(تصاویر) چشمان گوارانای ترسناک; گیاهی عجیب در آمازون!

(تصاویر) چشم‌های ترسناک گوارانا؛ گیاهی عجیب در آمازون!

گوارانا نام گونه ای از خانواده ناتارکیان است. این گیاه به لطف گیاه شناس آلمانی پائولینی در سفری به برزیل در قرن هجدهم کشف شد. از قدیم الایام هندی ها از گوارانا نوشیدنی مقوی تهیه می کردند که انرژی لازم بدن را تامین می کند، به مبارزه با گرسنگی و افزایش تمرکز حین شکار کمک می کند و از گوارانا به عنوان دارویی در درمان بیماری های جسمی و روحی استفاده می کردند.

زادگاه گوارانا جنگل های بارانی برزیل و پاراگوئه است. این گیاه در شکل طبیعی خود نوعی انگور خزنده با گل های سفید و توت قرمز است که هسته آن طعم تلخی دارد. اما گونه دیگری از گوارانا وجود دارد که در حال حاضر در شرایط صنعتی رشد می کند و با بوته ای سه متری رشد می کند.

گلدهی گوارانا در ماه مارس آغاز می شود و اولین محصول میوه که خشک و خاکی است در تابستان برداشت می شود. بنابراین، پودری به دست می آید که از آن یک نوشیدنی انرژی زا تهیه می شود که سطح کافئین آن بسیار بالاتر از قهوه یا چای است. یک گرم پودر گوارانا حاوی 40 میلی گرم کافئین است که معادل نصف فنجان قهوه است.

با این حال، برخلاف کافئین موجود در دانه‌های قهوه، گوارنین (همچنین به عنوان کافئین موجود در گوارانا شناخته می‌شود) برای مدت طولانی‌تری یعنی شش ساعت در بدن عمل می‌کند و عوارض جانبی ندارد. گوارانا سرشار از آنتی اکسیدان، کافئین، تئوفیلین و تئوبرومین است و قرن هاست که در طب سنتی برای لاغری و کاهش وزن، تقویت حافظه و درمان خستگی مزمن استفاده می شود.

7 ویژگی بی نظیر گوارانا

گیاه گوارانا چیست؟
گوارانا با نام علمی Paullinia cupana یک گیاه برزیلی از خانواده افرا است که در آمازون می روید. دانه های این گیاه شبیه چشم انسان است. این گیاه حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند تانن ها، ساپونین ها و کاتچین ها و همچنین تئوبرومین و تئوفیلین و سایر محرک هایی است که بر سیستم عصبی تاثیر می گذارند.

گوارانا به دلیل توانایی آن در کاهش خستگی، افزایش انرژی، کمک به یادگیری و بهبود حافظه استفاده می شود. همچنین با کاهش وزن، بهبود وضعیت پوست و کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی مرتبط با افزایش سن همراه است.

میوه گوارانا به عنوان مکمل غذایی فروخته می شود و همچنین در مکمل های بدنسازی برای کمک به عملکرد بهتر ورزشکاران استفاده می شود.

در زیر به مهمترین فواید گوارانا برای سلامت انسان می پردازیم:

1. تأثیر گیاه گوارانا بر افزایش عملکرد ورزشی

گوارانا حاوی مقدار زیادی کافئین است و از زمان های قدیم برای افزایش عملکرد ورزشی استفاده می شده است. مکمل های حاوی گوارانا در بین ورزشکاران قانونی و کاملا قابل قبول است. امروزه 70 درصد گوارانای تولید شده در صنعت نوشیدنی های انرژی زا، 30 درصد باقی مانده به عنوان پودر در مکمل های بدنسازی مانند مکمل آمینو EAA گلد کر لاین استفاده می شود.

2. نقش گیاه گوارانا در کاهش وزن و چربی سوزی

چاقی یک نگرانی رو به رشد است زیرا با بسیاری از بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و سرطان مرتبط است. گوارانا منبع غنی کافئین است که به عنوان یک محرک عمل می کند و متابولیسم را در عرض 12 ساعت 3 تا 11 درصد افزایش می دهد. به همین دلیل گوارانا از زمان های قدیم به عنوان چربی سوز استفاده می شده است.

علاوه بر این، گوارانا ژن هایی را که به تولید سلول های چربی کمک می کنند، سرکوب می کند. در حالی که بسیاری از محرک ها و چربی سوزها در طول زمان به دلیل عدم ایمنی از بازار خارج شده اند، سازمان غذا و داروی ایالات متحده مکمل های حاوی گوارانا را در دوزهای طبیعی بی خطر می داند.

3. تقویت حافظه با گیاه گواوانه

37.5 تا 75 میلی گرم عصاره این گیاه ممکن است به بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه کمک کند. علاوه بر این، افزودن گوارانا به مولتی ویتامین هایی مانند انرژی ذهنی می تواند منجر به کارایی بیشتر در فعالیت های ذهنی و کاهش خستگی ذهنی ناشی از مطالعه یا فعالیت ذهنی طولانی مدت شود.

در میان مکمل های تقویت کننده حافظه، مکمل های حاوی گیاه گوارانا باعث تمرکز بیشتر می شوند. گوارانا می تواند توانایی یادگیری و به خاطر سپردن را بهبود بخشد. اثرات این ماده گیاهی در این ناحیه بیشتر مربوط به وجود کافئین است.

4. خواص آرامش بخش گیاه گوارانا

در زمان های قدیم از گوارانا به عنوان مسکن نیز استفاده می شد و این خاصیت ضد درد به دلیل کافئین بالای آن بود. کافئین به گیرنده های آدنوزین (A1, A2a که در تحریک درد نقش دارند) متصل می شود و آنها را مسدود کرده و درد را کنترل می کند.

5. اثر گیاه گوارانا در افزایش انرژی و کاهش خستگی

گوارانا در محتوای نوشیدنی های انرژی زا استفاده می شود. این ماده منبع عالی کافئین است که به حفظ تمرکز و افزایش انرژی ذهنی کمک می کند.

در واقع، دانه های گوارانا ممکن است 4 تا 6 برابر بیشتر از قهوه حاوی کافئین باشند. کافئین با مسدود کردن آدنوزین باعث کاهش خواب آلودگی و افزایش آرامش مغز می شود.

گوارانا همچنین ممکن است خستگی ذهنی ناشی از سرطان را بدون هیچ گونه عوارض جانبی قابل توجهی کاهش دهد. استفاده کوتاه مدت از مکمل گوارانا در مقابله با خستگی ناشی از شیمی درمانی در زنان مبتلا به سرطان سینه موثر است.

6. جلوگیری از پیری پوست با گوارانا

به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی قوی، گوارانا به طور گسترده در صنعت آرایشی و بهداشتی به عنوان ترکیبی در کرم های ضد پیری، لوسیون ها، صابون ها و محصولات مراقبت از مو استفاده می شود.

کافئین موجود در گوارانا باعث افزایش جریان خون در پوست می شود. علاوه بر این، آنتی اکسیدان های موجود در گوارانا به طور قابل توجهی آسیب پوستی مرتبط با افزایش سن را کاهش می دهد.

لوازم آرایشی حاوی گوارانا در سفت شدن پوست و به حداقل رساندن چین و چروک دور چشم موثر است.

7. گوارانا و محافظت از چشم

افزایش سن می تواند باعث اختلال در عملکرد چشم شود. برخی از رفتارهای سبک زندگی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید، تغذیه نامناسب و سیگار کشیدن می تواند به چشم آسیب برساند و خطر ابتلا به اختلالات چشمی را افزایش دهد.

گوارانا حاوی ترکیباتی است که با استرس اکسیداتیو مبارزه می کند و از چشم ها در برابر مشکلات مرتبط با افزایش سن مانند دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و گلوکوم محافظت می کند. گوارانا به طور قابل توجهی آسیب DNA و مرگ سلولی چشم را کاهش می دهد و بینایی را بهبود می بخشد.

عوارض و مضرات احتمالی گوارانا

عوارض جانبی گوارانا مشابه کافئین است. این عوارض جانبی شامل تپش قلب، بی خوابی، سردرد، اضطراب احتمالی و بی قراری است.

– زنان باردار از مصرف گوارانا پرهیز کنند زیرا حاوی دوزهای بالای کافئین است و کافئین از جفت عبور می کند و مقادیر زیادی از این ماده می تواند باعث اختلالات رشدی در کودک شود و یا خطر سقط جنین را افزایش دهد.

افراد مبتلا به بیماری قلبی نیز باید قبل از مصرف گوارانا با پزشک مشورت کنند.

راه حل

گوارانا گیاهی است که برای قرن ها مورد استفاده دارویی قبایل آمازون بوده است. گوارانا در بسیاری از نوشیدنی های انرژی زا و مکمل های غذایی یافت می شود. یکی از فواید مهم این گیاه کاهش خستگی، افزایش انرژی، بهبود حافظه و تمرکز و کاهش وزن است.

منبع: موبنا