دسرهای ماه مبارک رمضان و طرز تهیه آنها در خانه؟

دسرهای ماه مبارک رمضان و طرز تهیه آنها در خانه؟

رمضان مبارک ترین و مبارک ترین ماه خداوند در اسلام است. در کنار روزه داری در این ماه مبارک، سلامت و تغذیه مردم نیز اهمیت زیادی پیدا می کند. دسرهای ماه مبارک رمضان از غذاهای مورد علاقه روزه داران برای افطار و افطار است. برای ماه مبارک رمضان در نقاط مختلف دنیا دسرهای مختلفی درست می شود که در این مطلب با معرفی 3 نوع دسر ماه مبارک رمضان همراه شما هستیم. سه دسر ساده اما بسیار خوشمزه. نوش جان!

گوش فیل؛ دسرهای ماه مبارک رمضان اصفهانی ها

گشفیل یک دسر مخصوص ماه مبارک رمضان است که منشا آن اصفهان است و در تمام فصول سال اغلب با عیران سرو می شود.

  • شیر: 1 فنجان سر خالی
  • شکر: ۲ پیمانه
  • تخم مرغ: 1 عدد
  • آب: 1 لیوان
  • آرد: 1 پیمانه
  • گلاب: 1 قاشق غذاخوری
  • روغن جامد: 3 قاشق غذاخوری
  • ماست چکیده: 1 قاشق غذاخوری
  • لیمو ترش: 1 قاشق چایخوری
  • زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری
  • بکینگ پودر: 1 قاشق غذاخوری

انواع روغن های گیاهی خوراکی و تفاوت آنها

زعفران مهرانوش ۷ گرم
33%

۱,۵۲۸,۰۰۰

1,069,600 به مرد

  1. ابتدا شربت گوش فیل را آماده کنید برای این کار آب را داخل شیر در حال جوش بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید سپس شکر را کم کم اضافه کنید تا کاملا در آب حل شود. بهتر است شکر را هم نزنید و بگذارید شکر در آب حل شود.
  2. سپس حرارت را کم کنید تا آب بجوشد و شربت کمی غلیظ شود. وقتی شربت کمی غلیظ شد آبلیمو و گلاب و زعفران دم کرده را اضافه کرده و با قاشق به آرامی مواد را مخلوط کرده و بعد از 3 دقیقه شیر در حال جوش را از روی اجاق بردارید و کنار بگذارید تا شربت خنک شود.
  3. در این مرحله تخم مرغ را در یک کاسه بزرگ بریزید سپس شیر و روغن را اضافه کنید و با همزن مواد را مخلوط کنید. سپس بکینگ پودر، ماست و 2 قاشق غذاخوری شربت خنک شده را به مواد اضافه کنید.
  4. دوباره مواد را با هم مخلوط کنید سپس آرد را الک کرده و کم کم به مواد اضافه کنید سپس با قاشق مواد را هم بزنید تا خمیر یکدست شود. سپس خمیر را با دست مخلوط کرده و آرد الک شده را کم کم اضافه کرده و با دست خمیر را ورز دهید.
  5. باید مقداری آرد به خمیر اضافه کنید تا دیگر به دستتان نچسبد. البته اگر خمیر کمی چسبناک باشد وقتی ورز می دهیم کمتر می چسبد.
  6. در آخر خمیر را چند بار با دست تا کنید تا هوا در آن باقی نماند و سپس در ظرفی بریزید و روی آن را سلفون بپوشانید. سپس کاسه را در جای گرمی قرار دهید تا خمیر به مدت 2 ساعت استراحت کند.
  7. بعد از 2 ساعت در یک قابلمه کوچک با عمق کافی روغن بریزید تا گوشتفیل ها در روغن شناور شوند سپس روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن به مرور گرم شود. خمیر را از کاسه خارج کرده و روی سطح کار مقداری آرد بپاشید.
  8. حالا خمیر را روی سطح صافی قرار دهید و با وردنه آن را باز کنید. توجه داشته باشید که ضخامت خمیر نباید کمتر از 3 میلی متر باشد زیرا باعث می شود گوش فیل به خوبی پف نکند.
  9. حالا با کاتر دلخواه خمیر را برش بزنید سپس خمیر برش خورده را داخل روغن قرار دهید تا خوب پف کند و قهوه ای طلایی شود. سپس کوفته ها را در روغن تفت دهید تا دو طرف آن قهوه ای طلایی شود.
  10. بعد از طلایی شدن گوشفیل ها را با توری فلزی جدا کرده و در شربت خنک شده قرار دهید. بعد از 30 ثانیه آن را از شربت خارج کرده و در صافی قرار دهید تا شهد اضافی آن گرفته شود سپس در بشقاب قرار دهید و سرو کنید. نوش جان!

رنگ/شیرینی ماه مبارک رمضان در عکس است

رنگدانه؛ دسرهای جنوبی ماه رمضان

رنگینک نام نوعی دسر است که با رطب یا خرما، آرد، گردو و گاهی پودر دارچین تهیه می شود که در اصل به شهرهای جنوبی ایران (کرمان، فارس، بوشهر، هرمزگان و خوزستان) نسبت داده می شود. یکی از محبوب ترین دسرهای ماه مبارک رمضان. پودر دارچین و خرما در این دسر خانگی با هم ترکیب می شوند تا یک وعده غذایی پر از بهترین غذاها را ایجاد کنند. شیرینی تا یک هفته در یخچال ماندگاری دارد.

  • خرمای نرم: 30 عدد
  • مغز گردو: یک لیوان
  • آرد: یک لیوان
  • پودر هل: نصف قاشق چایخوری
  • پودر دارچین: به میزان لازم
  • پودر پسته یا خلال پسته: به میزان لازم
  • نصف لیوان کنجد بوداده
  • کره: 1 عدد 25 گرم
  • روغن: به میزان لازم

28 فایده منحصر به فرد کنجد برای سلامتی و زیبایی

دانه کنجد سفید شیررضا - 490 گرم
  1. خرماها را از وسط نصف کنید، چرخ گوشت را آماده کنید و خرماها را کم کم داخل دستگاه بریزید و کاملا چرخ کنید. یک ماهیتابه کوچک انتخاب کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید، سپس کنجد را داخل ماهیتابه بریزید و روی حرارت بسیار ملایم و مدام هم بزنید تا زمانی که دانه های کنجد قهوه ای رنگ شده و بوی خامی بدهد. مواظب باشید در هنگام تفت دادن کنجد نسوزد زیرا تلخ می شود.
  2. آرد را حتما تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود و رنگ آن تغییر کند. کره و روغن را به آرد اضافه کنید.
  3. خرمای آسیاب شده یا کوبیده را در ظرفی بریزید. سپس پودر دارچین و پودر هل را داخل مواد بریزید و مخلوط کنید.
  4. خرماها را به هر شکلی که دوست دارید (معمولا توپک یا خود خرما) در آورید و وسط آن را با گردو پر کنید. آن را در ظرفی که سرو می کنید بچینید و روی آن آرد و روغن سرخ شده بریزید. با پسته و پودر کنجد تزیین کنید. نوش جان!

شیرینی ماه رمضان / طناب خشک تصویر

طناب خشک؛ دسرهای گیلانی ماه مبارک رمضان

خوشکار ایپی یکی از شیرینی های خوشمزه گیلانی است که در طول سال به خصوص در ماه مبارک رمضان طرفداران زیادی دارد. این دسر که معمولاً به صورت نیمه آماده و در هنگام افطار مصرف می شود، با سرخ شدن و خوردن آن چند دقیقه قبل از اذان، تردی و گرمای خود را حفظ می کند.

  • آرد گندم: 1 پیمانه
  • آرد برنج: ۲ پیمانه
  • آب: 3 لیوان
  • پودر قند: 4 قاشق غذاخوری
  • پودر گردو: 5 قاشق غذاخوری
  • پودر دارچین: 1 قاشق غذاخوری
  • پودر هل: نصف قاشق چایخوری

7 خواص برتر دارچین

دارچین زنگ زده - 150 گرم
  1. برای تهیه رشته خوشکار ابتدا آرد برنج و آرد گندم را در ظرف مناسبی با هم مخلوط کنید تا کاملا یکدست شود سپس آب را اضافه کنید و با همزن دستی یا همزن برقی آرام مواد را مخلوط کنید تا مخلوط یکدستی از قوام دوغ به دست آید.
  2. برای تهیه این دسر به قیف مخصوص نیاز است. برای ساختن قیف رشته ای هوسکار، درب یک بطری آب معدنی را با یک میخ داغ سوراخ کنید و یک نی بریده شده را در هر سوراخ فرو کنید. اطمینان حاصل کنید که 4 سوراخ در کنار یکدیگر دریل کنید تا نخ ها یکنواخت شوند.
  3. حالا رشته های خسکر را داخل بطری بریزید و یک تابه بزرگ روی آتش بگذارید و آن را با روغن خیلی کمی چرب کنید.
  4. حالا مقداری از خامه قنادی را با سرعت بالا با قیف داخل تابه بریزید و چند ثانیه صبر کنید تا یخ بزند سپس سریع با دست جمع کنید و روی یک دستمال تمیز قرار دهید. به همین ترتیب همه مواد را به صورت طناب های نازک در می آوریم و کنار می گذاریم.
  5. حالا پودر قند، پودر دارچین، پودر هل و پودر گردو را برای مواد میانی خمیر مخلوط کنید، سپس هر خمیر را از دو طرف تا بزنید و مقداری از مواد میانی را داخل آن بریزید.
  6. حالا خمیر را از وسط روی مواد تا کنید و انتها را با کمی آب خیس کنید تا به هم بچسبد. حالا در تابه مناسبی روغن بریزید و شیرینی ها را سرخ کنید، وقتی طلایی شدند از روغن خارج کنید و در شربت بار قرار دهید.
  7. بعد از 2 دقیقه، آب نبات ها را روی توری فلزی قرار دهید تا شربت اضافی گرفته شود. اگر دوست ندارید شیرینی ها خیلی مرطوب و شیرین باشند، می توانید مقداری شربت روی شیرینی ها بمالید یا با پودر قند شیرین کنید.
  8. در نهایت دسرها را در بشقاب سرو مورد نظر بچینید و با خلال پسته و بادام تزئین کنید. نوش جان!

آخرین کلمه

توجه داشته باشید که خوردن شیرینی در سحر ممکن است در طول روز و هنگام روزه داری احساس تشنگی و تحریک پذیری مضاعف در شما ایجاد کند. بهتر است اوایل افطار و قبل از خواب شیرینی بخورید و نوش جان کنید. نوش جان! همچنین در مصرف شیرینی در ماه مبارک رمضان اعتدال را رعایت کنید تا از نوسانات مضر قند خون جلوگیری کنید.

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا