بر خلاف ادعای غرب، تحریم «دارو»/ حذف بودجه تجهیزات پزشکی که نیاز به حمایت سازمان برنامه دارد.

سرم رتبه اول مصرف در کشور وارفارین به صورت گسترده

انتخابتو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان غذا و دارو، در مراسم افتتاحیه سید حیدر محمدی حضور داشت. 25 نمایشگاه ایران سلامتی وی بیان کرد: کشور ما در سال های اخیر به ویژه در سال 1401 در زمینه تامین لوازم بهداشتی با مشکلات عدیده ای مواجه بوده است اما سال 1402 سال کمتر دغدغه ای بود.

وی با بیان اینکه تامین دارو و ملزومات پزشکی از حوزه های تخصصی وزارت بهداشت محسوب می شود، اظهار داشت: نه تنها وزارت بهداشت، بلکه سایر دست اندرکاران نیز در حوزه تجهیزات پزشکی و تامین دارو نقش دارند. . دارو، ملزومات دارویی و شیرخشک به عنوان وزارت بهداشت مطرح است، اما نهادهای دیگری نیز در این زمینه نقش مستقیم و غیرمستقیم دارند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: به عنوان مثال بانک مرکزی ارز ارائه می کند بازی نقش آفرینی ضمناً تعیین خط مشی های مربوط به تجارت و بازرگانی شرکت ها در اختیار وزارتخانه است. سکوت سازمان استاندارد نیز در این زنجیره نقش غیرمستقیم دارد.

محمدی با اشاره به سازمان برنامه و بودجه گفت: سازمان برنامه و بودجه نیز در تامین ملزومات پزشکی نقش دارد و نقش این سازمان مربوط به حوزه نقدینگی است.

وی با بیان اینکه 1.5 میلیارد دلار برای اقلام وارداتی اختصاص دادیم، گفت: میزان تخصیص ارز برای اقلام داخلی متفاوت است، کاهش وابستگی به ارز و توسعه اقلام داخلی از موضوعات راهبردی وزارت بهداشت و دولت است.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مشکل تامین ارز بر کسی پوشیده نیست، خاطرنشان کرد: تامین ارز در مراحل مختلفی از جمله تخصیص سهمیه، اعلام وزارت بهداشت و تخصیص ارز است. بانک مرکزی از طریق تامین ارز و ارائه حواله ارزی توسط ذینفع یا ارائه دهنده به ذینفع خارجی تبدیل می شود.

محمدی ادامه داد: تخصیص ارز امسال معادل 3.5 میلیارد دلار است. ما پیش‌بینی می‌کنیم که این مقدار تخصیصی تا پایان سال کاهش یابد زیرا در طول زنجیره تامین کاهش می‌یابد تا زمانی که به ذینفع خارجی تحویل شود.

وی با اشاره به تحریم ها گفت: برخلاف ادعای واهی استکبار جهانی در حوزه دارو در تحریم هستیم، انتقال ارز و کالا به دلیل تحریم ها سخت شده است. مشکلات به گونه ای است که ترجیح ما را برای ارز ترجیحی کاهش می دهد.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: سازمان غذا و دارو در تلاش است تا شرایط ارزی را مدیریت کند; پس از مطرح شدن موضوع ارز ترجیحی، سعی کردیم وابستگی به ارز ترجیحی و همچنین تامین ارز مورد نیاز را کاهش دهیم. در حال حاضر وابستگی به ارز ترجیحی کاهش یافته است و امیدوارم بتوانیم با تلاش خود این وابستگی را کاهش دهیم. حذف به طور کامل به ارز ترجیحی.

محمدی با بیان اینکه حذف کامل ارز ترجیحی نیازمند حمایت سازمان برنامه و بودجه است، افزود: سازمان برنامه و بودجه باید نقدینگی لازم را برای حذف ارز ترجیحی تامین کند و تغییری در حذف ارز ایجاد نشود. خط مشی. در حال بررسی تغییر سیاست ارزی ترجیحی به ارز یارانه ای هستیم، ما در سازمان غذا و دارو به حذف ارز پشتیبان فکر نمی کنیم. هدف ارز ترجیحی کنترل قیمت به مصرف کننده است، سیاست ما کنترل قیمت نهایی به مصرف کننده با ارائه ارز یارانه ای است.

وی با بیان اینکه تامین ارز یارانه ای نیز باید در فضای تجهیزات اتفاق بیفتد، افزود: بیش از 400 هزار IRC در فضای تجهیزات داریم که 130 هزار آن فعال است و همچنین 5700 شاخص داریم که حدود 40 درصد آن فعال است. مربوط به تولید است و مابقی برای واردات اختصاص دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه روند تولید افزایش یافته است، ادامه داد: سازمان غذا و دارو پیگیر موضوع افزایش تولید است و زیرساخت ها و الزاماتی که از تولید حمایت می کند باید اجرایی شود.

محمدی با پرداختن به مشکلات تامین نقدینگی گفت: تامین کنندگان با مشکل نقدینگی مواجه هستند. به عنوان مثال شرکت های بیمه پرداخت های خود را با تاخیر انجام می دهند و تاخیر در پرداخت باعث می شود که دانشگاه های علوم پزشکی نتوانند وام های مورد نیاز شرکت های تامین کننده را به موقع پرداخت کنند.

با بیان اینکه سازمان غذا و دارو همواره با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تفاهم نامه داشته است، امسال این تفاهم نامه منعقد شد و حداقل 40 هزار خط اعتباری درخواست کردیم. میلیارد تومان از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

رئیس سازمان غذا و دارو سقف پرداخت تسهیلات را معادل 80 درصد فروش سال قبل عنوان کرد و افزود: می خواهیم سقف اعتبار را به 200 درصد فروش سال قبل برسانیم و زمان نیز می خواهیم. تامین کنندگانی که در پرداخت تعهد مشکل داشتند، با درخواست وزارت بهداشت و تایید بانک مرکزی، باید تا پایان اردیبهشت ماه مهلت پرداخت را پرداخت کنند. مدت تعهد شرکت های تامین کننده تا پایان تیرماه سال جاری تمدید شد.

محمدی با بیان اینکه نزدیک به 2 هزار شرکت در حوزه دارویی فعالیت می کنند، اظهار داشت: برخی از این شرکت ها در حوزه مواد اولیه، برخی در حوزه فرآورده های نهایی و برخی در حوزه قطعه سازی فعالیت می کنند. شرکت ها نشان می دهند که از مجموع 2100 شرکت فعال در صنعت داروسازی، 400 شرکت دانش بنیان هستند. حمایت های معاونت علمی موجب رشد روزافزون شرکت های دانش بنیان شده است.

وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان توان مالی کمی دارند و به همین دلیل نیازمند حمایت هستند، گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی، بانک مرکزی و معاونت علمی باید از شرکت های دانش بنیان حمایت کنند و برخی سرمایه گذاران نیز تمایل به حمایت از دانش دارند. در برنامه ای که شرکت های مستقر هر ماه پنج محصول جدید را به سبد محصولات تجهیزات پزشکی معاونت تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو اضافه می کنند، هدف از کار تحقق فرمایش مقام معظم رهبری یعنی تحقق بخشیدن به امر است. جهش در تولید بحث اضافه شدن محصولات به سبد محصولات پزشکی کشور از امسال آغاز شد و این مسیر همچنان ادامه دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه 15 محصول جدید در نمایشگاه ایران معرفی می شود، گفت: سلامتی وی افزود: بیشترین ارز در حوزه تامین تجهیزات مربوط به تجهیزات قلبی است و میزان سرمایه گذاری در حوزه تجهیزات قلبی محدود است و از سرمایه گذاران تقاضا دارم در این زمینه سرمایه گذاری کنند.

محمدی برون سپاری اقدامات را یکی از اقدامات حمایتی سازمان غذا و دارو عنوان کرد و گفت: تفاهم نامه ای با معاونت علمی منعقد کردیم، امیدوارم این تفاهم نامه مسائل مربوط به تامین کنندگان را تسهیل کند متوجه شد، اداره تجهیزات پزشکی آژانس غذا و دارو بار سنگین ریاست جمهوری او کاهش خواهد یافت.

وی افزود: تجهیزات پزشکی در خط مقدم نظام سلامت قرار دارند زیرا از مرحله مراقبت و پیشگیری تا پایش، تشخیص و درمان سلامت بسیار حیاتی است، بازار تجهیزات پزشکی کشور نزدیک به 3 میلیارد دلار است که 2 میلیارد دلار آن است. سهم واردات و یک میلیارد دلار سهم واردات است.