور از تراژدی مکرر آزمون و خطا در برنامه ها ابراز تاسف کرد.

جامعه خدمتگزار پزشکان خواهان آینده ای روشن برای ارائه بهترین خدمات به مردم این کشور هستند. آینده ای که در آن درک مدرن و متمدن سلامت و مؤلفه های آن به درستی چیده شود و از جایگاه علم و عقل و اخلاق کاسته نشود.

شورای عالی نظام سلامت در آستانه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بهره گیری از نظرات همه جانبه کارشناسان دلسوز، مجرب و متخصص حداقل انتظارات مردم را در زمینه سلامت و آمادگی آنها را برای همکاری اعلام می کند. بهره وری امید است که وی ریاست دولت آینده را بر عهده بگیرد.

1- دکترین سلامت دولت باید تغییر کند و راهبردها، سیاست ها و دستورالعمل ها با توجه به این نکات تعیین شود.

2- قانون اساسی، سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، سیاست های کلی سلامت، سند چشم انداز، قانون برنامه های 5 ساله توسعه و …. اجرای بی چون و چرای قوانین و اسناد نظارتی در حوزه سلامت از جمله

3- بکارگیری نخبگان و کارشناسان مصمم و حساس و متخصص در مفاهیم جامعه شناسی و در سمت های تصمیم گیری و تصمیم گیری در تمامی عرصه های حکومتی برای ایجاد تحول فنی و انقلاب. دولت گرایی و مدیریت سلامت

4- احترام به شأن علم و پرهیز از فضاسازی برای شبه علم. وظیفه دولت است که از فرسودگی زیرساخت های قدرتمند بنای رفیع که برآمده از دانش پیشکسوتان دانشمندان ایرانی است و با تلاش دانشمندان هر روز اعتبار بیشتری می یابد، جلوگیری کند.

5- لزوم بازنگری و بازنگری در سیاست های دولت در خصوص منابع انسانی که یکی از مولفه های اساسی توسعه پایدار است. ارتقای کیفیت ارائه خدمات، استانداردسازی و بکارگیری نیروی انسانی متخصص سرمایه های ضروری کشور است که نباید از آنها غافل شد و ارزش آنها را به عنوان ابزاری برای موفقیت دولت پذیرفت.

6- با بهره گیری از استعدادها و تجربیات ارزشمند این سرمایه های اجتماعی که داوطلبانه ارزش های ملی را خلق می کنند، از مشارکت واقعی سازمان ها، انجمن های علمی و تخصصی و متخصصان در طراحی و تهیه پیش نویس قوانین و مقررات بهره مند شوند.

7- الزام تمامی وزارتخانه ها به داشتن وابسته بهداشت در تمامی پروژه ها و برنامه ها.

8- به عنوان یکی از راهکارهای اصلی موفقیت کشور، دیپلماسی سلامت در داخل و خارج از کشور ایجاد شود، ارتباطات علمی و تخصصی پزشکی و گردشگری سلامت ترسیم شود.

9- به عنوان اصل اساسی پدافند غیرعامل، موضوع بسیار مهم و راهبردی پیشگیری از بیماری باید توسط کلیه نهادهای دولتی (از مهدکودک ها، مددکاری اجتماعی و آموزش و پرورش…) مورد توجه قرار گیرد. آ.) اجرای جدی قانون منع تبلیغ محصولات مضر، تغذیه مناسب، بهداشت فردی، بهداشت دهان و دندان، ورزش، اجرای قانون مبارزه با دخانیات و …. مواد اصلی در رسانه ملی و سایر رسانه ها هستند. اساس سلامت و پیشگیری از بیماری است.

10- تخصیص منابع مالی لازم و کافی به سلامت. دولت باید از صمیم قلب باور داشته باشد که هر قدمی که برمی دارد سرمایه گذاری است نه هزینه. سرمایه گذاری در سلامت به نفع همه مردم و دولتمردان در همه زمینه هاست و پایه محکمی برای همه سیاست های دولت خواهد بود. از طریق درب در دسترس ترین روش ها افزایش سهم سلامت در تولید ناخالص داخلی و انطباق با سنت های جهانی است.

11- تعهد جدی و پیش رونده به بهبود محیط زیست که چارچوب یک سبک زندگی واقعا سالم را تشکیل می دهد و هزینه های دولت را بسیار کاهش می دهد.

12- تحول بنیادین برنامه و نظام ارجاع پزشکی خانواده، شکل‌دهی صحیح آن و اجرای توصیه‌های تجاری و حرفه‌ای توسط همه طرف‌های ذیربط با عزم جدی با در نظر گرفتن تجارب سایر کشورها.

13- تامین کامل، دسترسی به موقع و آسان بیماران به دارو. تامین منابع مالی و نقدینگی کارخانجات تولیدکننده دارو و تشویق صادرات و توزیع و عرضه داروهای استاندارد مطابق با سیاست ملی دارو از جمله اقدامات مهم دولت است.

14- طرح های قوانین جامع و بازدارنده به مجلس تقدیم و با آنها برخورد جدی و قانونی برای جلوگیری از مداخله افراد فاقد صلاحیت، مداخلات غیرمجاز و غیرمجاز بهداشتی انجام شود.

15- ضرورت تحول و انقلاب در ساختار و روش بیمه و تبدیل آن به سازمان مادر حرفه ای ما به عنوان یک صنعت و فناوری، برای کاهش هزینه های جانی مردم، جلوگیری از سردرگمی و اضطراب روانی بیماران و ایجاد آسایش و رفاه مردم از نظر سلامت، از فناوران متخصص، آگاه و متعهد استفاده می کنیم. خدمات بهداشتی و درمانی و پرداخت به موقع مطالبات طرفین قرارداد.

16- اجرای موثر سیاست های تشویقی و عملی برای جلوگیری از مهاجرت های حرفه ای و جغرافیایی و حفاظت از سرمایه های ارزشمند انسانی با طراحی چشم اندازی متناسب با این حرفه مقدس.

17- ارسال پیشنهاد اصلاحی شورای عالی بیمه سلامت به مجلس. در تعداد و ترکیب اعضا، وظایف و … تفاوت هایی وجود دارد. اصلاحات نقش خود را منطقی تر و مؤثرتر خواهد کرد.

18- جایگزینی منطقی فرآیند قیمت گذاری خدمات درمانی با قابلیت اجرا. موفقیت در این زمینه نشان دهنده اعتماد عمومی و ارائه دهندگان خدمات به توانایی دولت برای اتخاذ تصمیمات مبتنی بر واقعیت از دیدگاه آینده نگر و مسئولانه است.

19- اختیار و صراحت در پذیرش دانشجوی پزشکی. تعداد و شکل پذیرش، سطح علمی آنها تأثیر مستقیم و جدایی ناپذیری بر آینده پزشکی کشور و شاخص های سلامت و درمان بیماران دارد.

20- ضرورت تقدیم لایحه قانونی به مجلس برای بررسی اختیارات هیأت مقررات زدایی در حوزه سلامت از جمله صحت رویکرد و عملکرد آن و لزوم بررسی آسیب های احتمالی ناشی از آن و برقراری انضباط. در اساسنامه تأسیس مؤسسات بهداشتی در محدوده اصل تسهیل دسترسی

21- بر اساس قانون اساسی و قوانین فوق وظیفه دولت نظارت، سیاستگذاری، هدایت و نظارت است. به همین دلیل دولت باید از مدیریت مولد و مترقی با گرایش تخصصی استفاده کند و از مدیریت فاصله بگیرد و کار مردم را به خود و نهادهای قانونی بسپارد و سپس به وظایف والای خود عمل کند.

این سازمان با توجه به قدمت، جایگاه و تجربه مفید عملیاتی نظام سلامت، طبق قانون آمادگی پذیرش و اجرای امور مربوطه در بخش خصوصی و مشارکت و مسئولیت پذیری در بخش دولتی را دارد.